Test av Mercedes-AMG E53:
Ny modell i Norge: Dette er ulv i fåreklær
Familiebil med over 600 hestekrefter. Se video:
Denne artikkelen ble først publisert hos TV 2 Broom.
Legendariske Mercedes E-Klasse har gjort comeback i Norge.
Fra start har den kun vært tilgjengelig som ladbar dieselhybrid, men nå utvider den norske importøren utvalget.
Nå er også toppmodellen, AMG E53 Hybrid, på norsk jord. Her snakker vi om en skikkelig hissig stasjonsvogn. Etter vårt første møte med bilen kan vi slå fast med en gang:
En mer komplett stasjonsvogn skal du lete ganske lenge etter i 2025.
Brutal ulv – i elegante fåreklær
Ved første øyekast vil noen kanskje tenke at dette er en helt vanlig stasjonsvogn fra Mercedes. Så feil kan man ta.
Aldri før har E53 levert mer krefter eller vært raskere.
Samlet effekt er spinnville 612 hestekrefter. Nøyaktig det samme som forrige generasjon E63 S med V8-motor.
Og alt sammen er servert i en ganske så elegant, men sportslig drakt.
Les også: Mercedes CLA Shooting brake er offisiell som elbil – sjekk rekkevidden
Rask
Hjertet i bilen er en hissig 3-liters rekkeseks bensinmotor. Den byr på 449 hestekrefter alene. Samlet effekt, med de elektriske hestene på toppen, er 585 hestekrefter.
Bestiller du bilen med «AMG DYNAMIC PLUS-pakke» får du 612 hestekrefter ved bruk av RACE START.
0-100 km/t går unna på 3,9 sekunder og toppfarten er inntil 275 km/t.
Nye E53 er en ladbar hybrid og batteripakken er på 28,6 kWt. Det betyr at du kan kjøre helelektrisk inntil 96 kilometer.
Men for de fleste som velger AMG er det naturligvis ytelser og kjøreopplevelsen som står i fokus.
Les også: E-Klasse W124 fyller 40 år – se hva du må betale nå
Får frem smilet
Førsteinntrykket av nykommeren overrasker oss litt.
Rett og slett fordi bilen oppleves et lite hakk raffere enn Mercedes-AMG CLE 53. Det skulle man kanskje ikke tro ettersom sistnevnte er en linjelekker coupé som ser mer sportslig ut.
Begge bilene er utstyrt med samme 3-liters bensinmotor, men i E53 opplever vi for eksempel at lyden er sprekere. Her har Mercedes justert litt.
En vesentlig forskjell mellom dem er naturligvis at E53 er en ladbar hybrid med mer krefter. Dette merker du særlig på gassresponsen. Her får du kjappere respons – takket være den elektriske boosten.
Prisen kan overraske deg positivt
Vi syns også balansen mellom det komfortable og sportslige på bilen er bra.
Du merker at dette er en «AMG lite». Den er ikke like kompromissløs og sportslig som forrige E63 – men det skal den jo heller ikke være.
Så over til det mange er spent på: Prisen. De siste årene har vi blitt vant til at toppmodellene hos Mercedes har blitt DYRE.
Dyr er også nye E53, men vi tror faktisk noen kan bli positivt overrasket. Vi snakker altså om en stasjonsvogn fra AMG, inntil 612 hestekrefter og med en god del utstyr som standard.
Prisen starter på 1.415.625 kroner. Og du kan få en fint utstyrt bil til rundt 1,6 millioner kroner.
Mye vil ha mer
Utfordringen bak rattet i E53 er at vi opplever den klassiske «mye vil ha mer». Men det får vi kanskje etterhvert.
Mercedes vil hverken bekrefte eller avkrefte om det dukker opp en ny E63. Hvis det skjer, vil bilen i så fall få AMGs nye V8-motor – som virkelig kan bli spennende.
Hvis vi skal pirke litt på E53, syns vi AMG kunne gjort enda litt mer ut av bilen. Interiøret er nesten identisk med en helt vanlig E-Klasse. Det er riktignok litt karbon her og der og et AMG-ratt. Likevel: Det hadde gjort seg med et par ekstra frekke detaljer.
Les også: Test Mercedes E-Klasse dieselhybrid – her er dommen
Få med deg vårt første møte med nye E53 i videoen under: