Motor

Nils Nordvik maner meglere til nøkternhet: Kjøpte bil til 5 millioner

– Jeg sier til studenter at de ikke må være opptatt av dyre klokker og biler, sier Nils Nordvik. Selv har han gull-Rolex, og har nettopp kjøpt en Aston Martin DB12 til nær 5 millioner.

Nils Nordvik har sjenket 1 million kroner til statskassen bare i avgifter for å ta sin splitter nye Aston Martin DB12 til Bygdøy.
Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble først publisert hos Finansavisen.

På filmfestivalen i Cannes den 24. mai 2023 lanserte Aston Martin starten på en helt ny generasjon sportssedaner, DB12, etter syv år med DB11.

Eiendomsmegler Nils Nordvik hadde kjørt sin Aston Martin DB11 siden 2021. Men i vinter var han mett. Trodde han.

– Eiendomsmeglernes svar på James Bond, smiler han.

Nordvik. Nils Nordvik. Men hverken shaken eller stirred.

– Jeg var ferdig med Aston Martin helt til jeg fikk prøvd DB12, og kjente hvordan den var. Det er en helt annen bil. Den er mye morsommere, særlig hvis du skal kjøre aggressivt, med en helt ny sportspakke som DB11 ikke har. Den er rå på alle mulige måter, sier Nordvik.

– Men jeg har en Smart som visningsbil. Jeg kan ikke kjøre Aston Martin på visning, vet du. Det blir bare tull. I Norge er det janteloven som rår, men skal du lykkes må du definitivt trosse den.

I mange år koketterte luksusmegleren med sin 1982-modell Toyota Corolla kobber metallic. Nordvik Bolig har vokst fra 150 millioner i omsetning til 1,1 milliarder på fem år, og Nordvik sitter fortsatt med en tredel av aksjene i franchiseeieren.

– Jeg har alltid jobbet på gulvet. Aldri vært i ledelsen eller noe, utover å sitte i styret. Der har jeg ansatt folk som kan den jobben bedre enn oss, sier Nordvik.

Nils Nordviks nye Aston Martin DB12 har helt nytt infotainmentsystem sammenlignet med DB11-modellen han solgte i vinter.

Pris: Nær 5 millioner

Men dit strekker nøkternheten seg for en av Norges mest kjente eiendomsmeglere. Gull-Rolexen på Nordviks høyre hånd blinker i kamp med sola på Bygdøy. Den nye Aston Martin er for anledningen rullet ut på gårdsplassen sammen med Smart-en. I garasjen står det Nordvik kaller fjellbilen sin, en Jaguar F-Type R.

De skulle ha 35 millioner for den, så den ble litt for dyr – Nils Nordvik

– Du kan sette på sugekopp så får du ski bak på taket, så får du litt den St. Moritz-følelsen. Bilen har 530 hestekrefter, og har firehjulstrekk og alt mulig. Den er helt syk å kjøre, sier han.

– Dette er italieneren min, en Vespa 250 hester. Jubileumsmodell fra 2008. Den har aldri kjørt i regnvær, sier han om sin asurblå tohjuling.

På jobb kjører Nils Nordvik en Smart-bil, men på søndager og ferier i Europa får hans nye Aston Martin DB12 lov til å vise seg frem.

Men ingen kan matche den nye DB12 med en prislapp i Norge på mellom 4,5 og 5 millioner avhengig av utstyr, ifølge Nordvik. Det er opp en million fra DB11. Forgjengeren fikk man som både V8-motor på 4 liter og V12 på 5,2 liter. DB12 kommer bare med V8-er, men da oppgradert fra 503 til 680 hestekrefter. Toppfarten er økt fra 309 til 325 kilometer i timen, grillen er betydelig større, understellet er kraftig oppgradert, og interiøret er fullstendig redesignet.

1 million i avgifter

– Jeg fikk jeg prutet den ned, ettersom markedet i Europa ikke er så bra. Jeg ga et tilbud jeg ikke trodde jeg skulle få den for. Det ble bare lagt på 2.000 euro, så fikk jeg den, sier Nordvik.

– Det ble billigere enn hvis jeg skulle bestilt den i Norge med alt utstyr og karbondetaljene.

– Men den skal ikke på noe vestlandstur eller til Nord-Norge, altså. Jeg setter den på transport til München, og koser meg med den i alpene pluss litt i Oslo.

– Da jeg hadde DB11 var jeg på tre turer til Europa. Bilen hadde gått 15.000 kilometer på 3,5 år, men jeg kjørte ikke rundt i Norge med den. Bare et par turer i Bogstadveien.

– Jeg sier til dem at de ikke må være opptatt av dyre klokker og biler. De må være opptatt av kunnskap, og hvis de lykkes vil de ikke ha tid til klokker og biler, sier Nils Nordvik.

– Hvorfor har du dem ikke i utlandet når du bare kjører dem der?

– Det er litt komplisert å ha utenlandske skilter. Jeg bor og jobber i Norge, og vil ikke gjøre noe galt. Jeg tror ikke det er noe problem, men har valgt å tolle den inn slik jeg skal.

– Jeg får igjen 19 prosent moms i Tyskland og betaler 25 prosent moms i Norge. Engangsavgiften i Norge betaler du ekstra, og den er mellom 700.000 og 850.000. Totalt blir det én million ekstra i forhold til å ha den i Tyskland.

Den er rå på alle mulige måter – Nils Nordvik

– Men jeg føler ikke for å ha den i en garasje i Tyskland. Jeg kjører den litt på lørdager og søndager.

Lærer meglere nøkternhet

Sitt første møte med Aston Martin startet med at Nordvik skulle låne en oransje Fiat 500 med dieselmotor.

– Jeg hadde kjøpt en Jaguar iPace, som hadde fått batteriproblemer, så da jeg ringte Thomas Øvreseth spurte han om jeg kunne kjøre Fiaten på fjellet. Det svarte jeg at jeg kunne, men da jeg kom for å hente den fikk jeg en gullaktig Aston Martin Vantage coupe, så da endte det med at han solgte med en DB11.

– Jeg fikk en ganske god deal på den da jeg kjøpte den, så da jeg solgte bilen i vinter fikk jeg nesten det samme tilbake. Jeg tenkte at jeg aldri skulle ha Aston Martin igjen, men det var før jeg fikk se DB12.

– Jeg ombestemte meg, og ringte Emil Frey, som er en av de store distributørene. De hadde flere biler, deriblant en tro kopi av Aston Martin DB5, som ble brukt i Goldfinger-filmen med maskingevær og skiltplate som skifter. Men de skulle ha 35 millioner for den, så den ble litt for dyr, sier Nordvik.

Neste uke skal han på BI for å holde foredrag for unge eiendomsmeglerstudenter.

– Jeg sier til dem at de ikke må være opptatt av dyre klokker og biler. De må være opptatt av kunnskap, og hvis de lykkes har de råd til å kjøpe disse godene, men sannsynligvis ikke tid, sier Nordvik.