Bil

Nytt EU-forslag: – Helt tullete

Kan bli dobbelt så mange EU-kontroller.

Forslaget kan føre til at fullt brukbare biler må vrakes, mener kritikerne.
Publisert Sist oppdatert

(Denne artikkelen ble først publisert hos Broom)

EU-kommisjonen har lagt fram et forslag til en ny og strengere kontrollordning for elbiler og eldre biler fra 2026.

Det foreslås blant annet at personbiler og varebiler som er mer enn ti år gamle, må til periodisk kjøretøykontroll (PKK - populært kalt EU-kontroll) hvert eneste år.

I dag er regelen at alle kjøretøy som er fire år og eldre må inn til kontroll, men bare annethvert år.

Tror det vil fære til færre ulykker

Den obligatoriske kontrollen skal sikre at bilene ikke utgjør fare for trafikksikkerheten eller miljøet, og nå vil EU samtidig gjøre det vanskeligere å slippe gjennom nåløyet. Det kan føre til at tusenvis av kjøretøy må vrakes.

Det foreslås blant annet tøffere regler mot modifisering av kjøretøyene og strengre utslippstester, samt nye tiltak for testing av elbiler og tilstanden på batteriene.

EU-kommisjonen begrunner forslagene blant annet med at det vil redusere risikoen for ulykker og skader/dødsfall i trafikken.

Solgte dieselbiler for 200 millioner – på noen timer

Trygve Slagsvold Vedum gikk nylig til innkjøp av en 23 år gammel Audi A6, og er ingen fan av EU-forslaget. Foto: Broom
Trygve Slagsvold Vedum gikk nylig til innkjøp av en 23 år gammel Audi A6, og er ingen fan av EU-forslaget.

– Helt tullete forslag

Trygve Slagsvold Vedum (SP) er blant dem som reagerer kraftig på forslaget.

– Det at folk tar vare på bilen sin er bra, og det å gjøre det dyrere å ha eldre biler er særdeles uklokt. Det er både dårlig klimapolitikk og ren sløsing om vi skal legge opp til at alle skal bytte ut bilene sine stadig oftere, sier han til Broom.

Slagsvold Vedum har selv nylig kjøpt seg en eldre Audi A6, noe Broom skrev om i denne saken.

– Det er helt tullete at den og andre biler må på EU-kontroll hvert år bare fordi de er eldre enn ti år. Det eneste EU vil oppnå med dette forslaget er å gjøre det dyrere og vanskeligere for de som ikke har råd eller behov for en flunkende ny bil, sier Vedum.

Angriper elbil-fokuset: – På tide å bremse

– Ingen gode argumenter

Også genereralsekretær Børre Skiaker i Kongelig Norsk Automobilforbund, KNA, er sterkt kritisk til forslaget, og trekker blant annet frem at andelen dødsulykker som er direkte knyttet til kjøretetøyene har sunket kraftig de siste årene.

– Personbiler har anbefalt service hvert år, har EU-kontroll annet hvert år, og repareres stort sett etter behov. Mange personbiler kjøres lite og for disse vil det ikke være særlig endringer på teknisk tilstand fra ett år til det annet. Det er rett og slett ingen gode argumenter for dette, sier han.

Skiaker mener årlige kontroller heller kan virke mot sin hensikt, da det vil medføre unødvendige ekstrakostnader på bilistene som gjør at de har mindre penger igjen til nødvendig vedlikehold.

Sjekk ut Brooms store samling av bruktbiltester

Børre Skiaker og KNA ser ingen god grunn til å innføre EU-kontroller hvert år. Foto: KNA
Børre Skiaker og KNA ser ingen god grunn til å innføre EU-kontroller hvert år.

Vil utfordre regjeringen

Slagsvold Vedum mener at EU har en enorm vilje til å regulere alt, og gjøre ting dyrere og vanskeligere for folk.

– Det er jeg imot, og derfor mener jeg at dette forslaget må stoppes. Det er nok et virkelighetsfjernt forslag fra EU-byråkratene i Brüssel, sier han, før han avslutter:

– Jeg kommer til å utfordre regjeringen på at Norge må si klart og tydelig nei til disse reglene, for dette kan vi ikke være med på.

Samtidig er EU-kommisjonen er krystallklare på at de nye reglene både kan redde mange liv og forhindre alvorlige ulykker i årene som kommer.

Statens vegvesen bekrefter ovenfor nettstedet DinSide at Norge vil måtte følge eventuelle nye regler for EU-kontroll, dersom det blir flertall for dem i EU-parlamentet.

Bruktbil? De fleste kjøper ikke elbil