Livsstil
Ny Ferrari: Nordmenn går amok
Ferrari lanserer må den helt nye 849 Testarossa og 849 Spider. Interessen er ifølge den norske Ferrari-sjefen økende, også for spesialmodellen Assetto Fiorano.
Denne artikkelen ble først publisert hos Finansavisen.
– Vi er ikke utsolgt, men den første kvoten er solgt, sier Rune Brath hos Formula Automobile.
Hvor stor den kvoten er vil han ikke si, men ventetiden blir fort lang hvis du ikke allerede er blant de beste kundene eller forter deg inn i køen. De første bilene utleveres neste sommer, men ventetiden kan fort bli på flere år.
– Vi slåss mot markeder over hele verden, men er i ferd med å bygge en stadig større kundebase som gir oss flere biler, poengter han.
Mer av alt
Fire år etter at Ferrari overrasket med sin hybriddrevne SF90 Stradale lanserer de nå 849 Testarossa og 849 Spider. Prinsippene er de samme, men alt er dramatisk forbedret. Prisen er også økt siden SF90 kostet 5,2 millioner kroner, men anta en pris på rundt seks millioner før ekstrautstyr.
Bak de to setene og foran bakakselen sitter det en fireliters V8 med doble turboer som yter formidable 830 hestekefter. Det betyr hele 203 hestekrefter pr. liter slagvolum eller 50 hester mer enn SF90 Stradale.
I tillegg sitter det en elmotor på bakakselen som bidrar til økt moment på lave turtall og flere krefter. Ytterligere to elmotorer er plassert på forakselen for å øke effekten, men også veigrepet, spesielt ved akselerasjon ut av svingene.
– Dette er Ferraris nye pilotbil, den mest ekstreme og kjøreglade bilen, med unntak av spesialmodellen F80. Dette er bilen for de som trives på bane, men som samtidig vil kjøre til og fra, samt på tur, hevder Brath.
Stiv pris
Batteriet på 7,45 kWh gir for øvrig bilen en elektrisk rekkevidde på 25 kilometer, hvis du vil snike deg rundt uten lyd og utslipp. Dette gir samtidig lavere utslipp, lavere avgift og lavere pris. Denne er ikke klar, men ifølge utenlandske medier med norsk avgiftsberegning er seks millioner kroner neppe veldig feil.
Samlet effekt blir dermed på hele 1.050 hestekrefter ved 7.500 omdreininger på vei mot rødmerkingen på 8.300. Dette tar bilen fra 0-100 kilometer i timen på 2,3 sekunder og 0-200 på 6,4 på vei mot toppfarten på 330. Dreiemomentet på 842 Nm er dessuten mye for en bil på 1.570 kilo.
Nye systemer
For å holde styr på og utnytte alle disse kreftene mellom motorer, girkasse, bremser og stabilitetssystem mest mulig effektivt har Ferrari utviklet et helt nytt Ferrari Integrated Vehicle Estimator (FIVE). Girkassen er en åttetrinns dobbelclutch inspirert av Formel 1. De nyutviklete bremsene har for øvrig fått en ny ABS Evo-kontroll for økt effektivitet.
For å redusere luftmotstanden og øke marktrykket er luftinntakene foran koblet opp mot flere åpninger og tre doble finner under bilen. Sammen med inntakene på bakskjermene sørger dette samtidig for nok luft til turboene, men også bremser, radiatorer og annet som trenger luft og kjøling.
Den aktive spoileren bak sitter mellom to fastmonterte vinger og gir et dramatisk utseende sammen med den brede diffusoren og to store sentralt plasserte eksosrørene. Disse skal gi et enda bedre (les; økt) lydbilde enn før, innenfor de stadig strengere EU-kravene.
Mer aggressiv
Designet er gjort strammere med en lavere front, mer aggressiv hekk og mer markerte sorte elementer hvor bildene taler for seg selv. Dekkene utviklet i samarbeid med Pirelli, Michelin og Bridgestone kommer i 265/35 og 325/30 på 20 tommers felger.
Innvendig er det ikke gjort store endringer, men et nytt ratt og endringer i midtkonsollen har bilen fått. Det brede dashbordet har mulighet for en skjerm foran passasjeren samt et førermiljø mer orientert mot vedkommende bak rattet.
Ekstra ekstrem
En Assetto Fiorano-pakke som reduserer vekten med 30 kilo takket være mer karbon og titan, aerodynamiske forbedringer, stivere understell og de to spesialfargene Bianco Cervino og Rosso Corsa kan bestilles for de mest entusiastiske. Prisen for denne ekstreme baneoppdateringen ligger trolig et stykke under en million kroner.
– Det er mer interesse for slike pakker enn tidligere, konstaterer Rune Brath, som har fått mange telefoner det siste døgnet.