Bil
Nå er veiene fulle av bilens verste fiende
Slik gjør saltet skade på bilen din.
(Denne artikkelen blle først publisert på Broom)
Du har kanskje merket det – at bilen din ser ekstra skitten ut etter en kjøretur. Det er selvsagt ikke tilfeldig. Nå som vinteren er over oss, blir store deler av veinettet saltet.
Riktignok brukes det mindre salt, enn under toppårene 2017-2018. Den gangen gikk det med 140-150.000 tonn med salt på en vinter.
Likevel kan det som skal gjøre det langt tryggere å kjøre på veiene, forårsake stor skade på bilen din.
Topp 5: Slik minsker du saltskader på bilen
Punktering
Korrosjon, lakkskader og skader på bremser og hjuloppheng er det som er mest vanlig.
Her kan skadene bli svært kostbare, om du ikke passer på.
En av konsekvensene av mye salt, som mange kanskje ikke er klar over, er at det også kan føre til flere punkteringer.
Saltet kan løsne på lakken på felgene, renne ned i ventilene og slik øke sjansene for å punktere.
Hvis felgene er kantet, kan i tillegg skadene blir større som følge av saltet.
Norske bestselgere får rust-stryk
Bedre sikkerhet?
– Hvor stor effekten saltingen har på trafikksikkerheten er det vel delte meninger om. Mest fordi mange er flinkere til å avpasse farten når det blir skikkelig glatt, slik at det uansett er få alvorlige ulykker på glatta. I tillegg er det jo et miljøspørsmål. Saltet gjør mye skade.
– Men rent praktisk er det mange fordeler med å salte. Det gjør veiene hurtigere bare og mindre glatte – og øker gjerne framkommeligheten og farten på veien, mener Brooms redaksjonssjef, Vegard Møller Johnsen.
Nå gjelder det å passe godt på bilen
Dette må du gjøre
Uansett må vi alle forholde oss til salting. Og da er det lurt å gjøre hva man kan for å redusere skadene det påfører bilen.
– Det vi anbefaler er at man vasker bilen sin. Ofte. Det er viktigere å gjøre det på vinteren, enn på sommeren. Selv om det selvsagt frister mer når det er varmt og godt ute. For å få bort det mest skadelige saltet, er det smart å finne et sted som også tilbyr underspyling, sier Broom-Vegard.
Vask vil ikke fjerne alt saltet som legger seg i alle kriker og kroker, men begrenser skadene betydelig.
Polering og voks
I tillegg til vanlig vask, er det smart å ta en grundig lakkrens, polering og legge på voks. Minst vår og høst.
– På den måten gjør man det mye enklere å holde bilen ren. Skitt og salt fester seg ikke like godt – og blir lettere å spyle av. Det er litt jobb – men det betaler seg i lengden.
Skjulte rust med papp og maling
Understellsbehandling
På enkelte biler er det både smart og nødvendig å behandle ekstra, for å beskytte mot salt og eventuelle rustproblemer.
– Men husk at du må sjekke med forhandleren din at dette ikke påvirker rustgarantien du har på bilen. Vær også nøye med å sjekke at det ikke allerede er rust som kan bli «låst inne» av behandlingen, og dermed forårsake enda mer skade enn opprinnelig, påpeker Brooms redaksjonssjef.