Bil

– Plutselig snudde det, folk vil ha bensin og diesel

Bruktbilmarkedet endret seg brått i 2024.

Salgssjef hos Avetti Motor AS, Tage Sirnes, merket at bruktbilmarkedet endret seg totalt fra det ene året til det andre. Nå er det diesel og bensin kundene hans ønsker seg.
Publisert Sist oppdatert

(Denne saken ble først publisert på Broom).

Tage Sirnes har jobbet som bilselger hos Avetti Motor AS utenfor Stavanger i en årrekke. Der har man merket godt de store endringene i bruktmarkedet. Fra fossil til elektrisk – og tilbake til bensin- og diesel, igjen.

– I 2021 og 2022 var 80 prosent av salget vårt elbiler. Men i 2023 snur ting. Skikkelig. Folk vil ha diesel og bensin!

Sirnes og daglig leder Bjørn Berntsen merker at et stort varelager med elbiler, ble tungsolgt. Veldig tungsolgt.

Ekstrem prisnedgang

– Vi måtte sette ned prisene. Slik er det fortsatt. Nylig solgte vi en drøyt ett år gammel BMW i5 M60 – med nypris på drøyt 1,3 millioner kroner – for 780.000 kroner. Det forteller litt om hvor vi er nå, sier Sirnes.

Avetti selger rundt 300 biler i året – og elbilandelen har gått fra 80 til rundt 30 prosent.

– Brukt diesel og bensin er i vinden. Hadde vi fått tak i nok biler, ville andelen av disse vært enda høyere. Etterspørselen er så høy, at vi tror prisene på disse bilene vil holde seg godt framover. Noen vil kanskje til og med øke i pris, sier han.

Elbil i innbytte = lav pris

Når kunder vil bytte inn sin elbil, blir innbytteprisen lav.

– Elbiler er salgbare, men da til riktig pris. Altså lav pris. Dermed blir også innbytteprisen lav. Men det opplever vi at mange kunder er forberedt på.

– Hvilke biler er dere mest skeptiske til å ta inn?

– Det verste er eldre Teslaer. Det er russisk rulett! Det er elektriske dører, batteripakker og luftfjæring som ryker. Det blir fort veldig dyrt – eller kan ende med at bilen blir kondemnert. Man vet jo heller aldri hva Elon Musk gjør med prisene. Så det er et vanskelig merke. Vi er også skeptiske til Toyota Bz4X og de kinesiske merkene generelt. Der har vi ikke nok kunnskap. De anerkjente merkene er lettere å ta imot.

Nyere bruktbiler med bensin og dieselmotor er svært populært. Foto: Broom
Nyere bruktbiler med bensin og dieselmotor er svært populært.

Tar seg råd

Noen kunder har betalingsvilje nok til å kjøpe nybil med bensinmotor.

– Vi solgte nylig en BMW X3 20e ladbar hybrid på bestilling. Denne havnet på rundt 1,3 millioner kroner. Det «morsomme» er jo at disse bilene kostet 700.000 i 2020. Det er en helt vanvittig prisøkning.

Populære biler som VW Passat og Tiguan og Audi Q7 og A6 er ikke noe man får kjøpt nytt i Norge lengre.

– Heldigvis skal vi ikke langt for å bestille slike biler. Men som nevnt tidligere, det koster.

Dobling i pris

For noen år tilbake fikk man en greit utstyrt VW Passat for 500-600.000 kroner. Import på en tilsvarende 2025-modell ender på rundt 900.000 kroner.

– Det er mye penger, for det som en gang var en relativt billig familiebil. Da skjønner vi jo at folk går for en elektrisk VW ID.7 GTX istedenfor. Men nå begynner nyere Passater å dukke opp på bruktbilmarkedet i utlandet – og vi ser at blir mer lukrativt med import av slike modeller, fortsetter Sirnes.