Bil
Nye sjokkavsløringer etter kontroll av vogntog
Kjørte av veien – og fortsatte med store skader.
Statens vegvesen gjennomfører en rekke kontroller av tunge kjøretøyer. Her handler det både om det tekniske og om sjåførene har alt det formelle i orden.
Mye av arbeidet gjøres ved kontrollstasjonene rundt om i landet. Men Vegvesenets kontrollører er også aktivt ute i felten, og stopper kjøretøyer.
Nylig har Vegvesenet gjennomført kontroller av tungtransport flere steder i Hedmark. Resultatet viser hvor viktig det er å sjekke sikkerheten på de store vogntogene som ferdes rundt på veiene i Norge.
Flere anmeldt til politiet
Et vogntog ble stoppet på Riksvei 3 ved Svingen, med store skader i fronten, etter en utforkjøring Trøndelag. Fører ble anmeldt og kjøretøyet avskiltet.
En fører ble anmeldt til politiet på grunn av grove brudd på kjøre- og hviletidsbestemmelsene. Dette var på Magnor.
En annen fører ble anmeldt for å ikke stoppe i kontroll på Husum.
Les også: Vegvesenet kaller inn 1.000 trafikkfarlige biler
Fullastet med betong
Et vogntog hadde så store skader i svingskiveanretning at det var stor fare for at betongelementer semitraileren var fullastet med, skulle falle av. Bildet øverst i saken viser hvor omfattende skadene var.
– Ellers var det mange kjøreforbud på overlast, lastsikring, dokumenter og teknisk, forteller fagleder ved Utekontroll Hedmark faggruppe, Geir Thomas Finstad.
Les også: Vegvesenet fikk tips, se hva de stoppet
Trussel i trafikken
Kjøretøy som er i dårlig forfatning er en direkte trussel mot trafikksikkerheten.
– Det samme må sies om å kjøre vogntog med en fører som har for lite hvile. Det er viktig å få luket førere og kjøretøy som er en risiko for trafikksikkerheten ut av trafikken, sier Finstad.
Utover høsten blir det naturligvis flere kontroller.
Les også:
Stoppet i kontroll – ble anmeldt og utvist fra Norge
– Slike dødsmaskiner vil vi ikke ha på norske veier
Saken er opprinnelig publisert på Broom.no