Motor
Porsche 365-treff: Har aldri skjedd før
Aldri har det vært samlet flere Porsche 356 i Norge enn da den norske entusiaster inviterte utenlandske likesinnede til kjøreglede i den norske fjellheimen.
Denne artikkelen ble først publisert hos Finansavisen.
Aurland: Du trenger ikke kjøre gris for å ha det kjempemoro bak rattet på en Porsche 356. En åpen, lett kurvet landevei, gjerne litt opp og ned, og aller helst i en kabriolet gjør godt for sjelen.
Lykkepille
Lyden er umiskjennelig Folkevogn Boble-aktig, men du skal ikke kjøre langt før du merker forskjellen. Alle som sier at en Porsche 356 er som en folkevogn tar fullstendig feil. De som sier det har muligens kjørt en gammel Boble, men tydeligvis ikke en 356.
Det vet alle de 44 medlemmene i Porsche 356 Klubb Norge.
De er ikke mange – det var vel knapt et tosifret antall slike Porscher i Norge da modellen gikk ut av produksjon i 1965 – men de har vokst litt og litt fra 1995 da en liten håndfull entusiaster startet klubben.
I dag er bestanden et sted rundt 50 registrerte av Porsches første modeller, samt ytterligere noen få titalls i ulike stadier av forfall og oppbygging.
Fjord og fjell
Norge er blitt et yndet turmål for både klubber, enkeltpersoner og profesjonelle reisearrangører med entusiastbiler som målgruppe. Så da den norske klubben inviterte til jubileumstur over til både Hardangerfjorden og Sognefjorden med hyggelige fjellpass mellom, meldte et drøyt dusin utenlandske ekvipasjer sin ankomst.
Deltagere kom så vel fra Sverige som fra Tyskland, Nederland, Frankrike og USA, samt selvsagt like mange fra Norge. Fra 356 A Coupéer fra midten av 1950-tallet, via de meget sjeldne Speedster og Roadster til tre Cabrioleter og en flott lineup av Coupéer fra 1960-tallet.
Subtile endringer
En kan trygt si at Porsche fikk det til fra starten – hvis en da ser litt bort fra den trange starten med de aller, aller første eksemplarene som ble håndbanket i Gmünd fra 1948 til flyttingen til Stuttgart i 1950. Derfra gikk det raskt fremover både i markedet og på løpsarenaene verden over.
Du skal være ekspert for å se forskjell på de ulike årgangene, for basisformen på 356 er ganske så lik over mange år. Men det er jo akkurat det som sjarmerer entusiastene – de subtile endringene og utviklingen – detaljer og kunnskap som «gir livet mening» når det dekksparkes i lyse norske forsommerkvelder etter dagens kjøring under slike arrangementer.
Og med stopp i vakre Ulvik, Voss, Leikanger, Lærdalsøyri (med Fjordluft 2025), via Aurlandsvangen til Gol i løpet av fire dager ble det nok av muligheter for både aktiv kjøring og sosialt samvær.
Kjøreglede
Hvordan skal en beskrive kjørefølelsen på en bil som i seg selv knapt veier en margarinpakke over 850 kilogram? Det er langt mindre enn halvparten, gjerne ned mot en tredjedel av hva dagens «relevante» biler veier.
De vanlige flosklene om presis styrefølelse og elektroniske finurligheter som «eliminerer naturlovene» stemmer ikke her. Bak rattet merker du naturlovene nær sagt hele tiden, men på en positiv og respektfull måte.
Det må være det våre engelske bilvenner kaller «Nimble». Kvikk er kanskje den enkle norske oversettelsen, men den er ikke dekkende. Porsche 356 leverer noe mye mer på følelsesregisteret, så vi må inn og hente mer fra synonymordboken engelskmennene bruker så flittig: «Agile» og «Lithe» kanskje? Evnen til å bevege seg raskt, lett og smidig. Eller hva med «Pure»?
Det er nesten utrolig hvor mye en litt bedre vektfordeling, et noe lavere tyngdepunkt og stivere karosseri, samt litt mer krefter og stabsstag gjør for kjøreegenskapene sammenlignet med en samtidig folkevogn.
Det enkleste er kanskje å sammenfatte det til ren kjøreglede. For det er det man føler på en fin dag bak rattet i en slik perle. Det vet alle som har – eller i det minste har prøvd – en Porsche 356.