Livsstil
Nei – dette er ikke lov
Her er reglene klare.
(Denne saken ble først publisert på Broom)
Et stativ koblet på tilhenghengerfestet er en smart måte å få med sykler på. Du slipper å løfte dem opp på taket. Samtidig er de aller fleste stativene enkle å bruke: Her er det som regel bare én operasjon for å feste og fjerne selve stativet.
Men mange glemmer dessverre én viktig ting når du tar med syklene på denne måten: Nemlig at de ikke må dekke over skilt og/eller baklys.
Og så er det noen som tar det mange hakk lenger – som en bilist som denne uken ble stoppet på Svinesund, på vei ut av Norge.
Stikker ut på siden
Bilen var en del av en hjelpesending til Ukraina. Og her var det ikke bare snakk om et par sykler: Nei transportfestet var fullstendig overlesset, også med sykler som stakk for langt ut på sidene.
Her er regelen klar: Lasten må ikke stikke ut mer enn 15 cm på hver side, med en samlet totalbredde på maks 2,55 meter.
Les også på Broom: Knut Arne ville bare følge reglene – men fikk problemer
Egen lysbjelke
I tillegg skal baklykter og skilt bak på bilen også være langt mer synlige enn i dette tilfellet:
«Dersom sykkelen skjuler bilens lys og/eller kjennemerke skal det brukes lysbjelke merket med bokstav- og tallkombinasjonen som viser motorvognens identitet. Lysbjelken skal ha baklys, stopplys, retningssignallys samt refleks», heter det i lovverket.
Farlige situasjoner
UP har tidligere uttalt at problemet først og fremst er at baklysene blir mindre synlig, særlig hvis sykkelen har tykke terrengsykkeldekk eller du har flere sykler bakpå.
Registreringsnummeret skal synes, men det viktigste er at bilføreren i bilen bak ser når man bremser eller setter på blinklyset. Hvis disse lysene er dekket av syklene, da kan det også oppstå farlige situasjoner.
Les også på Broom: Bilen manglet skilt: Dette ble dyrt for BMW-eieren