Bil

Nå får du den til under 80.000

Passat Alltrack var en storselger i Norge.

VW leverte ut sin Passat Alltrack i betydelig antall i Norge, bilen kom på markedet i 2012.
Publisert Sist oppdatert

(Denne artikkelen ble først publisert på Broom)

Som skapt for norske forhold, fastslo vi i Broom da vi omtalte Volkswagen Passat Alltrack tilbake i 2012.

Her tok VW storselgeren Passat stasjonsvogn, ga den litt offroadstyling og høyere bakkeklaring og vips: En ny storselger var skapt.

Oppskriften var kjent fra før. Biler som Audi Allroad, Volvo V70 Cross Country og Subaru Outback hadde hatt suksess med den en god stund før Passat fulgte etter. Men Passaten var billigere og appellerte dermed også til en bredere kjøpegruppe.

Litt offroadstyling bidro til at Alltrack skilte seg ut fra alle de «vanlige» Passatene på markedet.
Litt offroadstyling bidro til at Alltrack skilte seg ut fra alle de «vanlige» Passatene på markedet.

Over 100 biler på markedet

Ikke minst var det nok også mange Passat-kjøpere som ble tiltrukket av at denne utgaven skilte seg fra mengden, de hadde ikke i like grad samme bil som «alle andre» når de valgte Alltrack-versjonen.

Ved salgsstart i 2012 var prisen fra 441.800 kroner. Da hadde bilen 140 hesters dieselmotor og manuell gir. For 487.500 fikk man 170 hester og DSG-automatgirkasse.

De eldste bilene begynner altså å trekke på årene og det merkes godt når vi tar en titt på brukte Passat Alltrack. Her ligger det nå i overkant av 100 eksemplarer ute, av to generasjoner. Det er den første vi ser nærmere på her.

– Trenger vi egentlig flere biler enn denne?

Rett under 80.000 kroner er akkurat nå «prisbunnen» for brukt Passat Alltrack. For de pengene får du en bil som bør kunne holde i flere år til, så lenge du passer godt på den.
Rett under 80.000 kroner er akkurat nå «prisbunnen» for brukt Passat Alltrack. For de pengene får du en bil som bør kunne holde i flere år til, så lenge du passer godt på den.

Rett under 80.000 kroner

Ser vi bort fra noen biler som er reparasjonsobjekter (i en av annonsene finner vi denne, ikke spesielt betryggende formuleringen «tror regreim er skifta på ca 140»), ligger prisbunnen nå på rett under 80.000 kroner.

Til den prisen får du typisk en 2012/2013-modell som har gått langt, ofte mellom 250.000 og 300.000 kilometer.

Da kan egentlig alt skje og det er ekstra viktig at bilen har blitt fulgt opp underveis. Hvis siste service var for mange år siden og det straks er tid for ny EU-kontroll, da skal du kanskje heller se deg om etter noe annet.

Alltrack slo knockout på SUV-broren

Mange har gått langt

Går vi opp mot 100.000 kroner, får du biler som ikke trenger å ha rullet så veldig mye mer enn 200.000 kilometer. Også her er servicer og oppfølging svært viktig.

Til 150.000 kroner er det svært mye å velge mellom. Da kan du også finne biler som ikke har gått mer enn drøyt 100.000 kilometer. Men de er i mindretall. Bruktmarkedet viser tydelig at Passat Alltrack er biler som brukes, de har generelt gått ganske langt.

170-hesters dieselmotor er svært vanlig motorisering. Denne kler bilen godt og gir fint overskudd. Utstyrsnivået Highline gir det lille ekstra, som også understreker at bilen ikke er helt A4.

Alltrack eller Octavia Scout? Det så vi nærmere på her

Tøff familiebruk

Servicehistorikk er altså viktig her. Denne Passat-generasjonen var belemret med noen feil og problemer. Det er svært viktig å sjekke både motor og girkasse nøye. Jobber girkassen ujevnt? Da er det all grunn til å være skeptisk. Rust og dårlig lakk er også en utfordring.

Mye handler som vanlig om hvordan tidligere eier(e) har tatt vare på bilen. Mange eksemplarer har hatt ganske tøff familiebruk. Da er det også viktig å sjekke interiøret, at alt virker og at ting som setetrekk og dørsider ikke har uvanlig høy slitasje.

Det er altså mange biler til salgs. Dermed bør du også være litt kresen og absolutt ikke bare kjøper den første (og kanskje ikke beste) bilen du kommer over.