Bil
Offisiell vintertest av rekkevidden på elbiler skrotes av EU
Fire av ti elbilister er ikke fornøyd med vinterrekkevidden på bilen sin, men en offisiel vinterrekkeviddetest kan de se lenge etter.
I 2023 kom gladnyheten om at det ble jobbet for å få på plass en offisiell vinterrekkeviddetest (WLTP) av elbiler. Testen skulle inngå i den nye Euro7-standarden. Men i Euro7-kravene som nå skal vedtas i EU, er det ikke inkludert en vinterrekkevidde-test av elbilene.
Det skriver Naf i en pressemelding.
Se video: – En maskin som faktisk bryr seg
Mange elbileiere blir overrasket
Ifølge Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i Naf, ville en offisiell vinter-WLTP gitt forbrukerne ny og sammenlignbar informasjon om bilenes egenskaper.
– Rekkevidde er fortsatt viktig for bilkjøperne, og vi er opptatt av at forbrukerne skal få så god informasjon som mulig om elbilene, sier Sødal.
Han forklarer at mange bilkjøpere blir overrasket over hvor mye elbilenes rekkevidde endres vinterstid:
– I de verste kuldeperiodene vi har hatt i vinter, halveres rekkevidden på elbilene. Det er ikke alle bilkjøperne som er forberedt på det.
Skuffet over rekkevidden om vinteren
I Nafs elbilmonitor som er gjennomført av Norstat i desember 2023, svarer fire av ti elbilister at de er skuffet over vinterrekkevidden på bilen sin. At elbiler går kortere vinterstid er velkjent blant bilkjøperne, likevel er så mange skuffet over hvor langt de kan kjøre mellom hver lading om vinteren.
Siden 2020 har NAF og Motor testet de aller fleste elbilmodellene som har kommet til Norge, både om sommeren og vinteren. Tallene viser at rekkeviddetapet om vinteren spriker mye fra bilmodell til bilmodell, faktisk fra 4 prosent til 36 prosent kortere rekkevidde.
– Dette er viktig informasjon når bilkjøperne skal gjøre sine valg. Testene våre har i det store og hele også vært gjennomført i vanlige norske vintertemperaturer mellom null og minus ti grader, sier Naf-rådgiveren.