Livsstil
Offisielt: Nå er det slutt for denne
Mange vil savne Fords morobil.
(Artikkelen er først publisert av Broom): 26. september rullet den aller siste Ford Focus ST av samlebåndet på Fords fabrikk i Saarlouis i Tyskland.
Med det går en av de mest populære bilene i sitt segment over i historiebøkene.
Og dette er bare starten på slutten for alle Focus-modellene.
Produksjonen av hele Focus-serien avsluttes nemlig i november. Da satser Ford i Europa for fullt på crossovere og elektriske biler, på grunn av stadig strengere utslippskrav.
Bestselger
Focus kom først til Europa i 1998, fire år senere kom den første ST-utgaven.
Sistnevnte ble raskt en favoritt blant entusiaster som ønsket seg en liten bil med gode kjøreegenskaper.
ST-versjonen var Fords svar på konkurrenter som Golf GTI og Mini Cooper John Cooper Works.
I flere år var Focus ST bestselgeren blant de kompakte og raske modellene.
Den leverer en kjøreopplevelse du sent vil glemme
Bensin og diesel
Den siste generasjonen Focus ST, som kom i 2019, var en imponerende bil.
Under panseret satt en 2,3-liters turboladet EcoBoost-motor med 280 hestekrefter som sendte kreftene til forhjulene.
Systemet brukte anti-lag teknologi for å redusere effekttapet når man slapp gasspedalen.
Kunder kunne også velge en 2,0-liters dieselmotor med 187 hestekrefter.
Ford Focus ST: Pass på før du kjøper
Manuell
Standard girkasse var en sekstrinns manuell. Men en syvtrinns automat, med girspaker bak rattet, var også tilgjengelig.
For å kontrollere hjulspinn hadde bilen en elektronisk differensialbrems.
Performance Pack-tilvalget inkluderte launch control, girskiftelys, automatisk mellomgass-tilpasning, Track Mode, elektronisk justerbare dempere og røde bremsekalipre.
I 2022 kom det også et Track Pack med Pirelli P Zero Corsa-dekk og firestempels bremsekalibre fra Mustang Mach E.
Ford Focus RS = Ulv i pitbull-klær
Populær
Ford lanserte spesielle Edition-modeller i 2021 og 2024. Disse hadde blant annet hydraulisk aktivert differensialbrems, KW V3 coilovere med justerbar høyde og lettere 19-tommers felger.
2024-utgaven inkluderte også bremsene fra Mach E og Pirelli-dekkene fra Track Pack.
Men nå sier altså Ford farvel til en modell som har vært elsket av bilentusiaster verden over i mer enn to tiår.
Slik svindles det med bilforsikringen
Finnes brukt
Skal du ha Focus ST i Norge, er det bruktmarkedet som gjelder. På Finn.no ligger det en håndfull biler for salg – og du får den med både diesel- og bensinmotorer.
Prisene starter på rundt 100.000 kroner – for biler som har rullet over 200.000 kilometer.
Den dyreste er en 2019-modell som har gått 96.000 kilometer – og har prisantydning på 339.000 kroner. Dette er en Focus ST stasjonsvogn – med bensinmotoren på 250 hestekrefter.