Livsstil

Ny regel: Nå kan de straffes

– Dette er ny flaggdag!

SNUR: Dette er Tesla Model 3 uten blinklysspak. Nå snur produsenten og innfører spaken igjen.
Publisert

(Artikkelen er først publisert av Broom):

De siste årene har vi sett en tydelig trend på nye biler: Touchskjerm-dominans og nesten ingen fysiske knapper.

Enkelte produsenter har til og med fjernet blinklys-hendelen og erstattet den med en touchsone på rattet.

At stadig flere funksjoner må betjenes via skjerm, krever ofte at man tar blikket fra veien – for å treffe riktig.

Fra flere hold har det blitt stilt spørsmål om hvor trafikksikkert dette egentlig er.

Nå er det like før det skjer endringer.

Nye regler fra 2026

Fra 1. januar 2026 innfører krasjtest-instituttet Euro NCAP nemlig krav om fysiske knapper i interiøret, for at bilprodusentene skal oppnå full score i deres tester.

NYTT KRAV: For å få full score hos Euro NCAP må bilen blant annet ha fysisk betjening for blinklys.

Konkret innebærer kravet at bilene som testes skal ha fysiske knapper eller kontroller for grunnleggende funksjoner som blinklys, varselblink, vindusviskere, horn og eCall-funksjonen som varsler SOS.

Målet hos Euro NCAP er at de nye kravene skal bidra til økt trafikksikkerhet, og at flere bilprodusenter snur det ekstreme fokuset på at «alt» skal betjenes via skjermer.

Stadig flere innrømmer at de blir forstyrret av skjermene

– På tide

– Akkurat dette vet vi er et hett tema hos mange. Det er absolutt ikke alle som liker utviklingen om at nesten alt skal være skjermbasert. De nye kravene er på tide, sier Brooms redaksjonssjef Vegard Møller Johnsen og legger til:

– Det ironiske er at man aldri har blitt mer distrahert i nye biler på grunn av alle skjermene. Nå ser vi at flere bilprodusenter snur og innfører flere fysiske knapper.

Tre av fire bruker skjermen – mens de kjører bil

Få med deg hele saken i Broomstudio. Her snakker vi om de nye kravene.