Livsstil

Offisielt: Nå er det slutt for denne

Mange vil savne Fords morobil.

AVSLUTTET KAPITTEL: Ford Focus ST har vært med oss siden 1998. Men 26. september rullet det siste eksemplaret av den spreke bilen av samlebåndet på Fords fabrikk i Tyskland. Nå er det slutt.
Publisert

(Artikkelen er først publisert av Broom): 26. september rullet den aller siste Ford Focus ST av samlebåndet på Fords fabrikk i Saarlouis i Tyskland. 

Med det går en av de mest populære bilene i sitt segment over i historiebøkene.

Og dette er bare starten på slutten for alle Focus-modellene. 

Produksjonen av hele Focus-serien avsluttes nemlig i november. Da satser Ford i Europa for fullt på crossovere og elektriske biler, på grunn av stadig strengere utslippskrav.

Familiebil og råskinn i ett

Bestselger

Focus kom først til Europa i 1998, fire år senere kom den første ST-utgaven. 

Sistnevnte ble raskt en favoritt blant entusiaster som ønsket seg en liten bil med gode kjøreegenskaper. 

ST-versjonen var Fords svar på konkurrenter som Golf GTI og Mini Cooper John Cooper Works.

I flere år var Focus ST bestselgeren blant de kompakte og raske modellene.

Den leverer en kjøreopplevelse du sent vil glemme

Bensin og diesel

Den siste generasjonen Focus ST, som kom i 2019, var en imponerende bil. 

Under panseret satt en 2,3-liters turboladet EcoBoost-motor med 280 hestekrefter som sendte kreftene til forhjulene. 

Systemet brukte anti-lag teknologi for å redusere effekttapet når man slapp gasspedalen. 

Kunder kunne også velge en 2,0-liters dieselmotor med 187 hestekrefter.

Ford Focus ST: Pass på før du kjøper

Manuell

Standard girkasse var en sekstrinns manuell. Men en syvtrinns automat, med girspaker bak rattet, var også tilgjengelig. 

For å kontrollere hjulspinn hadde bilen en elektronisk differensialbrems.

ANNET FOKUS: Nå som hele Focus-familien går over i historiebøkene, blir det mer fokus på crossovere og elbiler for Ford i Europa.

Performance Pack-tilvalget inkluderte launch control, girskiftelys, automatisk mellomgass-tilpasning, Track Mode, elektronisk justerbare dempere og røde bremsekalipre. 

I 2022 kom det også et Track Pack med Pirelli P Zero Corsa-dekk og firestempels bremsekalibre fra Mustang Mach E.

Ford Focus RS = Ulv i pitbull-klær

Populær

Ford lanserte spesielle Edition-modeller i 2021 og 2024. Disse hadde blant annet hydraulisk aktivert differensialbrems, KW V3 coilovere med justerbar høyde og lettere 19-tommers felger. 

2024-utgaven inkluderte også bremsene fra Mach E og Pirelli-dekkene fra Track Pack.

Men nå sier altså Ford farvel til en modell som har vært elsket av bilentusiaster verden over i mer enn to tiår. 

Slik svindles det med bilforsikringen

Finnes brukt

Skal du ha Focus ST i Norge, er det bruktmarkedet som gjelder. På Finn.no ligger det en håndfull biler for salg – og du får den med både diesel- og bensinmotorer.

Prisene starter på rundt 100.000 kroner – for biler som har rullet over 200.000 kilometer.

Den dyreste er en 2019-modell som har gått 96.000 kilometer – og har prisantydning på 339.000 kroner. Dette er en Focus ST stasjonsvogn – med bensinmotoren på 250 hestekrefter.