Motor

Prøvde seg med gaffateip

Planen var å kjøre helt til Nederland.

Vogntoget hadde vært i en ulykke og fått en stor skade på venstre side foran. Men sjåføren hadde ikke tenkt å la det stoppe seg.
Publisert Sist oppdatert

(Denne artikkelen ble først publisert på Broom.no)

Den siste tiden har det vært svært krevende kjøreforhold i flere deler av landet. Det har mange med personbil fått erfare. Og det er naturligvis ikke noen spøk å kjøre tunge biler heller, når værgudene slår seg vrange.

Det fikk føreren av et utenlandsk vogntog erfare denne uken. Han hadde vært i en ulykke og fått en stor skade foran på venstre side.

Men i stedet for å kjøre til et verksted og få reparert skaden, valgte han å ty til mer hjemmelagde løsninger. Det gikk imidlertid ikke så bra da han ble stoppet i kontroll ved Malvik Sør kontrollstasjon, på E6 nord for Trondheim.

Kjøre til Nederland...

«Trekkbilen manglet alle lys på en side i fronten. Nærlys, fjærnlys, blinklys og parklys var borte. Fører hadde prøvd å ordne lys selv ved å flytte tåkelyset fra høyre siden og teipet det fast på venstre side», skriver Vegvesenets Runar Bergli i sin rapport.

Han legger til at sjåføren hadde tenkt å kjøre slik til Nederland med lasten og ikke hadde noen planer om å få fikset dette med det første.

Sjåføren hadde flyttet over en tåkelykt fra høyde siden og teipet den fast. Det falt ikke heelt i smak hos kontrollørene. Foto: Statens vegvesen
Sjåføren hadde flyttet over en tåkelykt fra høyde siden og teipet den fast. Det falt ikke heelt i smak hos kontrollørene.

«Den provosoriske løsningen var langt fra god nok. Det ble ilagt bruksforbud av kjøretøyet, men fikk lov til å kjøre til nærmeste verksted for få å lysene ordnet», skriver Bergli videre.

Det er ikke helt uvanlig at ting som dette skjer med utenlandske vogntog. Sjåførene har ofte sterkt tidspress og krav om å levere lasten innenfor gitte frister. I tillegg er norske verksteder dyre. Da velger noen å ta sjansen og bare komme seg videre, i håp om å ikke bli stoppet.

Les også: Frykter at noen sjåfører presses til å kjøre farlige vogntog

Hadde personbil på planet

I samme kontroll ble for øvrig ett kjøretøy stoppet da det kom med årsprøvekjennemerker og hadde last på planet. Dette var en helt ny lastebil som ikke var registrert og som hadde montert årsprøvekjennemerker for å komme til verksted for klargjøring til registrering.

Føreren hadde samtidig lastet planet med en personbil. Når man kjører med årsprøvekjennemerker eller dagsprøvekjennemerker, har man ikke lov til å ha med last eller dra tilhenger. Resultatet ble bruksforbud og en ukes inndragning av årsprøvekjennemerkene til firmaet, da dette blir sett på som misbruk.

Les også: Berget etter en uke – dro fra Norge uten å reparere