Livsstil

Ny test: – Unngå dette dekket

Fire merker er i helt andre enden.

STYR UNNA: I årets vinterdekktest til NAF er det ett vinterdekk du må styre unna.
Publisert

(Artikkelen er først publisert av Broom): Oktober betyr at det nå er tid for dekkskift for veldig mange av oss. Noen skal også ut og kjøpe nye vinterdekk. Og da er det alltid lurt å lese seg litt opp på ferske tester først. 

I årets vinterdekktest til NAF-magasinet Motor er det uvanlig høyt nivå på de beste piggfrie dekkene.

– Det er du som bilfører som er testens vinner. Aldri før har det vært så godt utvalg av gode og sikre piggfrie vinterdekk, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Blant de åtte piggfrie vinterdekkene som er testet er det fire som utmerker seg og som er vanskelige å skille ut som en vinner. Dette er dekk fra Continental, Pirelli, Goodyear og Nokian.

Alle kan anbefales

– Alle disse fire dekkene kan anbefales. Men som alltid er det vanskelig å lage et vinterdekk som er godt på alle slags føreforhold. Så fortsatt gjelder det å sette seg inn i testene og finne dekkene som passer best til det føret du kjører på i hverdagen, sier Sødal.

Kort oppsummert har Continental VikingContact 8 best isgrep, Pirelli Ice Friction er best på vannplaning, Goodyear Ultragrip Ice 3 har imponerende veigrep i svinger og Nokian Hakkapeliitta R5 SUV er best på bremsing på vått underlag.

Bak disse fire dekkene følger Michelin, Nordman og Hankook som alle er gode alternativer.

Faller fullstendig gjennom i fersk test

Styr unna

Billigdekket fra Maxtrek faller derimot gjennom i testen.

– Unngå dette dekket. I 10 av 13 tester havner det på siste eller nest siste plass, ofte med stor margin til konkurrentene, skriver Motor.no.

Svakt sidegrep og brems på is og asfalt gjør at dekket er den store taperen i NAFs test.

– Dette viser nok en gang at de beste dekkene kommer fra de såkalte premium-merkene. Det er disse dekkprodusentene som utvikler de tryggeste dekkene. Så skal du kjøpe nye vinterdekk er det ikke på dekkvalget du skal spare penger. Det er avgjørende at den eneste kontaktflaten bilen har med bakken er av skikkelig kvalitet, sier Sødal.

Tydelig trend: Denne dagen er farligst og dyrest