Motor

Nye tall: Dette er elbilene som taper seg mest

Noen elbiler taper seg mer enn andre. Terje Dahlgren fra Finn.no avslører hvilke, for ikke alle er helt åpenbare. I Finansavisens bilpodcast dukker det opp mye annet «bilgull» også.

Audi e-tron taper seg mye, ifølge tall fra Finn.no.
Publisert

Denne artikkelen ble først publisert hos Finansavisen.

– De bilene som sliter mest, er de som var dyre i 2019 og 2020. Der har det vært et prisfall, sier Terje Dahlgren bilekspert og markedsanalytiker hos Finn.no.

– Du mener Audi e-tron?

– Ja, sier Dahlgren raskt.

Ferske tall

Det er i Finansavisens Mil etter mil – en podcast om bil at prisene på brukte elbiler diskuteres. Dahlgren er kommet inn i Finansavisens varme studio på Smestad i Oslo, der han deler sin innsikt. 

Med det volumet bruktbiler som annonseres hos Finn.no årlig, er det mange tall å ta for seg. Finn.no håndterer mer enn 90 prosent av bruktbilvolumet i Norge på rundt 500.000 biler årlig. 

Episoden handler blant annet om nordmenns interesse for kinesiske elbiler på bruktmarkedet, for det er jo lov å lure på hvor interessante disse bilene egentlig er. Noe over halvveis ut i episoden penses det imidlertid over på entusiastbiler.

Før det snakkes om hyggebiler, diskuteres prisutviklingen rundt populære elbiler som Tesla Model Y, Toyota bZ4X og Skoda Enyaq. Men når Dahlgrens tall på bilene som taper seg mest analyseres, stikker både Audi e-tron og Jaguar I-Pace seg frem. 

Terje Dahlgren, markedsanalytiker og bilekspert hos Finn.no.
Terje Dahlgren, markedsanalytiker og bilekspert hos Finn.no er ikke bare interessert i vanlige elbiler og hvordan de holder seg. Han er også opptatt av entusiastbiler.

– Jaguar I-Pace er en modell som har slitt med å holde seg i pris, sier Dahlgren.

Etter å ha diskutert hvorfor, trekker han frem en annen elbilmodell som holder seg dårlig. Og denne er det kanskje litt mer overraskende at dukker opp: Tesla Model S.

Konklusjonen baserer seg på prisutviklingen fra 2024 til 2025, med bilmodeller fra 2017 til 2024. 

Det er ikke sikkert du har en Range Rover selv om du har kommet deg steder i livet, men har du en ny Range Rover Sport, har du nok kommet deg de riktige stedene. Hva den sier om deg, er ikke uvesentlig.

Model S har hatt et prisfall på over 18 prosent fra i fjor til i år. Det samme gjelder Jaguar I-Pace, mens Audi e-tron er på noe mer edruelige 16,9 prosent. 

Også Tesla Model X har rast. Andre tall fra Finn.no, som går mer spesifikt på modellår, viser at 2017-modeller av den digre Teslaen har falt med nesten 21 prosent fra 2024 til 2025. Betraktes modellåret 2020, er tapet på litt mindre dramatiske 17,2 prosent.

Også 2023-modeller av Porsche Taycan har fått skikkelig juling på bruktmarkedet i samme periode. Her er fallet på over 25 prosent. 

Tesla Model S taper seg i verdi, ifølge tall fra Finn.no. Her fra Teslas forretning på Skøyen i Oslo i 2014, da Model S fortsatt var en populær bil.

Når skal du selge kabriolet? 

I Mil etter mil – en podcast om bil snakkes det ikke bare om brukte elbiler i denne episoden. Dahlgren avslører når prisene på kabrioleter, og dermed også entusiastbiler generelt, er høyest og lavest. 

– Prisene endrer seg gjennom året, og det gjør salget også, sier han.

I denne episoden av Mil etter mil – en podcast om bil snakkes det ikke bare om elektriske familiebiler. Hvordan kabriolet- og entusiastmarkedet endrer seg blir en sentral del av praten fra ca. mindt i episoden. Her fra Finansavisens test av Volvo C70, Audi A4 og Saab 93 Aero i 2009.

Dahlgren forteller om hvordan salget svinger, og når på året det store prisfallet kommer. Han drøfter også hvorfor det skjer. 

I tillegg snakker Dahlgren om hvilke annonser som skiller seg ut, og blant annet om hva nordmenn søker på når de roter rundt på Finn.no. Her dukker det også opp flere overraskelser, og han forteller om hvilket bilmerke flest søker etter på Finn.no. (Hint: Det er ikke Tesla).

Finansavisens Mil etter mil – en podcast om bil er ute med nye episoder hver uke, og du finner dem der du hører podcast.