Motor
Mercedes-Benz EQE SUV – Skrotes
Det var stor spenning knyttet til Mercedes EQE sedan og spesielt EQE SUV, som var ment å ta over for suksessen Mercedes EQC i Norge. Nå ser det ut til at begge modellene kuttes.
Denne artikkelen ble først publisert hos Finansavisen.
Mercedes-Benz sliter med å selge sine elektriske modeller. De er rett og slett ikke så populære som selskapet hadde håpet. Også i Norge har salget gått tregere den senere tiden, i alle fall for de dyrere modellene Mercedes EQE sedan og EQE SUV.
I Norge har Mercedes-importør Bertel O. Steen registrert i underkant av 900 EQE sedan og 1.700 EQE SUV siden 2022, ifølge OFV. Til sammenligning har BMW i samme periode registrert nærmere 9.000 av sin sedankonkurrent BMW i4. SUV-en BMW iX kan sammenlignes med EQE SUV – også her er BMW i en helt annen liga enn sin konkurrent fra Stuttgart. rundt 8.700 iX er registrert siden 2022.
Også i andre markeder strever Mercedes med salget av sine elbiler.
Kuttes
Nå planlegger Mercedes-Benz å kutte ut både EQE sedan og EQE SUV, skriver britiske Autocar.co.uk. Sedanen produseres for tiden ved Mercedes' fabrikk i Bremen, mens EQE SUV lages i Tuscaloosa i USA.
Fremfor å holde liv i de to modellene, kommer først en ny, elektrisk C-Klasse og SUV-en GLC, som begge benytter den nye 800 volt MB.EA-M-plattformen. Fremfor å ha «EQ» i selve navnet, kommer bokstavene som indikerer at det er en elbil til å føres bak det vanlige, velkjente navnet.
Ifølge Autocar var den egentlige planen å komme med en større oppgradering av modellene som visstnok er besluttet å skulle utgå, men oppgraderingen er nå kun ventet å dukke opp på den store Mercedes EQS sedan og SUV.
Rett rundt hjørnet
Heldigvis for Mercedes er det store nyheter rett rundt hjørnet. På München-messen nå i september skal tyskerne avduke den nye Mercedes GLC i elektrisk form, en SUV som ventes å få hele 570 liters bagasjerom bak, 128 liters bagasjerom foran og mulighet for å trekke tilhenger på 2.500 kilo.
EQE sedan skal etter planen få en mer direkte erstatter mot 2027, naturlig nok med navnet E-Klasse. Denne skal være basert på samme plattform som C-Klassen og GLC, bekrefter en kilde til Autocar.
Lading og rekkevidde
Tidligere i år viste Mercedes frem CLA sedan. Den er mindre enn EQE, men demonstrerer at det satses. Her er det både 800 volt elektrisk system, 320 kW hurtiglading og rekkevidde på nesten 800 kilometer.
CLA sedan koster fra 549.900 kroner med bakhjulsdrift, mens modellen med firehjulsdrift koster fra 599.900 kroner og de første bilene er allerede kommet til Norge. Mercedes CLA fås også som stasjonsvogn, men prisen på denne er foreløpig ikke kjent.