Livsstil

Mini JCW Cabrio: Nå begynner det å haste

Nå finnes det nesten bare elbiler og da er det på tide å kjøpe entusiastbilen du skal bli gammel i. Da er Mini JCW Cabrio et godt valg.

Nå finnes det nesten bare elbiler og da er det på tide å kjøpe entusiastbilen du skal bli gammel i. Da er Mini JCW Cabrio et godt valg.
Publisert

Denne artikkelen ble først publisert hos Finansavisen.

Mini John Cooper Works Cabrio er omtrent like trang som en Porsche 911 Cabriolet i baksetet og bagasjerommet. Den er ikke like rask, tøff og luksuriøs, men så koster den nye modellen bare rundt en tredjedel.

Et stort eksosrør sentralt plassert i den brede diffusoren er en tøff detalj som både sees og høres godt.
Et stort eksosrør sentralt plassert i den brede diffusoren er en tøff detalj som både sees og høres godt.

Innstegsmodellen Mini Cooper Cabrio begynner for øvrig på 559.347 kroner, mens John Cooper Works-versjonen koster fra 724.347.

Elbiler billigere

813.645 kroner med blant annet oppgraderte felger, elektriske seter og vindskjerm over baksetet er likevel mye for en liten fireseters bil i elbillandet Norge, hvor store SUV-er med syv seter, 400 hestekrefter og 60 mils rekkevidde koster omtrent det samme.

Det tykke sportsrattet har perforerte grepsoner og skjermen i midten kan utformes etter kjøreoppsett og eget ønske.
Det tykke sportsrattet har perforerte grepsoner og skjermen i midten kan utformes etter kjøreoppsett og eget ønske.

Kjører du en slik bil vil du imidlertid i større eller mindre grad gå lei av manglende lyd, grader av rekkeviddeangst og tidkrevende lading.

Den spesiell grillen med JCW-logo og kantete luftinntak med røde detaljer bekrefter at dette er toppmodellen.
Den spesiell grillen med JCW-logo og kantete luftinntak med røde detaljer bekrefter at dette er toppmodellen.

Dette slipper du i den nye Mini John Cooper Works Cabrio. Her er det deilig motor- og eksoslyd som stimulerer øregangene. Den 44 liter store bensintanken gir deg 65 mils rekkevidde og du bruker sekunder på å fylle den opp igjen.

Gokart på steroider

Det beste er likevel den gokartlignende kjørefølelsen Mini ønsker å gi deg. Bilen er liten og lett, har en sprek motor, direkte styring, gode seter, sportslig understell, brede hjul og gode bremser. Dessuten ser den tøff ut og har muligheten til å ta av taket.

Dette øker dessuten fartsfølelsen når du smaker på elementene, som lukten av nyslått gress, sol på nesen og vind i håret. Frihetsfølelsen ved å være «ute» i stede for å sitte inne i en bil er også en glede for mange.

Rattet med kontrastsømmer, metalllogo og et belte i JCW-farger ser tøft ut.
Rattet med kontrastsømmer, metalllogo og et belte i JCW-farger ser tøft ut.

Tar du av taket, setter på vindskjermen over baksetet og holder vinduene oppe, er det minimalt med vind som plager deg i kupeen og toppløssesongen kan forlenges til store deler av året.

Effektiv kjøremaskin

Når gasspedalen holdes i bunn sjalter den syvtrinns dobbeltclutchkassen lynraskt og med et markant poff, sikkert i flere enn de girene vi fikk bruk for. Når du slipper gassen knatrer det frekt i det sentralt plasserte og store eksosrøret, og når du girer ned spretter turtallet og lyden aggressivt opp igjen.

Bakfra ser du hvor bred og lav bilen er, noe som borger for de festlige kjøreegenskapene.
Bakfra ser du hvor bred og lav bilen er, noe som borger for de festlige kjøreegenskapene.

Sportsunderstellet med spesialinnstilte fjærer, stabilisatorer og dempere optimaliserer stabiliteten og takler alle påkjenninger du bør utsette bilen for. Styringen føles meget presis og økte cambervinkler på forhjulene er ment å gi bedre retningskontroll, bedre grep og stabilitet under kraftige påkjenninger i svingene.

Det er ikke spesielt god plass i baksetet, men de gode forsetene, lave sittestillingen og mange kjøresystemene gjør det gøy å sitte foran, spesielt til venstre.
Det er ikke spesielt god plass i baksetet, men de gode forsetene, lave sittestillingen og mange kjøresystemene gjør det gøy å sitte foran, spesielt til venstre.

18-tommers felger med 215/40-dekk høres kanskje ikke spesielt store ut, men til den lille og lette bilen holder det i massevis. Bremsene med dekorative røde kalippere har ingen problemer med å få hastigheten ned igjen, enten du skal stoppe eller bare forberede neste sving.

I midtkonsollen har du noen fysiske knapper for betjening av blant annet gir, kjøreoppsett og volum.
I midtkonsollen har du noen fysiske knapper for betjening av blant annet gir, kjøreoppsett og volum.

Helt ny er bilen riktignok ikke da den toliters rekkefirerern med turbo under panseret fortsatt har 231 hestekrefter. Det betyr en akselerasjon fra 0 til 100 kilometer i timen på 6,4 sekunder og en toppfart på 245.

Mye nytt

Det som er nytt er utformingen av den store digitale skjermen i midtkonsollen, som ikke lenger ledsages av et lite instrumentpanel foran rattet. Det kan føles utvant, men alle som har kjørt en ny Tesla har klart det, så det gjør nok du også.

18-tommers felger med økt cambervinkel, oppgraderte bremser med røde kalippere og relativt brede hjul borger for gode kjøreegenskaper.
18-tommers felger med økt cambervinkel, oppgraderte bremser med røde kalippere og relativt brede hjul borger for gode kjøreegenskaper.

Skjermen har en del valg når det gjelder utforming. Noen som følger kjøreoppsettene, noen rent dekorative og du kan speile telefonen slik du er vant til. Velger du «Go-Kart» akkompagneres det svarte skjermbildet av et lystig «juhu» fra bilens stereoanlegg. Fiffig.

Det lekre stoffet, JCW-fargene og metallogo i midtkonsollen ser bra ut og fungerer godt.
Det lekre stoffet, JCW-fargene og metallogo i midtkonsollen ser bra ut og fungerer godt.

For uten litt skinn på ratt, seter og dører har bilen et spesielt JCW-stoff i sort og rødt, samt noen kule bånd og metalldetaljer på ratt og midtkonsoll. Noen fysiske knapper for blant annet gir, kjøreoppsett og volum kler bilen godt, mens rattet har de vanlige funksjonen for fartsholder og komfortfunksjoner.

Vindskjermen over baksetene gjør at det meste av vinden effektivt holdes utenfor kupeen.
Vindskjermen over baksetene gjør at det meste av vinden effektivt holdes utenfor kupeen.

Utseendet teller

Mini Cabrio ser bedre ut med taket nede enn oppe og du kan lese av hvor mye du kjører slik. Runde kjørelys, baklykter inspirert av Union Jack, sorte hjulbuer og en bred diffusor, samt røde detaljer på speil og luftinntakene ser også bra ut.

Kjørelysene, berøringsskjermen og enkelte andre elementer har den typiske runde formen.
Kjørelysene, berøringsskjermen og enkelte andre elementer har den typiske runde formen.

Uansett skal flere og flere kjøpe og kjøre elbil og mange vil være fornøyd med det. Samtidig vil fossilbilene bli stadig færre, men for noen av oss vil savnet bli så stort at entusiastbilene vil bevares. Da er Mini John Cooper Works Cabrio et godt valg.