Bil
Løsningen fikk kontrollørene til å reagere
Kan potensielt være livsfarlig.

(Denne saken ble først publisert på Broom.no)
Hver dag sender Statens vegvesen ut rapporter fra de mange kontrollene sine langs norske veier. Her forteller de litt om bilene de har stoppet, og om hvilke reaksjoner som vanket for sjåførene som ikke hadde alt på stell.
Som regel dreier det seg om slitte dekk, overlast og sjåfører som ikke overholder reglene for kjøre- og hviletid. Og i mange tilfeller avdekkes forhold som kan være direkte livsfarlige.
Manglet viktig sikkerhetskomponent
I en kontroll i Alver kommune nord for Bergen nylig, ble det blant annet stoppet et større kjøretøy som fraktet en container på lasteplanet. Ved nærmere ettersyn viste det seg at kjøretøyet manglet noe essensielt.
Containeren var nemlig plassert slik at det ble et stort overheng bak. Da plikter man å benytte en innretning som gjør at det ikke er mulig for biler som kommer bakfra, å havne under kjøretøyet.
Dette kalles for et underkjøringshinder, og ofte er det snakk om en tversstående bjelke i stål eller aluminium som enten er fastmontert, avtakbar, oppfellbar eller uttrekkbar.
Les også: Bilene blir godkjent – uten kontroll
Felles for dem alle, er at de er montert lavt, og konstruert for å ta imot store krefter ved påkjørsel bakfra. Dermed er de en svært viktig sikkerhetskomponent på store kjøretøy.
Det er også et krav at underkjøringshinderet er montert maks 40 centimeter fra enden av overhenget. På den måten sikrer man at ikke overhenget trenger inn i kupéen i bilen bak.
Les også: Mange tar sjansen – men dette er ikke lov
Fikk bruksforbud
De uttrekkbare er særlig populære, da de kan tilpasses lasten. Også kjøretøyet i Alver hadde et slikt uttrekkbart underkjøringshinder. Sannsynligvis dreide det seg om en forglemmelse – og det fikk konsekvenser.
– Her ble det bruksforbud for ikke å ha trukket ut bakre underkjøringshinder, skriver Knut Namtved Sylta hos Statens vegvesen, i sin rapport.
Av andre feil og mangler som ble avdekket under kontrollen, trekker han særlig fram mye problemer med tilhengere. Dårlige og manglende lys, bremser og dekk er gjengangere.
– Oppfordringen blir derfor også denne gangen at folk generelt blir flinkere til å vedlikeholde tilhengerne sine, og i tillegg ta en kontroll av lysene før kjøringen starter, avslutter han.
Les også: Låste dørene da kontrollørene kom