Motor
Martin fikk øye på skipsrederbilen: – En dag skal jeg også eie en slik!
Aston Martin-eier David Brown ville nok vært stolt om han hadde tatt en tur til Norge og sett syv av hans fineste klassiske modeller samlet på ett sted.
Denne artikkelen ble først publisert hos Finansavisen.
– En dag skal jeg også eie en slik, sa jeg til meg selv da jeg første gang så en Aston Martin DB6 i Norge i 1971, forteller Martin Strømmen mens vi ser på hans og kona Inga Maries nydelige Aston Martin DB6 Vantage.
Stedet er Hampton Court Palace sørvest for London for ganske nøyaktig ett år siden. Dagen før har undertegnede overrasket sett en nydelig, norskregistrert DB6 gli forbi det praktfulle slottet med et kjent fjes bak rattet. Kontakt ble opprettet og nå er det samling av Aston Martin Owners Club på Concours of Elegance.
– Jeg var selger av Victor regnemaskiner, og Fr. Nansens Plass i mitt distrikt. Det var der jeg for første gang så skipsreder Hjalmar Bjørges olivenfargede DB6 – den til da eneste nysolgte Aston Martin i Norge, fortsetter Martin.
Perfekt eksemplar
Synet av den satte bokstavelig talt varige spor. Allerede på begynnelsen av 1970-tallet var Martin svak for britiske klassikere, og i årene og tiårene som fulgte skulle Alvis bli «hans» merke med flere eksemplarer innom garasjen, samt en 1908 Renault AX. Den eldste bilen på norske skilter. Og ikke minst nærmere et tiår med historisk racing med Lotus Cortina.
Knapt 50 år etter hendelsen på Fr. Nansens Plass skulle imidlertid drømmen bli virkelighet da han fant et hyggelig eksemplar til «riktig» pris på Bonhams Goodwood-auksjon i 2017.
Etter noen års bruk ble beslutningen tatt om en fullstendig restaurering, og nå er den utvilsomt blant de beste eksemplarene uansett hvilket land du leter i. Da vi møtte paret i London i fjor hadde de både vært på tur til Nord-Norge tidligere på sommeren og en omfattende rundreise i England før selve utstillingen på Hampton Court Palace.
Mikromarked
Det er ikke noen norsk Aston Martin-klubb, for bestanden har vært minimal gjennom alle år. I nabolandet Sverige var Prins Bertil god venn og kunde av Aston Martin-eier David Brown fra tidlig på 1950-tallet. Han fikk kjøpe det første eksemplaret av DB2 Drophead Coupé i 1950, var med Aston Martin-teamet på Le Mans og fikk teamet til Swedish GP i Kristianstad fra 1955 til 1957.
I Norge måtte vi vente til midt på 1960-tallet før det kom en ny Aston Martin til landet, og det skulle ikke bli mange flere før Insignia ble merkets offisielle forhandler i 1992. Det skulle imidlertid gå ytterligere seks år før den første nye Aston Martin ble solgt gjennom en norsk forhandler, en DB7 Volante i 1998.
Dog hadde det selvsagt blitt importert en del biler av ymse årganger privat, slik at det har vært et og annet eksemplar av de fleste basismodellene i kortere eller lengre perioder fra DB2 og oppover. De fleste av de klassiske modellene er imidlertid for lengst gått ut av landet igjen.
Totalt har det vært registrert et sted i overkant av 300 Aston Martin i Norge gjennom tidene, men bestanden i dag er nok mellom 200 og 300.
Unik samling
Med «Martin» som fornavn og en brennende interesse for merket tok Martin Strømmen initiativ til en uformell lunsjtur for de mer klassiske årgangene i sommer.
Med utgangspunkt på KNA-hovedkvarteret og det legendariske bilsamlingsstedet Tyrigrava på Gamle Mossevei ved Gjersjøen hadde han lagt opp en tur langs kjøreglade sideveier frem til Støtvig Hotel.
Og for første gang (?) kunne tilfeldig forbipasserende se en i norsk målestokk unik Aston Martin-samling bestående av en 1963 DB4 Series V, en 1964 DB5, to DB6, en 1975 DBS V8, en 1984 V8 Vantage og en 1986 Volante.
Mange varianter
De tre første modellene designet av det italienske designhuset Carrozzeria Touring i deres «Superleggera»-konstruksjon for David Brown, hvor DB6-utgaven fikk en utforming som gjorde det levelig for baksetepassasjerer også. Alle med Aston Martins legendariske rekkesekser i ulike versjoner fra rundt 240 til 325 hestekrefter.
DB4 ble produsert i like over 1.200 eksemplarer fra 1958 til 1963, mens DB5 nådde vel 1.000 i alle varianter fra 1963 til 1965 og DB6 ble bestselgeren med 1.967 eksemplarer fra 1965 helt til 1971.
Da hadde DB6 allerede fått en intern kollega i form av den langt mer moderne utseende DBS i 1967, en modell designet av engelskmannen William Towns. Modellen skulle fått en ny V8, men den var ikke klar før 1970-tallet så dagens lys, og AM V8 ble introdusert i 1972.
På det tidspunktet hadde David Brown kommet i såpass store økonomiske vanskeligheter at han solgte virksomheten i 1972 til et bankkonsortium. Den første av flere nær-døden-opplevelser for selskapet de neste tiårene inntil Ford kom inn og skapte mer stabilitet i 1987. Helt frem til da holdt Towns design stand.
David Brown selv døde som «Sir» i Monaco i 1993, men arven etter ham har holdt, med DB-betegnelsene helt frem til i dag.