Bil
NAF: Skiltene må bort
Mener de altfor ofte står igjen.

Denne saken ble først publisert på Broom.no.
Sommeren er høysesong for veiarbeid. Nå skal veldig mange veistrekninger repareres eller oppgraderes. NAF frykter bilister mister respekten for skilting som blir stående etter at arbeidet er avsluttet.
– Det er et problem at entreprenørene lar skilt stå igjen etter at de har reist hjem for dagen. Vi frykter at bilister mister respekten for skiltene når de kjører gjennom veiarbeidsområder der ingen jobber, sier rådgiver i NAF, Jan Harry Svendsen.
På strekninger der det gjøres vedlikehold eller veiarbeid er det ofte midlertidige fartsgrenser. De er satt for å ta hensyn til de som jobber langs veien eller fordi det er forhold ved veien som krever at farten settes ned.
Blir utålmodige

– Det er viktig at man følger skiltene i områder ved veiarbeid. Det er en grunn til at de er satt opp, og for de som arbeider langs veien handler dette om sikkerhet. Dessverre ser vi alt for ofte at man lar skiltene stå og at man også unnlater å skilte opp igjen der arbeidet slutter, sier Svendsen.
NAF mener dette undergraver respekten bilister og andre veifarende har for midlertidige fartsgrenser.
– Vi ser allerede at dette er et problem. Ligger man i lovlig hastighet gjennom områder med veiarbeid, opplever man stadig oftere at de som kommer bak blir utålmodige, spesielt på tider av døgnet hvor arbeidet står stille. Det kan skape farlige situasjoner. Vår oppfordring til entreprenørene og Statens vegvesen er derfor at man blir flinkere til å skilte opp igjen når man er ferdig for dagen og der forholdene ved veien tillater det, sier Svendsen.
Derfor må du følge ekstra godt med på de gule skiltene
Kan være gode grunner
Hva sier så Statens vegvesen? Da Nettavisen tok opp samme tematikk for noen måneder siden, sa Bjørn Inge Stefferud Holter som er prosjektleder drift øst at det kan være gode grunner til at farten ikke settes tilbake til ordinær fartsgrense med en gang, selv om arbeid ikke pågår inntil veien eller i sikkerhetssonen.
– Dette fordi det pågående arbeidet kan gjøre kjørebanen smalere, rekkverk er fjernet, det er søl i veibanen eller andre forhold som påvirker trafikksikkerheten og fremkommeligheten. Da er det er riktig å sette ned fartsgrensen fordi trafikksikkerheten er viktigst, sa Stefferud Holter til Nettavisen
Joda, du skal kjøre forbi køen her