Bil
– Nå er det smart å kjøpe brukt elbil
Utvalget har aldri vært bedre.
Denne saken ble først publisert på Broom.no.
Nybilmarkedet i Norge er unikt. Over 90 prosent velger nå å handle elektrisk. Men bruktmarkedet er faktisk helt motsatt. Der er elbilene vanskeligst å selge, viser statistikk fra Finn.no.
I stedet står kjøperne i kø for å sikre seg en av dieselbilene som ligger for salg. Siden det blir færre og færre av disse – opplever faktisk flere at enkelte dieselbiler øker i pris. Det handler naturligvis om tilbud og etterspørsel. Markedet bestemmer prisen.
Men hvis du går litt mot «bruktbilstrømmen», kan du akkurat nå gjøre svært gode brukt elbilkjøp.
Vi har sett nærmere på tre alternativer. To av dem har vært Norges mest solgte bil - og den siste representerer Kina-merkenes inntog i markedet.
Brooms Bruktbiltester: Her finne du alle!
– Trygt valg
Brooms Vegard Møller Johnsen har sett nærmere på disse tre bilene. Men før vi går inn på de ulike – vil vi høre litt om brukt elbil, generelt.
– Er det egentlig trygt å kjøpe en elbil som ikke lenger har nybilgaranti?
– I utgangspunktet er brukt elbil et trygt valg. Det er langt færre bevegelige deler enn i en diesel- eller bensinbiler – for ikke å snakke om hybrider. I tillegg er vedlikeholdskostnadene lavere. Men det er smart å undersøke særlig batteripakken. Her bør man rett og slett få en egen tilstandsrapport på denne.
Bruktbiltest av Tesla Model 3: Dette må du vite ...
To garantier
Broom-Vegard understreker at det på elbiler er to garantier å merke seg: Den vanlige nybilgarantien – som vanligvis er 5 år og 100.000 kilometer – og garantien som gjelder batteriet.
– Det er jo gjerne batteripakken folk flest er bekymret for – og som koster mest. Derfor er det greit å huske på at disse vanligvis har en garanti på 8 år og 160.000 kilometer. Så du har dekket det viktigste på bilen din i tre år etter at en vanlig nybilgaranti har gått ut. Enkelte bilmerker har også betydelig lengre garanti for batteripakken, også. Som gjør bilen enda mer attraktiv på bruktmarkedet.
Lekker familiebil: Nå får du den billig
Det viktigste rådet
– Men det viktigste rådet jeg har for de som handler brukt elbil akkurat nå, handler om pruting. Nærmere bestemt: Ikke være redd for å krangle på pris. Sett forhandlere opp mot hverandre, sjekk markedet så du vet hva prisnivået er – og ikke sats alt på én bestemt bil. Det er veldig sjelden det ikke dukker opp nye muligheter, om «drømmebilen» skulle bli solgt foran nesa på deg. Det gode, gamle uttrykket «det er flere fisk i havet» passer fint – særlig nå som det er kjøpers marked, understreker Broom-Vegard.
Topp 10: Bruktbilene flest kjøper
Audi e-tron: Døråpneren
En av modellene som for alvor fikk fart på overgangen til elbil i Norge, er Audi e-tron. Norges mest solgte bil i 2020.
Den kostet i snitt et sted mellom 750-900.000 kroner. At den ble landets mest solgte bil, vakte oppsikt langt utenfor Norges grenser.
Nå er det fem år siden den ble lansert – og totalt er det registrert 25.000 eksemplarer. På bruktmarkedet starter prisene nå under 300.000 kroner.
– Det er virkelig mye bil for pengene. God plass, bra hengerkapasitet, høy komfort, rikelig med premiumfølelse og bra ytelser.
– Og hva taler imot?
– Det er det høye forbruket, som gjør at rekkevidden ikke er all verden. Særlig på vinteren blir det ganske langt unna de drøyt 400 kilometerne som bilen er oppgitt å klare. I tillegg er ikke hurtigladingen på nivå med de nye bilene.
(se hele bruktbil-testen av Audi e-tron nederst i artikkelen)
Tesla Model Y: Bilen «alle» skal ha
Om Audi var tidlig ute, var det Tesla som fikk elbil-snøballen til å rulle helt i starten. Nissan og Mitsubishi var riktignok i gang, allerede. Men Tesla viste verden av elbil kunne være praktisk, lynrask og stilig.
Introduksjonen av den mellomstore SUVen – Y – ble varmt omfavnet av norske kjøpere. Den blir i 2024 årets mest solgte bil – for tredje år på rad.
– Men hvordan er den som bruktbil?
– Veldig populær, der også. Noen kjøpere har riktignok brent seg på at Tesla plutselig nedjusterte nybilprisen kraftig ved årsskiftet. Men den er populær også på bruktmarkedet. I tillegg får du med Tesla tilgang til et unikt og forbilledlig enkelt hurtigladenettverk.
– For dem som kjøper brukt Tesla, er det også verdt å merke seg at det ikke er krav til servicer for at garantien skal gjelde. Men man bør ta en skikkelig titt på bilen og sjekke for lakkskader, før kjøp. Mange har montert PPF – altså folie som beskytter lakken - på hele eller utsatte deler av bilen. De som ikke har det, får lett mye steinsprut og småriper.
Nå kan du få brukt Volvo XC60 til under 80.000 kroner
Nio EL7
Ett av de mange nye merkene bruktbilkjøpere nå har fått å forholde seg til, er Nio. Den kinesiske elbilprodusenten har en helt annen tilnærming til elbil, enn noen av de andre. De har satt opp 19 batteribytte-stasjoner rundt omkring i Norge – som lar deg bytte ut den tomme batteripakken din med en fulladet på bare noen minutter.
– Konseptet handler om at du kan kjøpe bilen – og leie en batteripakke. Det er ulike størrelser på batteripakkene - tilpasset dine behov. En av fordelene med dette, er at du er sikret den nyeste batteriteknologien til Nio i lang tid framover. I tillegg er Nio ett av merkene som har trådløs oppdatering av bilen.
– Hva er baksiden av medaljen?
– Tja, den største usikkerheten for mange er kanskje dette med annenhåndsverdi. Det vet vi foreløpig lite om. Nio er også et ferskt merke, så noen er spent på om de vil leve lenge på markedet i Norge. I tillegg er det de som er skeptiske til å kjøpe biler fra Kina.
Bruktbil: Visste du at Broom har over 40 bruktbil-tester? Se hele arkivet her