Livsstil

Norsk hjemmehjelp-robot: Vasker og rydder for 500 dollar i måneden

1X Technologies har åpnet forhåndssalget av hjemmeroboten Neo.

Neo er laget for å løse praktiske oppgaver i hjemmet.
Publisert

1X oppgir ved lansering en pris på 20.000 dollar eller en abonnementsløsning for omtrent 500 dollar i måneden. Levering er planlagt fra 2026. Forhåndssalget er åpnet i USA, og en bredere lansering omtales mot 2027.

1X Technologies ble bygget opp i Moss. Produksjon og skalering startet fra fabrikken i Norge, men de har nå også utviklingsmiljø og kontor i Palo Alto i California.

Hva Neo kan

Neo er utviklet for å løse praktiske oppgaver i hjemmet. Den settes opp med en enkel oppgaveliste i appen og kan rydde, sette inn i oppvaskmaskinen og ta klesvasken. 

– Robotene vil være funksjonelle fra første dag, lover 1X-sjef Bernt Øivind Børnich, i en kommentar til svenske Ny Teknik.

Neo skal kunne utføre oppgaver som vask og rydding fra lansering. Mer avanserte funksjoner kan komme etter hvert.

Du kan snakke til Neo gjennom robotens innebygde talesfunksjon, og styre oppgaver i Neo-appen. Når batteriet er lavt, kobler roboten seg til laderen selv. Ved behov kan den også fjernstyres via mobil.

Roboten er 168 centimeter høy og veier 30 kilo. Den kan løfte 70 kilo, bære 25 kilo og har 8 kilo arm-nyttelast. Ganghastigheten er 1,4 meter per sekund. Batteriet gir rundt fire timers drift, og hurtiglading er oppgitt til seks minutter per driftstime. Lydnivået er 22 dB – tilsvarende et standard kjøleskap. Hendene tåler å bli senket i vann. Robotkroppen bare er sprutsikker, men ikke vanntett, så våte miljøer og regn er utenfor bruksområdet. 

Roboten skal kunne gå kontrollert opp og ned trapper, ved hjelp av stereo-syn og en kontroller som anslår trinnhøyde på forhånd.

Hva Neo ikke kan (ennå)

Neo leveres ikke som fullautonom robot fra start. 1X sier at de første enhetene i stor grad vil være fjernstyrt eller fjernassistert, og at mer autonomi kommer etter hvert. 

Tøy gir Neo et mykere utseende.

Markedsfilmene viser matlaging og andre oppgaver, men mye skjer i dag med fjernstyring – ikke som en ferdig, helautonom standard ved levering. 

Hvorfor blir roboter i hjemmet en del av framtiden?

Demografi og kostnadspress: Flere eldre og færre hender gjør tjenestearbeid dyrere. Analysehus venter kraftig vekst i «husholdsroboter» fram mot 2030. Estimatene ligger på 24–31 mrd. dollar i 2030, som tilsvarer en dobling fra 2025.

Teknologisk modning: Humanoide plattformer blir raskt bedre. Når robotene brukes i ekte  hjem, hentes data som gjør dem mer selvhjulpne. Kostnadene ventes ned når produksjonen skaleres og komponentprisene faller. 

Personvern er et hett tema for denne typen hjemme-elektronikk. 1x har gjort mange tiltak, og har blant annet gitt mulighet til å sladde ansikter i robotens synsfelt. Brukeren bestemmer når en operatør får tilgang, hvilke rom som er stengt, men gründerne er åpne om at aktiv innsamling av data er viktig for å kunne videreutvikle Neos funksjoner.

– Neo er ikke for alle. Hvis du kjøper dette produktet, er du innforstått med den sosiale kontrakten. Hvis vi ikke har dataene dine, kan vi ikke gjøre produktet bedre, sier Bernt Børnich til Wall Street Journal.

Flere konkurrenter

Konkurrentene til 1X Neo er i hovedsak industrirettede: Figure tester i bilfabrikk, Tesla utvikler Optimus for både fabrikk og hjem, Agilitys Digit jobber på lager, og Apptroniks Apollo sikter mot produksjonslinjer. I Kina selger Fourier GR-1 en mer generell plattform. I Asia er roboter i private hjem allerede utbredt.

1X skiller seg ut ved å starte hjemme: Neo er designet for rydding, oppvask og klesvask, har myk, tekstilkledd kropp for trygg nærkontakt, en egen trappemodus som planlegger hvert steg, og et «expert mode» der en operatør kan hjelpe til når oppgaven blir for vanskelig. 

Målet er at ferdigheter læres i ekte hjem og rulles ut som programvareoppdateringer, slik at roboten blir stadig mer selvhjulpen over tid.

1X Technologies har foreløpig ikke besvart ABC Nyheters henvendelser. Vi oppdaterer saken med eventuelle svar på våre oppfølgingsspørsmål.