Penger

Nordea ber kunder møte opp med pass – ellers kan kontoen bli stengt

Nordea skal ha sendt ut SMS til sine kunder der de oppfordrer dem til å møte opp med pass innen to uker, hvis ikke risikerer de at kontoene kan bli sagt opp.

Om Nordea-kunder ikke møter opp med passet, eller annen gyldig legitimasjon innen to uker, risikerer de at kontoene kan bli sperret.
Publisert Sist oppdatert

Det er Dinside.no som melder om den spesielle SMSen fra banken. Den kommer som følge av hvitvaskingsreglene, som igjen gjør at bankene er pålagt å ha oppdatert legitimasjon fra sine kunder, brukere av BankID må som hovedregel ha fysisk oppmøte.

SMS

I meldingen Nordea har sendt ut til sine kunder, står det blant annet «For at du skal kunne fortsette å bruke banken som før må du legitimere deg innen 01.12.2019. Mangler vi legitimasjon fra deg etter fristen vil vi dessverre måtte sperre kontoene dine.»

– Fristen fra Finanstilsynet er 17. januar i 2020, men for å sikre at vi fått registrert gyldig legitimasjon på alle våre kunder i våre systemer i god tid før dette, har vi satt fristen noe før. Vi må ha tid til å gjøre rettinger i egne systemer, og også sperre kontoer tilhørende kunder hvor vi ikke har gyldig legitimasjon innen fristen, sier Synne Ekrem, kommunikasjonssjef i Nordea til Dinside.

Les også:Forbrukerrådet: – La dama kjøpe bilen

800 km til nærmeste kontor

Det gir kundene i underkant av to uker på seg til å møte opp på et kontor og fremvise gyldig legitimasjon. Dinside melder om at kunder i blant annet Vadsø har fått meldingen, deres nærmeste kontor er i Tromsø, 788 kilometer unna.

– De som har lang vei eller store utfordringer med å møte dette kravet, vil vi finne løsninger for. De skal slippe å reise langt for dette. Vi oppfordrer kunder til å ta kontakt med oss for å se på ulike alternativer og løsninger, sier Ekrem til dinside.no.

Banken presiserer at også annen legitimasjon enn pass vil være tilstrekkelig for å legitimere seg. Førerkort eller bankkort med bilde fra andre banker, skal også være tilstrekkelig.

Etter SMSen skal flere kunder ha ytret sin misnøye med banken og slitt med å komme gjennom til kundeservice.