Motor

Ny elbil fra Mercedes: Går rett i strupen på BMW

Mercedes-Benz' mest populære bil kommer i helt ny modell – og denne gangen er den fullelektrisk. Her er Mercedes GLC EQ som går til angrep på BMW iX3.

Mercedes-Benz GLC 400 4Matic med EQ Teknologi heter selskapets nye elbil.
Mercedes-Benz GLC 400 4Matic med EQ Teknologi heter selskapets nye elbil.
Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble først publisert hos Finansavisen.

I mange år har GLC vært Mercedes-Benz' mest ettertraktede bil – også så langt i 2025. Men det gjelder selvfølgelig ikke i Norge, siden GLC så langt ikke er en elbil. Snarere har Mercedes-salget i Norge vært skuffende de siste årene, sammenlignet med Audi og BMW. 

Nå kan det snu fullstendig, for nye Mercedes-Benz GLC EQ er akkurat presentert. 

Nye Mercedes-Benz GLC 400 Matic har firehjulsdrift og 489 hestekrefter.

Direkte konkurrenter – BMW vs. Mercedes

Det er en interessant timing på nye GLC EQ. Den kommer bare dager etter at BMW lanserte sin direkte konkurrent, BMW iX3, som du kan lese alt om her

At disse bilene kommer til å bli sammenlignet på alle mulige måter, er sikkert. Og umiddelbart kan det etableres at Mercedes GLC EQ er en større bil. Nye BMW iX3 måler 4.782 millimeter i lengde mens GLC legger på lag 51 millimeter. Det er nærmere 100 millimeter mer enn gamle Mercedes EQC.

Bagasjerommet under panseret sluker 128 liter.
Bagasjerommet under panseret sluker 128 liter.

Du ser det på blant annet på tallene for bagasjeplass. BMW-en sluker 520 liter, mens Mercedesen ligger på 570 liter. Begge har bagasjerom under panseret, men her er åpenbart Mercedesen å foretrekke med over dobbelt så mye plass som i BMW-en. Her tar GLC hele 128 liter, mens iX3 ligger på 58 liter. 

Til sammenligning er den plassmessig genierklære Tesla Model Y på 117 liter. Det er liten tvil om at nye GLC vil falle i smak hos mange norske familier med behov for god plass. 

Skjermen foran er diger, men ekstrautstyr.
Skjermen foran er diger, men ekstrautstyr.

Et annet aspekt som gjør GLC ekstra spennende, er at den kan trekke 2.400 kilo. Det er 400 kilo mer enn BMW iX3 klarer og 800 mer enn på Tesla Model Y med firehjulsdrift. 

Så langt går den

Modellen som nå vises heter Mercedes-Benz GLC 400 4Matic med EQ Teknologi, men la oss for enkelthets skyld kalle den GLC 400 4Matic. Dette er ifølge Mercedes den foreløpige toppmodellen, og da er selvfølgelig firehjulsdrift på plass. 

Mercedes-Benz GLC 400 4MATIC lader raskt med en maksimal ladeeffekt ligger på 330 kW.
Mercedes-Benz GLC 400 4MATIC lader raskt med en maksimal ladeeffekt ligger på 330 kW.

Totalt yter de to motorene 489 hestekrefter, mens BMW iX3 50 xDrive ligger på 469 hestekrefter. Det gjør GLC 400 4Matic litt kjappere, og skal klare 0 til 100 på 4,3 sekunder mot BMWs 4,9 sekunder. 

Imidlertid er Mercedes-batteriet litt mindre enn BMWs, med henholdsvis 94 kWh og 108,7 kWh. Rekkevidden på nye Mercedes-Benz GLC 400 4Matic er på maksimale 713 kilometer, mens BMW-en ligger på 805 kilometer om de kjipeste felgene velges. 

Rekkevidde er som kjent tett knyttet til hvilket ekstrautstyr du velger å putte på, så BMW oppgir et intervall på mellom 678 og 805 kilometer. For Mercedes' del er det mellom 571 og 713 kilometer.

Nye Mercedes-Benz GLC 400 Matic med EQ Teknologi.
Nye Mercedes-Benz GLC 400 Matic med EQ Teknologi.

Som hos BMW vil det dukke opp andre GLC-modeller, og til sammen 40 nye elbilmodeller skal komme innen 2027. Blant disse er fire nye GLC-modeller, så det er med andre ord mye å glede seg til. 

Så raskt lader den

Mercedes GLC har 800-volt elektrisk arkitektur, som muliggjør svært kjapp lading. Noe annet hadde vært pinlig å komme med i disse dager, men teknologien rulles nå ut i full fart hos Mercedes. Den nye sedanen CLA er allerede presentert med 800 volt. 

Mercedes viser til at GLC bruker 10 minutter på lading til å kjøre 300 kilometer. Maksimal ladeeffekt ligger på 330 kW, mens BMW iX3 ligger på 400 kW. Konkurrenten i nabobyen viser til at det kan kjøres 372 kilometer etter 10 minutters lading om du kjører iX3. 

Grillen er mildt sagt iøynefallende.
Grillen er mildt sagt iøynefallende.

Uansett hvilken bil du velger, er det rask lading. Det er samtidig ikke noen tvil om at BMW tar en teknologimessig innersving på Mercedes, men det gjenstår å se hvordan bilene presterer i den virkelige verden. 

Luksusunderstell

For å demonstrere at Mercedes GLC ikke bare er fysisk større, men også luksusmessig et hakk over BMW-en, kommer Mercedes både med luftfjæring og bakakselstyring. Hos BMW er det bare adaptive dempere uten mulighet til å justere bakkeklaring. 

Mercedes' bakakselstyring er på 4,5 grader og skal gjøre bilen mer agil når du kjører i byen og på trange steder, mens den skal være mer retningsstabil i høye hastigheter. 

Luftfjæringen er blitt ekstra smart og tilpasser seg fartshumper i langt større grad enn tidligere, og til å justere luftfjæringen så bakkeklaringen kan holdes lav og derfor effektiviteten høy, brukes blant annet Google Maps.

Inn- og utvendig design

Mercedes elsker å komme med digre skjermer, og GLC er intet unntak. Denne gangen er det en 99,3 cm bred skjerm som strekker seg over hele bilens dashbord. Skjermen er riktignok ekstrautstyr, men gir et moderne og interessant preg. 

Mercedes-Benz GLC 400 4Matic med EQ Teknologi heter selskapets nye elbil.
Mercedes-Benz GLC 400 Matic trekker 2,4 tonn. Det er 400 kg mer enn BMW iX3.

Mercedes lover også at interiørbelysning er viet mye tid, med blant annet opplyste stjerner i glasstaket der fargen kan endres etter smak. På utsiden er det en ny, gigantisk grill som ifølge Mercedes gjør bilen «selvsikker». Den er selvfølgelig opplyst, noe en del Mercedes-eiere sikkert vil sette pris på. 

942 forskjellige punkter lyser opp og Mercedes-stjernen lyser i tillegg.

Pris og levering

Mercedes GLC EQ skal lanseres i første halvdel av 2026, mens BMW iX3 ventes å komme til våren. Foreløpig er det ikke kjent hva nye GLC skal koste i Norge, men i England vil den koste fra 54.450 pund, tilsvarende 736.500 kroner inkludert avgifter. 

I Norge starter BMW iX3 på 679.900 kroner og med tanke på hvor like disse bilene er, må det antas at Mercedes vil plassere seg i det samme området.