Bil
Personsøker-angrepet: Kan det neste bli elbiler?
Eksplosjonene i Libanon skaper nye spekulasjoner.
(Artikkelen er først publisert av Broom): Nok en gang er verdens oppmerksomhet rettet mot blodige aksjoner i Midtøsten. Denne gangen handler det om et av de mest spektakulære angrepene verden har sett noen gang.
Tidligere denne uken eksploderte nemlig flere tusen håndholdte personsøkere og forårsaket mer lemlestelse og død – i det som fortoner seg som et koordinert, fjernstyrt angrep.
En hel verden spør seg nå hvordan dette kan ha vært mulig, og spekulasjonene går høyt, både i fagmiljøer og i sosiale medier. Mange spør seg også om dette kan skje med mobilbatterier og ikke minst elbilbatterier.
Sprengstoff eller batterienergi?
I Libanon-aksjonen heller nå flere mot at det var plantet sprengstoff på innsiden av personsøkerne, og at dette har gått av ved hjelp av en eller annen ekstern kommando.
Men ikke alle støtter den teorien. Flere peker på at energimengden i litium-ion-batteriet i personsøkeren, i seg selv er tilstrekkelig for å kunne skape en slik reaksjon.
– Hvis all den energien løses ut på en gang, så får man noe som tilsynelatende fremstår som en eksplosjon, sier kommandersersjant Reinhardt Gudbarnd Skøien ved Forsvarets Ammunisjons- og EOD-skole, til NRK.
Han får støtte av batteriforsker Martin Gilljam ved Forsvarets forskningsinstitutt (FFI).
– Et litiumbatteri vil kunne inneholde nok energi til å frigjøre den typen skade jeg har sett på videoene fra Libanon, sier Gilljam til NTB.
Her slipper du ikke om bord med fulladet elbil
Hvordan det eventuelt kan ha blitt forårsaket på avstand, er han mer usikker på.
– Batteriene må enten bli varmet, fysisk skadet, eller overlades mye mer enn de tåler for å oppnå en slik reaksjon. Dersom det er batteriet som forårsaker eksplosjonene, er det rimelig å tro at det har blitt trigget av noe i personsøkeren eller inne i selve batteriet som er designet for dette, sier forskeren.
Ladet bilen fra vanlig stikkontakt – det endte med katastrofe
Hva med elbiler?
I kjølvannet av eksplosjonene har nå flere uttrykt frykt for at tilsvarende kan skje med mobiltelefoner og andre enheter som bruker litium-ion-batterier – ikke minst elbiler, som har enorme energilagre i batteripakker på flere hundre kilo.
Når det gjelder mobilbatterier, kan batterieksperten berolige med at disse er utformet som en posescelle, og at trykket ikke kan bygge seg opp i like stor grad og eksplodere.
Men hva med elbilbatterier? De inneholder som kjent enorme energimengder.
Broom to kontakt med batteriforsker Martin Gilljam for å bli litt klokere.
– Det stemmer at elbilbatteriet inneholder store energimengder, som overvåkes av et såkalt BMS (Battery Management System). Systemet sørger blant annet for at batteriet holder seg innenfor gitte grenser for temperatur og spenning og ikke lades for raskt, sier Gilljam til Broom, og legger til:
– Rent teoretisk kan man se for seg at det kan være mulig å hacke slike systemer, og for eksempel forårsake at ladingen fortsetter etter at batteriet er fulladet. Det kan føre til overoppheting, utslipp av giftige gasser og i verste fall brann. Det er imidlertid mange barrierer for å forhindre dette og det vil være langt vanskeligere å få til i et bilbatteri enn i én enkelt battericelle.
Barrierene han sikter til, sitter blant annet i programvaren som er knyttet til ladestolpen eller ladeboksen. Med flere slike «kontrollposter» blir dermed et «angrep» fort veldig lite sannsynlig.
Mest sannsynlig ingen eksplosjon
Noen stor eksplosjon i et elbilbatteri vil dessuten høyst sannsynlig ikke forekomme, ifølge batteriforskeren.
– Energien i et litium-ion-basert elbilbatteri er lagret i mange små celler. Ved overoppheting er det svært usannsynlig at det vil oppstå en stor eksplosjon i bilen, men brennbar gass kan slippe ut til omgivelsene. Det kan innebære en risiko for ekstern eksplosjon dersom bilen står i et lukket rom. I verste fall begynner det å brenne i cellene, og brannen kan spre seg. Vi vet også at batteribranner kan være vriene å slukke, selv om brannvesenet nå har gode metoder for dette.
En brann i et elbilbatteri vil dessuten ta noe tid å utvikle seg, og da blir altså effekten en helt annen enn den vi så i Libanon.
– Om man sitter i bilen når det oppstår brann i batteriet, vil man dermed ha god tid til å forlate kjøretøyet i god tid før situasjonen blir farlig, avslutter han.
Slik skal de forhindre flere elbil-branner