Motor
Nye Porsche 911 Carrera 4S: Derfor bør du ikke engang vurdere den
Den har vært blant bestselgerne i Norge, men prisen gjør plutselig helt nye Porsche 911 Carrera 4S mindre aktuell sammenlignet med en langt kraftigere slektning.
Denne artikkelen ble først publisert hos Finansavisen.
Dagens Porsche 911, som av kjennere refereres til som 992, kom til Norge i 2019. Siden da er det registrert over 650 Porsche 911, ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV), noe som gjør dette til landets suverent mest populære sportsbil. Ingen andre bilprodusenter er i nærheten.
Ny modell
Det passer slik sett godt at Porsche utvider modellutvalget av den oppdaterte utgaven som ble presentert i fjor (992.2, hvis du lurer). Først dukket den nye 911 GTS T-Hybrid opp sammen med innstegsmodellen Carrera, så ble 911 GT3 og GT3 Touring oppdatert sammen med Carrera S tidligere i år. På toppen av dette er det lansert en 911 T.
Porsche skynder seg sakte, vil noen kanskje hevde, for det var hele tiden ventet at en firehjulsdriftversjon av Carrera S skulle dukke opp, men det gjør den ikke før nå.
Siden norske 911-kunder foretrekker firehjulsdrift, kan det tenkes at den nye modellen vil løfte salget noe, men det er også tenkelig at GTS-modellen med den nye hybridmotoren på 3,6 liter er vel så attraktiv, tatt i betraktning at den har vært tilgjengelig siden i fjor og hele tiden vært mulig å bestille med firehjulsdrift.
Carrera 4S fås som Cabriolet, Targa og Coupé.
Så kjapp er den
Nye 911 Carrera 4S har en 3,0-liters boksersekser som yter 480 hestekrefter. Med et nytt intercooler-system fra 911 Turbo er motoreffekten økt med 30 hestekrefter sammenlignet med første generasjon 992.
Tyskerne presiserer i en pressemelding at motoreffekten er betydelig lavere enn på 911 GTS med sine 541 hestekrefter, men nye Carrera 4S skal likevel klare 0 til 100 km/t på 3,3 sekunder og nå en toppfart på 308 kilometer i timen. Bilen leveres kun med dobbeltclutchautomaten på åtte gir.
911 Carrera 4S får imidlertid bremsene fra GTS-modellen, som måler 408 millimeter foran og 380 millimeter bak. Røde kalipere er en selvfølge, siden dette er en S-modell.
Blant standardutstyret finnes 20-tommers hjul foran og 21 bak, Porsche Torque Vectoring Plus som skal gi mer sportslig fordeler dreiemomentet mellom hjulene, og sportseksos. Alt dette koster ekstra på mindre motorsterke 911-modeller.
Så mye koster den
Mens en vanlig Porsche 911 Carrera med 394 hestekrefter koster fra 1.909.404 kroner, starter en Carrera 4S på 2.379.361 kroner. Det gjør 4S-varianten om lag 166.000 kroner dyrere enn en Carrera S med bakhjulsdrift.
Til sammenligning koster en 911 Carrera 4 GTS med firehjulsdrift og 541 hestekrefter fra 2.552.397 kroner. Da er prisforskjellen såpass liten at det kan være like greit å gå for den langt kraftigere GTS-varianten, som også kan vise seg å være mer attraktiv på bruktmarkedet.
Uansett; nye Porsche 911 Carrera 4S kan bestilles nå og forventet levering er i oktober i år.