Bil

Nye tall: De fleste velger ny bensinbil

Så få velger elbil i Europa.

Volkswagen Golf, som ikke lenger selges i Norge, er på topp tre-listen over de mest solgte bilene i Europa i år.
Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble først publisert på Broom.

I Norge har elbilene rundt 85 prosent av nybil-salget. Ute i resten av Europa er ikke elbil-andelen i nærheten.

Det viser ferske tall fra Acea – som nå oppsummerer bilsalget i hele Europa første halvår i 2024.

Så langt i år er det ifølge Acea solgt 5,7 millioner biler i Europa – en økning på 4,5 prosent.

Av de 5,7 millioner bilene utgjør elbilene 12,5 prosent. Det er en beskjeden økning på 1,3 prosent, sammenlignet med første halvår i 2023.

Når det er sagt, faller faktisk det totale elbil-salget i Europa noe den siste måneden.

I juni hadde elbilene en markedsandel på 14,4 prosent, en nedgang fra 15,1 prosent i samme måned i fjor.

Ifølge tall fra Jato er det Dacia Sandero som er Europas mest solgt bil, så langt i 2024.
Ifølge tall fra Jato er det Dacia Sandero som er Europas mest solgt bil, så langt i 2024.

Flest velger bensin

At elbil-salget dupper noe i Europa nå skyldes særlig nedgangen i Tyskland (minus 18,1 prosent), Nederland (minus 15 prosent), og Frankrike ( minus 10,3 prosent).

Det er rene bensinbiler de fleste velger så langt i år i Europa. Bensinbilene har en markedsandel på 35,3 prosent, fulgt av hybridbiler som har en andel på 29,2 prosent.

Deretter følger rene dieselbiler med en markedsandel på 12,9 prosent.

Slår vi sammen bensin-, diesel-, hybrid og ladbare hybridbiler utgjør disse 84,3 prosent av bilsalget i Europa så langt i år. Elbilene står altså for 12,5 prosent.

Med andre ord er statistikken ganske så snudd på hodet, sammenlignet med nybil-salget i Norge.

Storselgeren bytter navn – det er én dårlig nyhet