Livsstil

Peugeot e-5008 – Knuser konkurrentene på ett punkt

Ser du etter en stor elektrisk bil som har plass til syv personer, finnes det ikke noe digert utvalg. På ett punkt er nye Peugeot e-5008 med firehjulsdrift nærmest uslåelig.

Rekkevidden er på 467 kilometer. Det er ikke utenkelig at en del nordmenn kunne tenkt seg mer rekkevidde, spesielt på vinterføre.
Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble først publisert hos Finansavisen.

Mulhouse, Frankrike/Schwarzwald, Tyskland: Det går ikke råbra med Peugeot om dagen. Det Bertel O. Steen-importerte bilmerket markerer seg ikke i salgstoppen, der de strengt tatt bør være.

Nå kan dette endre seg, siden modellutvalget omsider begynner å komme på plass. Stikkordet å merke seg er firehjulsdrift, men det er bare halve historien.

Nye Peugeot e-5008 4WD er 4.781 millimeter lang, med en akselavstand på 2.901 millimeter.

Prioriteringer

Du har innsett det. En Volvo EX90 til én million kroner blir for drøyt. Kia EV9 rommer mange og ser staselig ut, men over 800.000 kroner for en syvseters Kia? Nei, det blir litt for eksentrisk for deg.

525.525 kroner – Prisen på nye Peugeot e-5008 4WD

Kanskje den forjettede Volvoen er i kikkerten, men du vil da ha et nytt Bulthaup-kjøkken på hytta og sette inn en ny Volvo Penta V8 i din Windy 7500? Eller ha en 41 millimeter Rolex Submariner på lanken? Eller kanskje det mest aktuelle: En vintage Porsche 911 i tillegg til en elektrisk familiebil som gjør nær sagt alt.

Uansett hvilke motiver du har, er det ganske sikkert at Peugeots nye elbil fremstår forlokkende. Nå er den nesten 4,8 meter lange SUV-en kommet med firehjulsdrift, potente 325 hestekrefter og en startpris som bør få den franske familiefrakteren på radaren.

Peugeot e-5008 med firehjulsdrift er den raskeste av de tre motorvariantene som fås i Norge. Med 210 hestekrefter og forhjulsdrift tar det 9,7 sekunder å komme seg i 100, og Long Range-varianten med 230 hestekrefter ligger på 9,6 sekunder. Med firehjulsdrift går det unna på 6,5 sekunder.

Selv for dem med fete lommebøker handler privatøkonomi om å prioritere. Da kan det være klokt å hoppe inn i Peugeots store familiebil som har omtrent alt utstyr med i prisen. Den koster 525.525 kroner i såkalt Launch Edition, som blant annet inkluderer 20-tommers hjul, Alcantara-interiør, panoramatak, 360 graders kamera og snedig nok ChatGPT med stemmestyring. Ifølge Peugeots ferske sjef, Torgeir Stadheim, er det ingen begrensning på levering. Bilen er på norske veier i oktober.

Peugeot knuser konkurrentene på pris, for en Volkswagen ID. Buzz koster fra 635.200 kroner før utstyr og selv Kias søstermodell fra Hyundai, den kommende Ioniq 9, starter på over 730.000 kroner.

Slik er den på innsiden

Like over en halv mill. for elbilhimmel med plass til hele familien, sier du? Så enkelt er det selvfølgelig ikke, for det er ikke alt du får av Peugeot. Noe vil du savne, og enkelte mangler kan faktisk gjøre bilen uaktuell, men først er det naturlig å belyse bilens mer flatterene egenskaper.

Innvendig serveres du et elegant og påkostet interiør, prisen tatt i betraktning.

Disse viser Peugeot frem i Schwarzwald i Tyskland, like rundt hjørnet for fabrikken i nærheten av Mulhouse øst i Frankrike.

Det første du vil legge merke til når du hiver deg bak rattet i e-5008 4WD, er de solide sportssetene. Dette er ikke lenestoler som i en Volvo EX90, men det er støtte der du trenger det. Førsteinntrykket er godt, og trekkes videre opp av de mange myke flatene innvendig. Det er et påkostet interiør franskmennene presenterer, og at baguettespiserne bevisst har valgt å ikke bare se på Tesla, er forfriskende.

Rattet liger under skjermen, ulikt alle andre bilmerker. Det er kult og fungerer godt. De to skjermene foran flyter inn i hverandre, omtrent som i en BMW, men er utformet med skarpe kanter som et sverd. Det er luft rundt skjermene og det fremstår som en påkostet måte å utforme interiøret på.

Peugeots seter er sportslige og komfortable.

Videre har Peugeot inkludert en mindre skjerm litt lavere, der du kan velge hurtigknappene du ofte vil bruke. Det er praktisk og elegant.

Lar du kritiske fingre løpe over bilens nedre interiørdeler, finner du raskt den billige plasten franske biler assosieres med, men slik er det på en Volvo EX90 også. Ingen er immun mot å spare penger, virker det som.

Slik er plassen

Setene på 2. og 3. seterad er helt manuelle, men det er noe herlig enkelt med en logisk og kjapp måte å justere setene på. Her er det mange muligheter som gjør bilen praktisk. Også 3. seterad byr på forholdsvis raust med plass, men har du dem i bruk er det naturlig nok begrenset med bagasjeplass.

Slås 3. seterad ned, slik du kjørere når du ikke frakter rundt på mange passasjerer, har du godt med bagasjeplass til disposisjon, faktisk hele 690 liter. Det vil du digge.

En ulempe med e-5008 i kombinasjon med syv seter og firehjulsdrift, er at bagasjerommet krymper fra enda mer imponerende 748 liter i femseterutgaven. Dessverre er også lydanleggets subwoofer borte når du går for syv seter og firehjulsdrift, så ikke forvent den helt store lydopplevelsen.

Dekkene skriker

Veiene rundt dette området i Tyskland har mange skarpe svinger. Peugeot er åpenbart stolt av bilens motoreffekt, siden denne på papiret er ganske høy. Og det er sant at bilen bykser lydig frem når du påkaller full akselerasjon. Riktignok tar det litt tid før den bakre motoren får med seg at du faktisk har det travelt, og du merker at den litt plutselig våkner til live.

Setter du bilen i Sport er bakre motor aktivert hele tiden, så noe stort problem er det jo ikke.

Mer betenkelig er underholdningsfaktoren sett fra sjåførens side. Å skulle anklage Peugeot e-5008 4WD for å være utpreget morsom, er det ingen grunn til. Den oppfører seg forutsigbart og trygt uten større dramatikk, men karakteristikken tilsier at turen nytes best i et rolig tempo. Forhaster du deg, skriker dekkene i de skarpe svingene. 

Rekkevidde og batteri

Noen ladeseanse ble det ikke tid til på lanseringen av e-5008 med firehjulsdrift i Tyskland, men NAF testet nylig ladetiden i sin store rekkeviddetest i Norge.

Bilen de benyttet hadde ikke firehjulsdrift, men den hadde det samme 73 kWh store batteriet som du får i firehjulsdriftversjonen.

Slås 3. seterad ned, slik du kjørere når du ikke frakter rundt på mange passasjerer, har du godt med bagasjeplass til disposisjon, faktisk hele 690 liter. Det vil du digge.

Maksimal ladeeffekt er på 160 kW og Peugeot lover en ladetid fra 10 til 80 prosent på 30 minutter. NAF målte seg imidlertid frem til 34 minutter og maksimal effekt på 130 kW. Det hadde vært ønskelig at effekten lå høyere, for Norges mest solgte familiebil, Tesla Model Y, kan skilte med 250 kW.

Peugeot e-5008 med forhjulsdrift har hele 748 liters bagasjerom. Med firehjulsdrift er det på 690 liter, som ikke er så dumt det heller.

I selve rekkeviddetesten klarte Peugeoten å kjøre 516 kilometer, som er 5,7 prosent bedre enn den oppgitte WLTP-rekkevidden på 488 kilometer.

Med firehjulsdrift er naturlig nok rekkevidden lavere, og ligger på 467 kilometer. Dette er ikke fantastiske tall for en stor elbil i 2025, der både Kia og Volvo gjør det bedre med henholdsvis 512 og 600 kilometers rekkevidde. Dog til en mye høyere pris.

Uansett vil reell rekkevidde på norsk vinterføre trolig ligge et godt stykke under de oppgitte 476 kilometerne, som muligens er i det snaueste laget for deg.

Peugeot leverer interessant nok e-5008 i såkalt Long Range-utgave med 96,6 kWh batteri, men dette fås ikke i kombinasjon med firehjulsdrift – dessverre.

Konklusjon

Du får ikke alt. God plass, et lekkert interiør og lav pris kombinerer Peugeot med en servil kjøreopplevelse og et batteri som godt kunne vært større, gitt mer rekkevidde og kraftigere hurtiglading.

Er du mest opptatt av pris, plass og fremkommelighet når det gjelder, er det samtidig lite annet på det norske elbilmarkedet som når opp til Peugeot e-5008 4WD.