Motor

Nei – Norge har ikke gått i svart

Nå har vi passert 10.000 hurtigladere.

KRAFTIG ØKNING: Nå har vi akkurat passert 10.000 hurtig- og lynladere i Norge. En stor del av disse har kommet de tre siste årene.
KRAFTIG ØKNING: Nå har vi akkurat passert 10.000 hurtig- og lynladere i Norge. En stor del av disse har kommet de tre siste årene.
Publisert

Denne artikkelen ble først publisert hos TV 2 Broom.

Nå ruller det over 850.000 elbiler på norske veier og denne biltypen har fullstendig overtatt nybilsalget her hjemme.

Samtidig kommer det på plass stadig flere hurtigladere. Denne uken ble det klart at Norge har nådd en ny elektrisk milepæl – med over 10 000 hurtigladere fordelt over hele landet. Det nøyaktige antallet er 10.024.

– Her viser vi hele verden at Norge fint kan løse ladeutfordringene uten at landet på noen måte har gått i svart, sier Christina Bu som er generalsekretær i Elbilforeningen.

Ikke blitt helt svart

Hun refererer til at flere for en håndfull år siden mente at strømnettet i Norge ikke ville kunne håndtere alle hurtigladerne landet trengte, der de aller mest pessimistiske hevdet at Norge ville gå i svart.

Helt svart har det på ingen måte blitt, og det på tross av at hurtigladerne i snitt leverer en langt høyere ladehastighet/effekt enn de gjorde under hurtigladernes barndom. 

– De tradisjonelle 50 kilowatt-hurtigladerne, som strengt tatt ikke var særlig hurtige, begynner allerede å bli en sjeldenhet. Nærmere 90 prosent av alle hurtigladerne leverer nå 150 kilowatt eller mer, sier Bu.

To ting er viktig å sette seg inn i når du skal hurtiglade

Finnmark på bunnen

Det runde antallet hurtigladere har vi fått samme år som Norge feirer det såkalte 2025-målet, som innebærer at alle nye biler som selges i landet er nullutslippsbiler. 

Antall ladere varierer fortsatt betydelig fra fylke til fylke.

 Innlandet er på topp med nærmere 1500, mens Finnmark har bunnplasseringen med rett over 100. 

KOMMENTAR: På langtur med elbil for noen år siden: – Dette er rett og slett for dårlig!

Over halvparten de siste tre årene

– Det er fortsatt litt tynt med ladere helt nord i Norge, men samlet sett har utviklingen de siste årene vært formidabel, sier Bu. 

Da regjeringen laget sin ladestrategi i 2022, anslo man at elbil-landet Norge trengte 9000 hurtigladere i 2025. Nå er vi altså der – med god margin.

Over halvparten av hurtigladerne er bygget de siste tre årene. Dette gjør det nå langt lettere å finne en hurtiglader, og ladekø er ikke lenger et stort problem. I tillegg har det blitt langt flere ladeselskaper som konkurrerer om kundene. 

Samtidig lader de fleste norske elbileiere i hovedsak bilene sine hjemme. 

Men etter hvert som elbilene tar mer og mer over, vil det også være slik at ganske mange av eierne ikke har mulighet til dette. Derfor er hurtig- og lynladere svært viktig hvis hverdagen med elbil skal gå rundt for alle.