Bil
Nå er det slutt: Denne startet eventyret
Stasjonsvogner har vært svært viktig del av Volvo-merkevaren.
Denne saken ble først publisert på Broom.no.
Denne uken kom nyheten: Volvo skal slutte å selge stasjonsvogner i Norge.
For alle med et snev av bilinteresse er ikke det noen liten nyhet. Volvo har nemlig vært så godt som synonymt med stasjonsvogn i flere tiår. Veldig mange nordmenn har vokst opp i baksetet til en Volvo stasjonsvogn.
Men nå er det altså slutt, for en biltype som har røtter helt tilbake til 1953 for Volvos del.
4. juli det året rullet den aller første Duett – eller 445 som det offisielle navnet er – ut fra fabrikkportene ved Lundby-fabrikken i Göteborg.
Etterpå har det gått slag i slag med herregårdsvogner som Amazon, 145, 245, 740. 940, 850, V70, V60, V90 og de siste årene også XC-utgaver av ymse slag, med både 60, 70 og 90 i betegnelsen.
Siste med ramme
Duett ser ved første øyekast snarlik ut sine personbilsøsken, men er en helt annen konstruksjon. Den hadde – som siste Volvo – separat ramme, mens personbilen hadde selvbærende karosseri.
Duett hadde også et annet bakhjulsoppheng med bladfjærer og en lavere utveksling i bakakselen for å kunne trekke tyngre. Lav giring ga god akselerasjon, men gjorde bilen bråkete og tørst i høyere hastigheter og på lengre turer.
Ellers er det meste likt. Både motor, øvrig teknikk og interiør. Motoren de første årene var en 1,4-liter på 40 hk, senere kom en B16 på 60 hk og i 1962 fikk den B18 med 75 hk. De første årene var girkassen tretrinns, men etter hvert kom den med firetrinns girkasse.
Les også: Dette var i alle biler – så ble det plutselig borte
Mange varianter
Mange biler ble også levert som kjørbare chassiser uten karosseri bak forsetene. På den tiden fantes det mange frittstående karosserimakere som bygde alt fra stasjonsvogner, pickuper, ambulanser og likbiler på disse chassisene.
Duetten ble en levende legende. Enkel, svært solid og robust som få. I tillegg var den svært anvendelig. Som «arbeidsgamp» i hverdagene og som anstendig «Herregårdsvogn» for hele familien i helgene.
Derav navnet Duett også. To biler i ett. Kanskje var dette verdens første flerbruksbil?
Den fantes også som varebil, uten sideruter i varerommet. Omtrent halvveis i livet fikk den en facelift. Den fikk litt større baklykter, hel frontrute og skiftet navn fra Volvo 445 til Volvo 210.
Les også: Denne bilen får deg til å smile
Klassiker for lengst
1969 var siste produksjonsår for den trofaste og sjarmerende sliteren fra Sverige.
Som vanlig er med biler som dette, ble mange utsatt for hard bruk. Det gjorde også at en god del eksemplarer forsvant tidlig.
Men heldigvis var det også tidlig mange som så verdien i å ta vare på en Duett. Nå er dette for lengst en klassiker og en av de mest etterspurte veteran-Volvoene som finnes.
Duett ble forresten forsøkt erstattet med Volvo 145 Ekspress, en stasjonsvogn med forhøyet tak. Denne modellen ble ikke den suksessen Volvo håpet på.
På bruktmarkedet
I skrivende stund er det faktisk fire eksemplarer til salgs på bruktmarkedet i Norge. Alle er fra 60-tallet. Den eldste fra 1962, den «nyeste» fra 1968.
Prisene starter på 99.000 kroner for en 1966-modell varebil som ifølge annonsen ikke har rullet mer enn 85.000 kilometer. Bilen skal være nylig renovert. Dyrest er eksemplaret fra 1968, den har prisantydning på 300.000 kroner.
Det er en også en sjelden pickup-utgave til salgs. Den er bygget hos svenske Grip Kaross og kan bli din for 179.000 kroner.