Bil
– Mange aner ikke hva de driver med
Det viser også ulykkesstatistikken.

Bruker du blinklysene riktig når du skal kjøre inn og ut av rundkjøringer?
Hvis du svarer ja på det spørsmålet er du i godt selskap. I en ny undersøkelse foretatt av Frende forsikring, svarer nemlig ni av ti at de blinker seg inn og ut av rundkjøringer.
Om det er helt sant, er et helt annet spørsmål. Undersøkelsen viser nemlig at 70 prosent av bilistene irriterer seg over at mange ikke kan bruke blinklys.
– Mange aner tydeligvis ikke hva de driver med. Enten er det mange som ikke snakker helt sant eller så blinker de uten å vite hvordan de skal gjøre det riktig, sier fagsjef på motor i forsikringsselskapet, Roger Ytre-Hauge.
Mange ulykker
Hvis man plasserer seg feil og/eller glemmer å gi signal til andre om hvor man har tenkt seg, kan det fort smelle i rundkjøringer, understreker Ytre-Hauge. Det skjer muligens litt for ofte, i hvert fall hvis man ser på ulykkesstatistikken.
I 2023 ble det for eksempel meldt inn hele 4752 skader som oppstod i rundkjøringer til norske forsikringsselskaper, til en kostnad på 159 millioner kroner.
Kranglet om rundkjøringer – en sendt til legevakt

Egen hjelpeside hos Vegvesenet
I samme undersøkelse svarer for øvrig 13 prosent at de synes reglene for kjøring og blinking i rundkjøringer er vanskelige.
Statens vegvesen har laget en egen hjelpeside for deg som er usikker på hvordan du skal kjøre i rundkjøring.
Hovedpoengene er at du skal holde til høyre når du skal svinge til høyre. Skal du rett frem og det er flere kjørefelt, skal du vanligvis ligge til høyre. Skal du til venstre eller tilbake samme vei du kom fra, skal du ligge til venstre. Videre har du vikeplikt for trafikantene som er i rundkjøringen.
– Du må vite hvor du skal, plassere deg slik at de rundt deg forstår litt om hvor du skal og gi riktig tegn til riktig tid. Hvis du overholder vikeplikten for de som har kommet inn i rundkjøringen før deg, og ellers ser på rundkjøringen som et stort veikryss, er du godt rustet, sier Ytre-Hauge.
Dette gjør altfor mange feil i trafikken
Denne artikkelen ble først publisert på Broom.no