Bil
NAF stoppet gratisavtale for medlemmene
NAF har stoppet NAF Oslos avtale om gratis frontrute hos Rute 66. Medlemmene tvinges i stedet til å betale 2.000 kroner hos Riis Bilglass som gir kickback til NAF.
(Finansavisen:) – Vi har gjennom en forsikringsavtale avtalt at medlemmene av NAFs lokalavdeling i Oslo slipper å betale egenandelen på 2.000 kroner når de skifter frontrute. Men NAF sentralt nekter NAF Oslo å tilby denne avtalen til tross for at landstinget nylig vedtok at den var innenfor reglene, sier daglig leder Fredrik Larsen i Rute 66 Bilglass til Finansavisen.
Tirsdag slo Finansavisen opp at NAF tar kickback av hver eneste krone NAF-medlemmer legger igjen hos Dekkmann og at NAF feilaktig markedsfører at medlemmene får 15 prosent rabatt på vinterdekk, mens de i realiteten bare får 4 prosent – og at de betaler mer enn hva de samme dekkene koster i andre butikker.
– NAF Oslo har stått på fælt for denne avtalen som ga fem til ti NAF-kunder om dagen samtidig som vi rekrutterte medlemmer. Nå er de ingen NAF-kunder lenger selv om vi fortsatt gir NAF-medlemmene gratis egenandel, sier Larsen til avisen.
– Vi har tre avdelinger i dag, men vi har forespørsel fra åtte store NAF-kontorer som ønsker samme avtale som den vi har med NAF Oslo. Da vil vi etablere oss alle disse stedene med én gang avtalen kjøres i gang igjen.
Les også:Bank Norwegian fikk avklaringen de ikke ville ha
– Har ikke fått begrunnelse
Men NAF sentralt har tvunget NAF Oslo til å stoppe avtalen som sparer medlemmene for 2.000 kroner til fordel for en avtale som ikke gir dem noe ekstra i forhold til andre kunder.
– Jeg kan bekrefte at avtalen mellom NAF avdeling Oslo og Omegn og Rute 66 Bilglass er satt på vent foreløpig av NAF sentralt, sier Ole Blåsmo, leder for NAF Oslo.
– Når skjedde dette?
– Vi har hatt glassavtale siden 1983 og reforhandlet avtalen i 2015. Den første gangen den ble stoppet var i 2016. I tillegg er den stoppet nå nylig i 2017.
– Hva er begrunnelsen dere har fått?
– Vi har ikke fått noen begrunnelse for hvorfor avtalen med Rute 66 Bilglass måtte settes på vent. Vi fikk i går beskjed fra NAF sentralt om at vi ikke skulle uttale oss, men henvise til Inger Elisabeth Sagedal i NAF til Finansavisen.
– NAFs forklaring til Finansavisen er at de ikke ønsket lokale avtaler som var i konkurranse med sentrale avtaler.
– Det er jeg forundret over, for NAF Oslo har jo avtale med Dekkteam som konkurrerer med Dekkmann. Vi har ingen kontakt med Dekkmann som NAF sentralt har avtale med, og det har jeg forstått at har vært greit.
– Har dere andre avtaler i konkurranse med NAFs sentralavtaler?
– Vi har avtale med Quick Carfix. NAF sentralt har avtale med MPS Micropaint. De fleste av NAFs 70 lokalavdelinger har lokale avtaler, jeg tror nesten alle har det. Mange av disse er i konkurranse med NAFs sentralavtaler. NAF Asker og Bærum har mange avtaler, deriblant med Hurtigruta Carglass. Også NAF Stavanger har mange lokale avtaler.
– Vi i NAF Oslo har også som mål å skaffe oss flere lokale avtaler, men vi har ikke lov til å ha kickback lik NAF sentralt har i sine avtaler. Våre avtaler skal kun komme medlemmene til gode. Vi lever av en liten del av medlemskontingenten, sier Blåsmo.
Les også: Nå kommer nytt kollektivfelt vest for Oslo
Ikke lokale avtaler
Kommunikasjonssjef Inger Elisabeth Sagedal i NAF bekrefter at NAF Oslos avtale med Rute 66 Bilglass er stoppet.
– Det har noe med at vi har en avtale med … er det Hurtigruta?
– Nei, dere har avtale med Riis Bilglass.
– Ja, Riis. Vi jobber med nasjonale avtaler. Det er det vi satser på. Det gjelder alle uavhengig av lokalavdeling. Det ligger vel der. Lokalavdelingene skal ikke ha egne avtaler. Vi fremforhandler for alle medlemmene.
– Tilsvarende har ikke lokalkontorene dekkavtaler når vi har hovedavtale med Dekkmann.
– Men NAF Oslo har jo avtale med Dekkteam som de mener er bedre enn NAFs sentrale avtale med Dekkmann.
– Å, ja. Osloavdelingen har det, ja. Jeg skjønner. Kanskje jeg skal sjekke vedtektene. Det kan godt være, men det er ikke ønskelig. Og hvis de konkurrerer med hovedavtalen så er det ikke greit. Men Osloavdelingen er nok ikke fornøyd med det.
– NAFs avtale med Riis Bilglass gir medlemmene gratis vindusviskere og spylevæske, hvilket Riis tilbyr periodevis uansett om du er NAF-medlem eller ikke. Hvorfor skal man være medlem i NAF når dere motarbeider medlemmenes interesser for å oppnå kickback til dere selv?
– Det må jeg sjekke nærmere, men vi ønsker ikke å motarbeide. Tvert imot jobber vi for gode avtaler for medlemmene.
– Hvorfor har NAF sendt ut melding til alle kontorene som pålegger dem munnkurv i denne saken?
– Vi informerte om saken som omhandlet Dekkmannavtalen og ga beskjed om at alle henvendelser skulle gå gjennom meg. Det betyr ikke at jeg kan alt, men at vi snakker med én stemme. Men da har de misforstått for meldingen gjaldt kun Dekkmannavtalen, sier Sagedal til Finansavisen.
Les også:Oslo kommune åpner for ny dieselavgift
Skiller ikke på NAF og medlemmer
Styreleder Stig Wettre-Johnsen i NAF Asker og Bærum bekrefter overfor Finansavisen at deres kontor har avtale med Hurtigruta Carglas. Det samme gjelder dekkavtalen de har med Dekksperten som konkurrerer med Dekkmann.
Etter å ha sjekket opp, kom Sagedal i går tilbake med følgende svar på hvorfor NAF nekter NAF Oslo å tilby medlemmene bilglassavtalen med Rute 66 og hvorfor det er greit at NAF Oslo har en konkurrerende avtale på dekk, men at det ikke er greit at de har konkurrerende avtale på bilglass.
«Som hovedregel ønsker vi å ha avtaler som er landsdekkende og som alle medlemmer kan ha fordel av. Enkelte lokalavdelinger har i tillegg fått fremforhandlet lokale avtaler i tråd med organisasjonens retningslinjer. Rute 66 har også fått anledning til å presentere sitt konsept. Denne aktøren har ikke et landsdekkende tilbud og i tillegg foreligger det øvrige vurderinger som gjør at en lokal avtale med disse ikke er vurdert hensiktsmessig».
Les også:Rift om Questerre-emisjon - dette går pengene til
På oppfølgingsspørsmål om hvorfor det synes som NAF styrer etter sin egen lommebok og ikke medlemmenes, svarer Sagedal:
– Vi skiller ikke mellom oss selv og medlemmene. Inntekter til NAF kommer medlemmene til gode gjennom rådgivning og vårt arbeid som interesseorganisasjon.
Sagedal nekter ifølge Finansavisen å opplyse hvor mye NAF får i kickback fra Riis Bilglass og Dekkmann. Svaret på hvorfor NAF Oslos avtale med Dekkteam i konkurranse med Dekkmann er grei, mens avtalen med Rute 66 i konkurranse med Riis Bilglass ikke er det, vil hun ikke gå inn på utover at det er «en totalvurdering».
Saken ble først publisert på Hegnar.no