Motor

MG S5 EV – Her får du mest for pengene

Det legendariske MG-navnet får enda et nytt liv med modellen S5 EV. Stor og billig er den også.

Finansavisen har testet MG S5 Ev.
Publisert

Denne artikkelen ble først publisert hos Finansavisen.

Det britiske bilmerket MG med kinesiske eiere gjorde comeback i Norge i 2019 med billigmodellen ZS EV produsert i Kina. Siden da har 9.851 slike blitt registrert i Norge, ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken pr. 20. juli. Det gjør den til den mest solgte kinesiske elbilen i Norge.

MG er ikke lenger britisk, men S5 EV har mye kinesisk teknologi, som kameraer og sensorer.
MG er ikke lenger britisk, men S5 EV har mye kinesisk teknologi, som kameraer og sensorer.

Nå er etterfølgeren S5 EV her og den er blitt større, bedre, fått lengre rekkevidde og er ubetydelig dyrere med priser fra 289.900 kroner med et batteri på 49 kWh og 170 hestekrefter. Toppmodellen med et batteri på 64 kWh, 231 hestekrefter og mer utstyr koster 358.800 kroner og da får du mye med på kjøpet.

Riktig blandingsforhold

Noe av det viktigste ved kjøp av elbil er for mange forholdet mellom pris, plass og rekkevidde. Til denne prisen får du en bil med grei plass til fem voksne og et romslig bagasjerom, men ingen frunk til tross for at elmotoren og drivhjulene er plassert bak.

Interiøret på MG S5 EV er relativt tradisjonelt, men du har det meste av utsyr og funksjoner i en grei innpakning.
Interiøret er relativt tradisjonelt, men du har det meste av utsyr og funksjoner i en grei innpakning.

Det du derimot får er en rekkevidde på 480 kilometer ifølge WLTP-målingen som er mer enn akseptabelt i denne prisklassen. Den reelle rekkevidden er imidlertid kortere, da vår test viste at vi ville fått 402 kilometer om vi hadde kjørt batteriet tomt.

Takskinner er en tøff detalj og gjør det lettere å utnytte lastevekten på 75 kilo.
Takskinner er en tøff detalj og gjør det lettere å utnytte lastevekten på 75 kilo.

Da kjørte vi riktignok mye på motorvei og temperaturen var noe ugunstig, men vinterstid er den enda mindre gunstig så da må du forvente enda mindre. Forvarming av batteriet gir samtidig raskere hurtiglading, men maksimalt 139 kW ladeeffekt er ikke spesielt høy.

Skinnrattet med perforerte grepsoner på MG S5 EV sitter godt i hendene og har en rekke praktiske betjeningsfunksjoner.
Skinnrattet med perforerte grepsoner sitter godt i hendene og har en rekke praktiske betjeningsfunksjoner.

At batteriet er lite gjør imidlertid sitt til at du skal kunne lade batteriet fra 10 til 80 prosent på 28 minutter.

Finansavisen har testet MG S5 EV. Her er elbilen parkert ute på asfalt, i sol og med grønt gress og busker i bakgrunnen.
MGS5 EV er en SUV-lignende stasjonsvogn med relativt god plass, selvfølgelig med en lyslinje over hele bilens bredde bak.

Rask som en GTI

Motoren er heller ikke spesielt kraftig med sine 170 kW eller 231 hestekrefter, men det er nok til å ta bilen fra 0 til 100 kilometer i timen på 6,3 sekunder, som er like raskt som siste versjon av VW Golf GTI. Toppfarten på 190 bør også holde, slik nyttelasten på 370 kilo og hengervekten på 750 også bør i en såpass rimelig bil.

Lyktene på MG S5 EV er om ikke annet særegne i en bil som ikke skiller seg spesielt mye ut.
Lyktene er om ikke annet særegne i en bil som ikke skiller seg spesielt mye ut.

Kjøreegenskapene er kanskje ikke noe å rope hurra for, men styring og understell takler de 1.751 kiloene akseptabelt og skulle du overdrive bryter ESP greit inn for å hjelpe deg.

Komfortnivået er bedre enn sportsligheten, noe de komfortable elektrisk justerbare setene i delskinn bidrar til. Sitteputen er kort, men du får god støtte i sidene.

I MG S5 Ev er setene i stoff og kunstskinn og MG-logoen preget inn.
I setene i stoff og kunstskinn er MG-logoen preget inn.

Intuitiv betjening

Skinnrattet har perforerte grepsoner og intuitiv betjening av instrumentpanel, stereo, telefon og den adaptive fartsholderen. Berøringsskjermen er også intuitiv, men selv med en hurtigknapp kreves det flere trykk og bekreftelser for å få av de mest irriterende sikkerhetsvarslene.

Biltest av MG S5 EV er en light SUV.
Berøringsskjermen er intuitiv og omfattende og med speiling av telefonen blir den lett gjenkjennelig også.

Materialkvaliteten er som forventet i en slik bil, men noe kunstskinn og polstrede materialer, men også noe hardplast. Noen fysiske knapper for klima og volum er det heldigvis funnet plass til. Nøkkelløs betjening og elektrisk bakluke er også kjekt å ha.

Baklyktene på MG S5 EV er ulikt det meste annet, så er det øyet som ser som avgjør om utformingen er vellykket eller ikke.
Baklyktene er ulikt det meste annet, så er det øyet som ser som avgjør om utformingen er vellykket eller ikke.

Fortsatt attraktiv

MG er ikke lenger alene om å tilby billige elbiler i Norge, men av de 481 S5 EV som er registrert så langt har 96,3 prosent av kundene lagt på 68.900 kroner for å få større batteri og kraftigere motor. Det gjør den fortsatt til en rimelig og attraktiv elbil hvis ikke Kina-skepsis og nabofaktoren bekymrer nevneverdig.