Test av Toyota bZ4X:
Oppgradert storselger – prisen er klar
Toyota bZ4X har gjort det skarpt i det norske markedet. Nå kommer den i en oppdatert versjon med forbedringer på flere viktige områder.
Denne artikkelen ble først publisert hos Finansavisen.
Hjulene ramlet av, rekkevidden var milevis unna det produsenten lovet, hjulbuene i sort plast så ut som en designmessig ettertanke, og rattstammen hadde en diger klump for gi plass til et steer-by-wire-system de ikke kom til å introdusere på flere år.
I tillegg hadde Toyotas nye elbil et kryptisk navn, som kunne minne om noe fastlegen din var bekymret over i blodprøven. Det må være lov å si at Toyota bZ4X fikk en noe humpete start da den ble introdusert på det norske markedet i 2022.
Vaklende start
Heldigvis har Toyota en egenskap det ikke uten videre går an å kopiere eller rabattere. Flodbølgen av nye elbiler fra Kina ser ut til å bare øke i omfang, men Toyota har brukt år på å bygge lojalitet til merket hos kundene sine.
Siden den noe vaklende starten har bilen fått flere oppdateringer, og importøren opplyser at det til sammen er solgt over 16.000 eksemplarer av Toyota bZ4X her i landet. På verdensbasis skal tallet være 132.000 eksemplarer.
Nå får bilen en solid overhaling, både utvendig og innvendig, med sikte på å beholde salgsvolumet i et tøft marked. Bilen på bildene har «Prototype» skrevet med store bokstaver langs siden, noe som helt sikkert forklarer hvorfor den plutselig trodde sjåføren hadde blitt til en vampyr.
Mer om det lengre ned i teksten, men først kan du lese om de tekniske oppgraderingene. Drivlinjen er utstyrt med nye elmotorer, kalt eAxle, og for å demonstrere firehjulstrekksystemet har Toyota laget en hinderløype der bilen vipper opp hjulene i luften etter tur.
Bortsett fra at det fremkaller noen assosiasjoner til å lufte hunden, finner elektronikken ut hvilket hjul som har bakkekontakt og lirker den over bukkene.
569 km
Den samlede effekten i toppmodellen skal nå være på 252 kW, eller 343 HK, og de to elmotorene yter 268 Nm foran og 170 Nm bak. To batteripakker vil bli tilgjengelig, når bilen lanseres mot slutten av året.
Versjonen med forhjulsdrift kan leveres med enten 57,7 eller 73,1 kWh batteri, hvor sistnevnte gir en oppgitt rekkevidde på 569 km WLTP, dersom du velger 18-tommers hjul. Med firehjulstrekk er kun det store batteriet tilgjengelig, og da synker rekkevidden til 506 km WLTP med 18-tommere, eller 471 km WLTP på 20-tommere.
Toppfarten oppgis til 160 km/t, og med trekk på alle fire skal 0 til 100 km/t avklares på 5,1 sekunder. Da vil det også gå an å trekke opptil 1.500 kg på tilhenger, dersom du ikke får med alt i bagasjerommet som måler 452 liter.
Den innebygde laderen på 22 kW skal greie å øke kapasiteten fra 10 til 100 prosent på 3,5 timer, mens det tar 28 minutter fra 10 til 80 prosent på hurtiglader med 150 kW. Navigasjonen skal følge med på hvor du har tenkt deg, og starte oppvarming av batteriet før du kommer til ladestasjonen. Eventuelt kan batteriforvarming aktiveres manuelt.
Mer luft og mindre strøm
Dashbordet har fått nytt design, og klimaanlegget skal blåse mer luft i bytte mot mindre strøm. Skjermen som før målte 12,3 tommer har vokst til 14 tommer, og du kan lade to telefoner i trådløse skuffer.
Nivået av regenerering kan nå reguleres med to hendler bak rattet, og instrument-displayet er montert litt høyere opp. Til sammen gir det førermiljøet i Toyota bZ4X et moderne preg, som står seg godt mot konkurrenter i samme prisklasse. Og da lurer du sikkert på hva det batteridrevne kalaset skal koste.
Den aller rimeligste utgaven kalt Toyota bZ4X Active med det minste batteriet på 57,7 kWh og fremhjulsdrift, starter på 416.000 kroner. Er det firehjulstrekk som gjelder, kan du få en Active Tech utgave med 73,1 kWh batteri fra 494.800 kroner.
På øverste hylle finner du Toyota bZ4X Executive Bitone med stort batteri, firehjulstrekk, og alle de kjekke funksjonene inkludert til 549.800 kroner. Da får du også et panoramaglasstak, som skal være større enn på nåværende modell siden de har sløyfet sprossen i midten.
På utsiden er den mest åpenbare forskjellen at hjulbuene i sort plast når er lakkert. Det ser mye bedre ut, og dersom du velger å bestille bilen i sort, glir de elegant inn som en helhetlig del av designen.
Men det ser også mye bedre ut i kontrast til den andre norske favoritten, sølvgrå metallic. Fronten har et par andre kosmetiske oppgraderinger, og til sammen gir de bilen et moderne uttrykk uten å miste identiteten.
Nådestøt
For å gjøre lanseringen litt mer spennende går turen til et lukket anlegg med en mengde kjegler. Der kjøres det slalåm, krappe svinger, og forsøk på å stille bilen opp i sladd på en rundbane med vanningsanlegg.
Etter noen prøverunder startes stoppeklokken for å se hvilken journalist som er raskest. Et par kjegler får nådestøtet, men mer enn noe annet tjener hele øvelsen som en illustrasjon på at Toyota bZ4X først og fremst er en trygg og solid familiebil.
De aller fleste kundene vil nok styre klar av banekjøring, og heller holde seg på landveien. Toyota bZ4X er godt støyisolert, og anstrenger seg ikke for å følge med trafikken i omtrent 130 km/t på motorveien.
Alt fungerer fint, helt til bilen plutselig gir en streng advarsel om at sjåføren må sette seg opp, fordi kamera ikke kan ansiktet. Frykten for at det sitter en vampyr bak rattet avløses raskt av tanken på at dette er en prototype, og det forklarer nok hvorfor det gjenstår noen få digitale skrukker ingeniørene må glatte ut. Alt i alt har Toyota gjennomført en vellykket oppdatering, og det blir helt sikkert enda flere av dem i trafikkbildet.