Bil

Nå skal rike igjen få kjøre i bussfilen

Mercedes Geländewagen var symbolet på jappetiden på 1980-tallet, og kunne dundre i vei i kollektivfeltene der andre stampet i kø. Nå vil Vegvesenet igjen at rike som blar opp 1,9 millioner for en børstraktor skal få snike forbi alle andre.

Mercedes Geländewagen herjet i kollektivfeltet for 20 og 30 år siden. Nå slippes den inn igjen, bare man registrerer den med grønne skilter.
Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble først publisert hos Finansavisen.

Elektriske varebiler skal få fast tilgang til kollektivfeltene. Det ønsker Statens vegvesen. Det betyr at rike nordmenn fra Asker eller Bærum igjen skal kunne betale seg ut av køen. For elektriske varebiler er ikke bare store kassebiler. Det selges også høyst attraktive statusbiler med elmotor og grønne skilter.

Én av disse bilene er Mercedes-Benz G-Klasse. På folkemunne mer kjent som Geländewagen. Vi snakker om selveste symbolet på jappetiden da brødrene Arne og Wilhelm Blystad toget inn på børsen i sitt legendariske raid på Kosmos samtidig som de flashet sin glinsende børstraktor.

Måtte ha busslappen før

Bilen ble unnfanget i 1972 med hensikt å utvikle et terrengkjøretøy under lastebildivisjonen i Daimler-Benz. I Norge var den imidlertid populær som pendlerbil. Geländewagen kunne nemlig leveres med ti seter, og dermed kunne den registreres som minibuss.

Det krevdes at føreren hadde førerkort for minibuss, men bare det var på plass kunne de lykkelige sjåførene slippe køen på E18 både øst og vest for Oslo, samt andre norske byer. Minibussene hadde rett til å kjøre i kollektivfeltet til langt ut på 2000-tallet. Nå er det klart for comeback. Hos Mercedes-importør Bertel O. Steen står de klare med kassaapparatet.

Bertel O. Steen står klare

– Vi registrerer at det er sendt inn forslag på høring om elektriske varebiler i kollektivfeltet. Mercedes-Benz har en omfattende portefølje og tilbyr allerede i dag flere elektriske modeller med grønne skilter, sier informasjonssjef André Jaskiewicz i Bertel O. Steen.

Han snakker da om en gruppe kassebiler ingen Nesøya-beboer med respekt for seg selv vil bli sett i. Men han snakker også om den legendariske børstraktoren, som nå går under navnet G 580.

– Det siste tilskuddet er ikoniske G-Klasse som elektrisk varebil under modellbetegnelsen G 580. Med sin evige sjarm og karakter har G-Klasse dominert både veier og stier gjennom 45 år, og er en modell som skaper stor interesse, sier Jaskiewicz.

G-en står for G-Klasse, tidligere kalt Geländewagen. 580 er i utgangspunktet et uttrykk for motorkraft, som enkelt sagt handler om den gamle 5-literen G 500, men som nå fremstår som ren elmotor.

Åpner i august

At personbiler med elmotor er kastet ut av kollektivfeltet handler om at 9 av 10 solgte personbiler er nettopp nullutslippsbiler, og følgelig skaper antallet problemer for busser som skal holde rutetidene.

For varebiler er det helt annerledes. Her var kun 3 av 10 solgte biler i fjor helelektriske. Derfor vil myndighetene nå gi incentiver til å elektrifisere disse.

Statens vegvesen vil åpne for at disse slipper til i kollektivfeltet fra august i år, og har sendt forslaget ut på høring etter at Stortinget i desember i fjor fattet vedtak om å gi el-varebiler generell tilgang med mindre lokale behov tilsa begrensninger.

Det siste kan være et problem. Statens vegvesen vil at lokale myndigheter skal ha anledning til å bestemme.

Prislappen kan også være et problem. En vanlig G 580 har en prislapp på 1.828.625 kroner inkludert moms og levering. En G 580 varebil blir spesialtilpasset av Bertel O. Steen for det norske markedet til en prislapp på 1.568.400, men da pluss moms og levering.

Velstående mennesker på Nesøya, som kan kjøpe bil på firmaet kan følgelig unngå kø for drøye halvannen million kroner.