Motor

Model Y-utfordrer: Dette vinner den på

Smart #5 Brabus kaster seg inn i det tøffeste segmentet med en tøff bil. Hvis prisen er viktig er bilen riktig.

Smart #5 Brabus kaster seg inn i det tøffeste segmentet med en tøff bil. Hvis prisen er viktig er bilen riktig.
Smart #5 Brabus kaster seg inn i det tøffeste segmentet med en tøff bil. Hvis prisen er viktig er bilen riktig.
Publisert

Denne artikkelen ble først publisert hos Finansavisen.

Mercedes-Benz har svidd av milliarder av euro på prosjektet Smart siden 1994 uten at mange ville kjøpe en liten toseters bybil. Enkelte større, noen elektriske og andre modeller ble også utviklet, men nå er det utelukkende elektriske biler det satses på i samarbeid med kinesiske Geely.

Brabus-logoer på både utsiden og innsiden røper at Smart satser på gode ytelser.
Brabus-logoer på både utsiden og innsiden røper at Smart satser på gode ytelser.

Dermed er bilene i familie med Zeekr og Volvos modeller, men med fokus på design, teknologi og ytelser, sistnevnte i samarbeid med tuningselskapet Brabus, vekker bilene oppmerksomhet.

Traff dårlig

Smart #1 og Smart #3 fra 2022 og 2023 respektive traff ikke det norske markedet veldig godt. Bilene var litt små, først med bakhjulsdrift og så med høy pris kombinert med skepsisen til merkenavnet og at de var blitt kinesiske. 167 slike biler er registrert i Norge siden 2022 ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken, av totalt 1.836 på 30 år.

Setene er litt flate med dårlig støtte og beskjedne justeringsmuligheter.
Setene er litt flate med dårlig støtte og beskjedne justeringsmuligheter.

Nå er Smart #5 her og nå treffer bilen bedre på både størrelse, pris og teknologi, samt at kinesiske biler begynner å få bedre innpass. Også de med europeiske navn som Volvo, Polestar, Lotus, MG og Smart.

At den tar opp kampen med bestselgeren Tesla Model Y er både bra og dårlig. Bra fordi segmentet er stort, men dårlig fordi Model Y er ekstremt populær og antall konkurrenter mange.

Instrumentpanelet har det mest nødvendige og noen valgmuligheter for betjening og visning.
Instrumentpanelet har det mest nødvendige og noen valgmuligheter for betjening og visning.

Særegen design

Det første du ser, bokstavelig talt, er den spesielle flate og brede fronten med flere lys mellom hovedlysene i stedet for den etter hvert så vanlige lyslinjen. Hekken er også flat med tilsvarende lykter, nos som må sies og være et spennende designgrep.

En tøff bakrute, 21-tommers felger og røde bremsekalippere, markerte hjulbuer og sideskjørt med røde striper samt flere Smart- og Brabus-logoer gjør at mange snur seg etter bilen.

Mens alle skal ha en lyslinje mellom baklyktene har Smart #5 fire lyspunkter som kler bilen godt.
Mens alle skal ha en lyslinje mellom baklyktene har Smart #5 fire lyspunkter som kler bilen godt.

Innvendig skiller bilen seg også fra de fleste med en «svevende» midtkonsoll, gigantiske skjermer og en rekke designdetaljer fra morselskapet, inkludert girspaken på rattet og setejusteringsknappene i dørene.

Brabus-versjonen med røde setebelter, sportsratt med røde sømmer og sportspedaler har i tillegg utstyr som Head-up Display, ventilerte forseter, oppvarmede bakseter og LED+ hovedlys med adaptiv fjernlysassistent.

I flere av høyttalerne, luftdysene og dørene kan du velge farge på stemningslyset.
I flere av høyttalerne, luftdysene og dørene kan du velge farge på stemningslyset.

Viktige parametere

Som en elbil er rekkevidde og ladehastighet viktige parametere og med 540 WLTP-kilometere og 400 kW ladeeffekt bør bilen tilfredsstille de fleste. I norsk høstvær med variert kjøring, vinterdekk og mye våt vei ville vi fått 440 kilometer om vi hadde kjørt batteriet tomt.

Sportsrattet er i skinn med kontrastsømmer og alcantara på ytterkanten for et godt grep.
Sportsrattet er i skinn med kontrastsømmer og alcantara på ytterkanten for et godt grep.

Ladeeffekten varierer gjerne med den praktiske effekten ved ladestasjonen, men under optimale forhold lader du fra 10 til 80 prosent på 18 minutter. Ombordladeren på 22 kW begrenses gjerne av sikringsskapet hjemme, på hytta eller på jobb, noe som gjerne er mer aktuelt.

Når du åpner dørene med innfellbare og opplyste håndtak med Brabus-logo og setter deg inn, er setene harde, uten tilt og seteforlenger med sidestøtte som krever en bred ryggtavle.

Smart #5 Brabus har en kantete fasong, men de mange detaljene og røde elementene gjør at den ser spesiell ut, noe mange liker.
Smart #5 Brabus har en kantete fasong, men de mange detaljene og røde elementene gjør at den ser spesiell ut, noe mange liker.

Sprek nok

Med vinterdekk på kald og til dels våt asfalt får du ikke testet g-kreftene maksimalt, men setene er ikke like sportslige som effekten på 624 hestekrefter. Dette slynger bilen fra 0 til 100 kilometer i timen på 3,8 sekunder som er mer enn fort nok.

Setejusteringen i dørene er inspirert av morselskapet og det er godt med skinn, alcantara og fine materialer.
Setejusteringen i dørene er inspirert av morselskapet og det er godt med skinn, alcantara og fine materialer.

Bilen fremstår relativt sportslig med tretrinns ESP-system, justerbart understell, gass- og bremserespons, valgfri regenerering, fire innstillinger på rattmotstanden og Rocket Launch for optimal akselerasjon.

Som i elbiler flest fremstår firehjulsdriften effektiv, men også med mindre følelser enn om en forbrenningsmotor og girkasse skulle hjulpet deg rundt.

Smart #5 Brabus har fem kjøreprogrammer, mens Off-Road-programmet har fem egne valg og flere tilleggsfunksjoner.
Smart #5 Brabus har fem kjøreprogrammer, mens Off-Road-programmet har fem egne valg og flere tilleggsfunksjoner.

Jukser med lyden

Nå har riktignok bilen mulighet til fire forskjellige simulerte motorlyder med girskift, som ikke forbedrer opplevelsen for oss som er vokst opp med eksosrør.

Et eget offroad-program med fem alternativer samt bakkeassistent, rattvarsling, s-pedal og myk nedbremsing bidrar til god og trygg fremkommelighet, året rundt.

Smart #5 er fem centimeter kortere enn Tesla Model Y, har litt mindre bagasjerom og frunk, men minst like god plass i baksetet. Dette er delt 60/40 med en liten skiluke.

For uten frontrutevisningen har bilen et lite instrumentpanel og en diger todelt berøringsskjerm hvor passasjeren har sin egen for komfortfunksjoner.

Litt rotete

Hovedskjermen har et utall visningsformer, valg og innstillinger, hvor flere kan betjenes på flere måter og fremstår litt overveldende og rotete.

Radioen er dårlig på å ta imot enkelte radiostasjoner og du må trykke play hver gang du setter deg inn i bilen.

Varsler om «uidentifiserte gjenstander på ladedekselet» når det ikke er annet enn vann på det, er like irriterende som de mange overvåkningssystemene med tilhørende varslingslyder.

Disse kan imidlertid skurs av, mens du kan velge om du vil ha klikkelyder i berøringsskjermen og du kan velge nivå på blinklyslyden, som for øvrig kommer fra den siden du blinker til. Fiffig.

Mange om beinet

Det flotte stereoanlegget fra Senheiser kan kun betjenes med trykknapper på rattet, mens du har et kjølerom i midtkonsollen og et digert panorama glasstak over deg.

Å ta opp kampen med Tesla Model Y er ikke lett, når alt fra VW ID.4, Kia EV6 og Ford Capri til BYD Sealion7, MG IM6 og Xpeng G6 også gjør det.

Smart #5 Brabus gjør det med et særegent design, heftige ytelser, høy ladeeffekt og mye utstyr til en meget god pris. Så gjenstår det å se om det er smart nok.

Smart #5 Brabus 

Konklusjon etter biltest av Smart #5 Brabus, laget med Datawrapper.