Motor
MG S5 EV – Her får du mest for pengene
Det legendariske MG-navnet får enda et nytt liv med modellen S5 EV. Stor og billig er den også.
Denne artikkelen ble først publisert hos Finansavisen.
Det britiske bilmerket MG med kinesiske eiere gjorde comeback i Norge i 2019 med billigmodellen ZS EV produsert i Kina. Siden da har 9.851 slike blitt registrert i Norge, ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken pr. 20. juli. Det gjør den til den mest solgte kinesiske elbilen i Norge.
Nå er etterfølgeren S5 EV her og den er blitt større, bedre, fått lengre rekkevidde og er ubetydelig dyrere med priser fra 289.900 kroner med et batteri på 49 kWh og 170 hestekrefter. Toppmodellen med et batteri på 64 kWh, 231 hestekrefter og mer utstyr koster 358.800 kroner og da får du mye med på kjøpet.
Riktig blandingsforhold
Noe av det viktigste ved kjøp av elbil er for mange forholdet mellom pris, plass og rekkevidde. Til denne prisen får du en bil med grei plass til fem voksne og et romslig bagasjerom, men ingen frunk til tross for at elmotoren og drivhjulene er plassert bak.
Det du derimot får er en rekkevidde på 480 kilometer ifølge WLTP-målingen som er mer enn akseptabelt i denne prisklassen. Den reelle rekkevidden er imidlertid kortere, da vår test viste at vi ville fått 402 kilometer om vi hadde kjørt batteriet tomt.
Da kjørte vi riktignok mye på motorvei og temperaturen var noe ugunstig, men vinterstid er den enda mindre gunstig så da må du forvente enda mindre. Forvarming av batteriet gir samtidig raskere hurtiglading, men maksimalt 139 kW ladeeffekt er ikke spesielt høy.
At batteriet er lite gjør imidlertid sitt til at du skal kunne lade batteriet fra 10 til 80 prosent på 28 minutter.
Rask som en GTI
Motoren er heller ikke spesielt kraftig med sine 170 kW eller 231 hestekrefter, men det er nok til å ta bilen fra 0 til 100 kilometer i timen på 6,3 sekunder, som er like raskt som siste versjon av VW Golf GTI. Toppfarten på 190 bør også holde, slik nyttelasten på 370 kilo og hengervekten på 750 også bør i en såpass rimelig bil.
Kjøreegenskapene er kanskje ikke noe å rope hurra for, men styring og understell takler de 1.751 kiloene akseptabelt og skulle du overdrive bryter ESP greit inn for å hjelpe deg.
Komfortnivået er bedre enn sportsligheten, noe de komfortable elektrisk justerbare setene i delskinn bidrar til. Sitteputen er kort, men du får god støtte i sidene.
Intuitiv betjening
Skinnrattet har perforerte grepsoner og intuitiv betjening av instrumentpanel, stereo, telefon og den adaptive fartsholderen. Berøringsskjermen er også intuitiv, men selv med en hurtigknapp kreves det flere trykk og bekreftelser for å få av de mest irriterende sikkerhetsvarslene.
Materialkvaliteten er som forventet i en slik bil, men noe kunstskinn og polstrede materialer, men også noe hardplast. Noen fysiske knapper for klima og volum er det heldigvis funnet plass til. Nøkkelløs betjening og elektrisk bakluke er også kjekt å ha.
Fortsatt attraktiv
MG er ikke lenger alene om å tilby billige elbiler i Norge, men av de 481 S5 EV som er registrert så langt har 96,3 prosent av kundene lagt på 68.900 kroner for å få større batteri og kraftigere motor. Det gjør den fortsatt til en rimelig og attraktiv elbil hvis ikke Kina-skepsis og nabofaktoren bekymrer nevneverdig.