Motor

Porsche Macan 4: Det beste Porsche-kjøpet nå

De aller fleste elbiler er billigere, og mange er mer praktiske, men det er noe eget med Porsche Macan. Vi har tatt den på langtur.

Publisert

Denne artikkelen ble først publisert hos Finansavisen.

Stor familiebil med plass til ski, vofs og barn? Nei, ikke helt. Porsche Macan er for deg som har barn på medisinstudiet, siste året på NHH eller indøk.

Eller kanskje du gikk der selv for noen år siden, har landet en jobb som betaler rundhåndet og vil ha en snasen Kvitfjell-racer før du skal begynne å tenke på Volvo EX90 og alt som hører med?

Uansett bør du lese videre.

Eksteriørfargen heter Provence og endrer seg mye i lyset, fra lilla til grå. Den koster 18.700 kroner ekstra, men gjør at bilen får mye oppmerksomhet.
Eksteriørfargen heter Provence og endrer seg mye i lyset, fra lilla til grå. Den koster 18.700 kroner ekstra, men gjør at bilen får mye oppmerksomhet.

Over 1.000 nordmenn har unnet seg en Porsche Macan. Vi kan si «unne» i denne sammenheng, for Macan er ikke en bil du strengt tatt behøver. Er du på sparebluss kan du godt kjøpe Audis søstermodell, Q6 e-tron, en kjekk og forholdsvis lite prangende el-SUV som bygger på samme tekniske utgangspunkt som Macan.

LED-lysene med matrix-funksjon koster 18.600 kroner ekstra.
LED-lysene med matrix-funksjon koster 18.600 kroner ekstra.

Du kommer like langt med den, men de som løper ved siden av deg på Sats får ikke gløttet over og sett at det er en Porsche du kjører, når du tar nøkkelen ut shortsen og legger den ved vannflasken.

Slik kjører den

En Porsche er i større grad egnet til å vise seg frem, vil noen hevde, men Macan handler like mye om kjøreegenskaper, så vi starter der.

Porsche reklamerer med en rekkevidde på inntil 613 kilometer, men testbilen med store hjul og en flodbølge av ekstrautstyr har en WLTP-rekkevidde på 543 kilometer – Om Macans rekkevidde

Det skal ikke mange meters kjøring til for å merke at dette er tilfredsstillende saker. Styringen er herlig presis og en logisk fortsettelse av det Porsche startet med Taycan, selskapets første elbil.

Ved rolig og normal kjøring kjenner du at Macan er komfortabel og drivlinjen lydløs. Luftfjæring er ekstrautstyr og koster 32.500 kroner, men kler bilen godt.

Bagasjerommet på Macan sluker 540 liter, mens det i Q6 e-tron tar 526 liter. Likevel vil Q6 oppleves som en mer fornuftig familiebil.
Bagasjerommet på Macan sluker 540 liter, mens det i Q6 e-tron tar 526 liter. Likevel vil Q6 oppleves som en mer fornuftig familiebil.

Presser du bilen hardere, har du det forholdsvis morsomt tatt i betraktning at testbilen «bare» er en Macan 4, innstegsmodellen med 408 hestekrefter.

Vil du ha mer motor finnes det en 4S med 516 hestekrefter å oppgradere til, og på toppen troner Macan Turbo med en langt mer avansert bakaksel for bedre kontroll på hele 639 hestekrefter.

Macan 4 innfrir rent kjøremessig, men det er verdt å merke seg at en Taycan fortsatt vil være en mer forlokkende sportsbil i den grad noen av disse elbilene faktisk er det.

Porsche Macan 4 er den minst kraftige Macanen med firehjulsdrift. 0 til 100 skal gå unna på 5,2 sekunder, men mange vil oppleve at dette egentlig er tilstrekkelig.
Porsche Macan 4 er den minst kraftige Macanen med firehjulsdrift. 0 til 100 skal gå unna på 5,2 sekunder, men mange vil oppleve at dette egentlig er tilstrekkelig.

Mest imponerende er testens Macan 4 på landeveien, der du sjelden blir overrasket av skarpe svinger og føler at du må hive deg på bremsen. Komforten i byen, over trikkeskinner og ødelagt asfalt, er litt mindre overbevisende med de 22-tommer store felgene.

Så rask er den

Innstegsmodellen Macan 4 er prismessig den mest aktuelle i Norge. Den starter på 875.851 kroner og skal ta deg til 100 kilometer i timen på 5,2 sekunder. Det er ikke utpreget raskt sammenlignet med en Tesla Model Y til nesten halvparten av prisen, men hadde Macan 4 vært raskere, ville det vært meningsløst å betale 91.066 kroner mer for en 4S eller 359.848 kroner mer for en Macan Turbo.

Setene koster 18.000 kroner ekstra, vil du ha ventilasjon må du i tillegg ut med 11.100 kroner og skinninteriøret koster 49.500 kroner på toppen av det. Men følelsen innvendig er særdeles god.
Setene koster 18.000 kroner ekstra, vil du ha ventilasjon må du i tillegg ut med 11.100 kroner og skinninteriøret koster 49.500 kroner på toppen av det. Men følelsen innvendig er særdeles god.

Tyskerne er glad i sitt hierarki, men skal du ha mest Macan for pengene er det nok testbilen som gjelder. For de fleste vil den være rask nok, i alle fall om du ikke skal kjøre hardt på Autobahn.

Så langt rekker den

Porsche reklamerer med en rekkevidde på inntil 613 kilometer, men testbilen med store hjul og en flodbølge av ekstrautstyr har en WLTP-rekkevidde på 543 kilometer.

For å finne ut om det faktisk stemmer, ble bilen tatt med på en skikkelig langtur i Norge. Over 40 mil med innslag av motorvei, mye landevei, varierte fartsgrenser og klatring over en fjellovergang tilsier et rekkeviddeanslag på 503 kilometer om turen hadde fortsatt og bilen ble kjørt helt tom for strøm. Snittforbruket endte på småtørste 18,0 kWh/100 kilometer, men det er kanskje bra nok for deg?

Porsche-emblem i på hodestøttene foran koster 2.900 kroner ekstra.
Porsche-emblem i på hodestøttene foran koster 2.900 kroner ekstra.

Litt tidligere i år testet Finansavisen Volvos familieorienterte toppmodell EX90 på de samme veiene, da med tilsvarende forbruk på 18,0 kWh/100 km. EX90 er som kjent en mye større bil.

Trøsten får være at Macans hurtiglading er på et akseptabelt nivå med 270 kW i maksimal effekt. Den lader kjapt de gangene du behøver det, noe som også må forventes siden langt rimeligere Kina-biler er i ferd med å forbikjøre Tyskland på ladehastighet.

Trodde du at du fikk dette rattet på kjøpet? Nei, oppvarmbart GT-sportsratt i skinn koster 6.600 kroner ekstra. Uansett ratt er det heldigvis fysiske knapper.
Trodde du at du fikk dette rattet på kjøpet? Nei, oppvarmbart GT-sportsratt i skinn koster 6.600 kroner ekstra. Uansett ratt er det heldigvis fysiske knapper.

I NAFs store rekkeviddetest som nylig ble avholdt, benyttet de den samme pressebilen som i Finansavisens test. Da klarte bilen 544,1 kilometer – et positivt avvik fra WLTP på 0,2 prosent. Forbruket i NAF-testen endte på 17 kWh pr. 100 kilometer og i ladetesten noterte NAF seg at det tok 21 minutter å lade fra 10 til 80 prosent, og maks effekt lå på 280 kW. 

Slik er den innvendig

I krevende tider for europeisk bilindustri, er det åpenbart fristende å spare på innendørs beskaffenhet. Det har i alle fall Audi gjort, noe som er skuffende for dem som vurderer Audi Q6 e-tron, men til glede for de som selger Porsche og kan argumentere med at den dyrere og mindre praktiske Macan er bedre.

Panelet med fysiske og haptiske knapper til å styre klimaanlegget. Legg også merke til det fysiske hjulet til å justere lydvolum. Bra, Porsche!
Panelet med fysiske og haptiske knapper til å styre klimaanlegget. Legg også merke til det fysiske hjulet til å justere lydvolum. Bra, Porsche!

Pressebilen er utstyrt med skinnpakker som trekker opp både pris og helhetsinntrykk. Finansavisen har også inspisert Macan uten disse pakkene, og kan rapportere at selv da er opplevelsen av interiøret god.

Porsches 18-veisseter er blant de aller beste på markedet, og griper engasjerende rundt deg på de riktige stedene. Rattet legger seg i dine hender på en måte som gjør at du får lyst til å legge ut på tur.

Problemet med alt dette deilige utstyret er at prisen bykser opp. Det eksemplifiseres av at pressebilen koster heftige 1.317.351 kroner. 

I baksetet er bilen trangere enn i en Audi Q6 e-tron, men Macans bagasjerom sluker i alle fall hendige 540 liter og foran rommes 84 liter.

22-tommers Macan Sport-felger lakkert i svart høyglans koster 50.500 kroner ekstra og gjør ikke komforten noe bedre, men de ser uvanlig lekre ut.
22-tommers Macan Sport-felger lakkert i svart høyglans koster 50.500 kroner ekstra og gjør ikke komforten noe bedre, men de ser uvanlig lekre ut.

Konklusjon

Den er ikke skummelt rask eller eksepsjonelt komfortabel, men Macan i sin billigste form med firehjulsdrift har likevel en anselig tiltrekningskraft.

Den presise styringen, den logiske betjeningen og det velbygde interiøret – pakket inn i dimensjoner som gjør bilen lett å parkere – gjør dette til en elbil du ikke må ha, men snarere en bil du unner deg.

For en god del nordmenn er dette det smarteste Porsche-kjøpet. Det er nesten fristende å si «mye for pengene», men så ser du hva Porsche skal ha betalt for ekstrautstyret, og da kan en Q6 e-tron virke ganske så fristende den også.