Mat og drikke
Merkeordning har ført til at færre heller ut melk
Dét er godt nytt i forbindelse med verdens miljødag.
Langt færre nordmenn heller ut melk nå enn for syv år siden.
Det skriver Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter i en pressemelding.
Antall husstander som aldri heller ut melken har faktisk doblet seg siden 2017, viser en landsrepresentativ undersøkelse de har gjennomført.
Nedgang på tolv prosentpoeng
Onsdag 5. juni ble verdens miljødag markert, der årets tema var «Global reparasjon av jordkloden vår». Et viktig tiltak for å en friskere klode er å begrense unødvendig avfall, derav også matsvinn, noe nordmenn tilsynelatende blir bedre på, skriver de i pressemeldingen.
For mens 20 prosent av husstandene i 2017 opplyste at de heller ut melk månedlig, sa bare åtte prosent av husstandene i 2023 at de heller ut melk månedlig. Dette er en nedgang på hele tolv prosentpoeng, viser en landsrepresentativ undersøkelse gjennomført av Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter i november 2023.
På samme tid har antall husstander som opplyser at de aldri heller ut melk doblet seg, fra 21 prosent i 2017 til 42 prosent i 2023. I samme periode har en samlet meieribransje hatt fokus på å formidle at melken ikke nødvendigvis er dårlig etter utgått dato.
Datoen har lite å si
– Det er veldig gode nyheter at så mange nordmenn har fått med seg budskapet om ikke å kaste melk før de har vurdert om den fortsatt er god. At det er dumt å kaste mat er noe alle er enige om. Når det gjelder melk vil den i de fleste tilfeller være holdbar lenge etter datostemplingen hvis den er håndtert riktig. Så bruk sansene, og lukt og smak på melken før du heller den ut, sier Terese Glemminge Arnesen, ernæringsrådgiver i Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter.
«Best før»-datoen angir kun hvor lenge produsenten kan garantere for kvaliteten til produktet, forutsatt at det håndteres riktig av forbrukeren. Datoen har lite å si dersom sansene dine forteller deg at produktet fortsatt er bra, skriver opplysningskontoret.