Motor

Øker over hele Norge: – Bilen er tilbake

Kollektivtrafikken taper terreng i storbyene. NAF ser en tydelig dreining mot bilen for første gang siden 2019 – og mener regjeringens budsjett ikke svarer på utfordringene.

Biltrafikken øker i alle de største byene, ifølge NAF. I Oslo har andelen som kjører til jobb steget fra 31 til 40 prosent. Her fra Operatunnelen i Oslo. Foto: Eivind Yggeseth
Publisert

Denne artikkelen ble først publisert hos Finansavisen.

Etter flere år med nedgang i bilbruk, øker andelen som kjører til og fra jobb markant, viser Nafs nye trafikantundersøkelse.

Andelen nordmenn som bruker bilen til jobb har steget til 47 prosent, opp fra 41 prosent i 2023, ifølge Nafs Trafikantbarometer for 2025. Det er første gang siden 2019 at bilandelen øker nasjonalt.

– Bilen er tilbake, sier Ingunn Handagard, pressesjef i Naf. 

– Det er nå en tydelig økning i andelen som kjører til jobb.

ADVARER: Nafs pressesjef Ingunn Handagard frykter høyere bompengepriser og mer kø som en følge av at flere tar bilen til jobb.

Øker i alle byer

Undersøkelsen viser at økningen gjelder alle de seks største byene. I Oslo har andelen som kjører til jobb steget fra 31 til 40 prosent, i Bergen fra 42 til 45 prosent og i Trondheim fra 36 til 42 prosent. Også Stavanger og Tromsø viser tydelig vekst i bilbruk.

– Vi ser den samme utviklingen i storbyene, hvor det ser ut til å være et skifte, sier Handagard. 

– Dette er et klart varsko om at flere velger bilen på bekostning av buss, trikk og bane.

Advarer mot kollektivkutt

Naf mener utviklingen henger sammen med kutt i kollektivtilbudet, og viser til manglende satsing i regjeringens forslag til statsbudsjett. Ifølge Handagard står kollektivtransporten i en krise flere steder i landet, og tror det kan komme ytterligere kutt i rutetilbudet i tillegg til dyrere billetter. Ifølge Handagard løser ikke regjeringens budsjett utfordringene.

– Årets undersøkelse peker på at allerede nå er det færre enn før som har et kollektivtilbud som kan konkurrere med bilen, sier hun.

Hun peker på at kollektivtilbudet i distriktene aldri vil kunne konkurrere med bilen, men at byene må ha et pålitelig alternativ.

– Buss og bane kan aldri konkurrere med bilen i Distrikts-Norge. Det er hverken lønnsomt eller et mål. Men i byene trenger folk et tilbud som er til å stole på, sier hun.

Sårbart for kutt

Oslo, Bergen, Trondheim, Stavanger og Tromsø har byvekstavtaler med staten som skal sikre nullvekst i biltrafikken. Men Naf mener svakere kollektivsatsing nå kan undergrave målet.

– Spesielt i utkanten av byområdene, der kollektivtilbudet er mest sårbart for kutt, kan et svakere tilbud føre til at enda flere må velge bilen, sier Handagard.

– Det vil bety mer kø og kork, og høyere bompengeregninger for folk, legger hun til, og mener det derfor er ekstra viktig å sikre at byene har et konkurransedyktig kollektivtilbud.