Bil

Mister jobben på grunn av dårlig elbilsalg

Nå streiker de ansatte.

Ford har redusert produksjonen av nye Explorer og Capri ved fabrikken sin i Köln, Tyskland. Nå streiker de ansatte i protest mot tøffe jobbkutt.
Publisert Sist oppdatert

(Denne artikkelen ble først publisert på Broom.no)

Det er tøffe tider for en rekke bilprodusenter. Overgangen til elbiler går tregere enn mange hadde sett for seg – samtidig krever dette også store investeringer.

På toppen av dette har Donald Trumps mange toll-krumspring skapt akutte problemer de siste månedene, med milliard-regninger for mange.

Ford annonserte allerede i november i fjor at de må kutte mye i Europa. Denne uken går de ansatte på fabrikken deres i Köln ut i streik, i protest mot disse planene. Det skriver blant andre Reuters.

Ford har investert over 20 milliarder kroner for å produsere elbiler ved fabrikken sin i tyske Köln. Her har de bygget biler siden 1933. Foto: Martin Meissner / AP / NTB
Ford har investert over 20 milliarder kroner for å produsere elbiler ved fabrikken sin i tyske Köln. Her har de bygget biler siden 1933.

Måtte ta ned produksjonen

Her har Ford produsert en rekke velkjente modeller. Nå er fabrikken tilpasset elbiler og satsingen har fått en ganske tøff start.

Etter store investeringer på mer enn 20 milliarder kroner, begynte Ford å bygge modellene Explorer og Capri her i fjor. Første Explorer rullet av samlebåndene i juni, Capri kom etter i september.

Men allerede i november ble det kjent at Ford måtte ta ned produksjonen, fordi etterspørselen var lavere enn de hadde forventet.

Explorer er den nye volum-elbilen fra Ford, ambisjonen er at dette skal være en storselger i Europa. Foto: Rolf Vennenbernd / AP/ NTB
Explorer er den nye volum-elbilen fra Ford, ambisjonen er at dette skal være en storselger i Europa.

Les også: Navnet vekker oppsikt: Ikke rart noen blir provosert

4000 stillinger

Ifølge bransje-nettstedet Automotive News Europe får den svake etterspørselen etter elbiler større følger for Ford enn for mange av konkurrentene. Årsaken er at Ford knapt har personbiler med forbrenningsmotor lenger i Europa, noe som hadde kunnet kompensere for svake elbiltall.

Ford skal etter planen kutte nærmere 20 prosent av arbeidsstokken sin i Europa, hovedsakelig ved nedbemanning ved fabrikkene i Tyskland og Storbritannia. Totalt skal det være snakk om rundt 4000 stillinger.

Den planen ble lagt fram i fjor høst. Det er uklart om den fortsatt gjelder, eller om det har skjedd siden da gjør at Ford må kutte enda flere stillinger.

Les også: Kjøpers marked: Så mye elbil får du for 300.000 kroner