Livsstil
Liten raslelyd ble starten på mange problemer
Kjøpte Audi til 280.000 kroner, ble alt annet enn fornøyd.
(Denne artikkelen ble først publisert på Broom)
Fortsatt er det slik at bruktbilkjøp er en dominerende årsak til klagesaker hos Forbrukerrådet – og i Forbrukerklageutvalget. Slett ikke alle klager får medhold, men mange gjør det – helt eller delvis.
En Audi-handel mellom to nordlendinger er et eksempel på en sak som ikke gikk problemfritt – og som dessuten bekrefter hvor dyrt det kan bli når registeret krangler!
Les også: Audi snur igjen
Omfattende reparasjon
Bilen det dreier seg om, er en Audi A6, som på kjøpstidspunktet var ti år gammel. Kjørelengden var 164.000 kilometer, og prisen var 280.000 kroner.
Kjøpekontrakten bekreftet at bilen i sin tid var bruktimportert, og at registerreim/kjede ikke var byttet. Kontrakten fortalte dessuten at bilen tidligere hadde hatt skader, omlakkering og større reparasjoner. Det siste refererte til en mer omfattende reparasjon på girkassen kort tid før salget.
Kunne havarere
Kort tid etter salget ble kjøperen – heretter kalt klageren – «oppmerksom på en raslelyd fra bilens register.» Et verkstedbesøk avslørte at dette sannsynligvis skyldtes slakk i registerkjedestrammeren, noe som ble opplyst å være «et kjent problem med disse motorene.»
Klageren ble informert om at dette var et problem som kunne forverre seg over tid, særlig ved mangelfullt vedlikehold og lange intervaller mellom oljeskift. I verste fall kunne motoren havarere, og verkstedet anbefalte klageren å la bilen stå, noe som ble tatt til følge – og Audien sto deretter ubrukt i rundt åtte måneder før saken var avklart og bilen reparert.
Les også: Alt du må vite om Audis nye storselger
Underliggende problem
Verkstedet som undersøkte bilen, opplyste også at lyden hadde blitt kommentert under et verkstedbesøk fem år tidligere – før innklagde var eier av bilen. Merkeforhandler i Tromsø bekreftet feilbeskrivelsen, og tilbød utbedring til nærmere 134.000 kroner.
Klageren reklamerte på forholdet til innklagde i juli 2023, få måneder etter handelen, og fremholdt at feilen var «en vesentlig mangel, og at hun ikke hadde kjøpt bilen dersom hun hadde vært kjent med lyden og hvilket underliggende problem lyden var et symptom på.»
Ingen løsning
Innklagde opplyste at han ikke var kjent med problemet, og at om han hadde visst om det, ville han byttet registerkjedet samtidig som han reparerte girkassen. Han hadde forståelse for at dette var en vanskelig situasjon for klageren, og tilbød seg som en minnelig løsning å dekke halvparten av kostnadene med utbedring.
Klageren takket nei til dette tilbudet, og holdt fast på at feilen var vesentlig. Påfølgende mekling hos Forbrukertilsynet ga ingen løsning, og dermed endte saken i Forbrukerklageutvalget.
Les også: Fikk kritikk - nå fjerner de dette
Registerkjedet var strukket
Under meklingen ble klageren bedt om å innhente en uttalelse fra merkeforhandler om hvorvidt feilen «ansees som påregnelig.» En slik uttalelse ble fremlagt, og bekreftet at det handler om en «vanlig feil» på disse motorene som er ganske kostbar å fikse. I uttalelsen ble det også bekreftet at lyden var til stede i 2018, slik at feilen «trolig har eksistert på bilen en stund.»
Mens klageren ventet på behandlingen i Forbrukerklageutvalget, fikk hun feilen utbedret av et lokalt verksted. Regningen lød på 94.347 kroner, og i kvitteringen var det også anført at «registerkjedet var strukket.»
«Solgt som den er»
Klageren viste til at registerkjede og registerkjedestrammer ikke er slitedeler, og at det ikke finnes serviceintervaller for delene. Hun mente det var klart at feilen var der da hun overtok bilen. At hun ikke hørte lyden ved leveringen, skyldtes at «man må skru av alt av aircondition og lignende for å høre lyden mens man kjører. Det var også derfor det tok noe tid fra overtakelsen og til hun hørte feilen.»
Hun fastholdt at feilen var vesentlig, og viste til at hun ble anbefalt å la bilen stå til den var utbedret. Dermed hadde hun bare brukt bilen halvannen måned før hun lot den stå, og «dette er ikke noe man må forvente ved kjøp av en bil til 280.000 kroner.»
Hun krevde derfor utlegget til reparasjon dekket med kr. 94.347,-, noe innklagde avviste. Han viste blant annet til at bilen var «solgt som den er», at bilen ble prøvekjørt og besiktiget av kjøperen før salget, og at det var opplyst i kontrakten at «registerreim/kjede ikke er skiftet.»
Les også: Gjett om denne vakte oppsikt - i 1983!
Underliggende svakhet
Ved sin behandling av saken fastslår Forbrukerklageutvalget blant annet at «bilen er i vesentlig dårligere stand enn det klageren hadde grunn til å regne med etter kjøpesummen og forholdene ellers, og forholdet utgjør en kjøpsrettslig mangel ...
Det vises til at det er snakk om en underliggende svakhet ved bilen, og ikke påregnelig komponentslitasje. Videre at det er snakk om en feil hvor kostnadsomfanget er stort, om lag en tredjedel av kjøpesummen, og hvor farene for følgeskader medførte at bilen ikke kunne benyttes som forutsatt av klageren.»
Det ble erstatning
Utvalget ga dermed klageren medhold, men viste til at «av erstatningsbeløpet må det foretas et visst skjønnsmessig standardhevingsfradrag for fordelen det utgjør å skifte deler på en eldre bil. ... Dette gjøres på bakgrunn av at klageren etter utbedringen har fått et helt nytt registerkjede på en bil som var kjørt 164.000 kilometer på kjøpstidspunktet. Det skjønnsmessige standardhevingsfradraget settes til 30.000 kroner.»
Og dermed ble klageren tilkjent 64.347 kroner i erstatning.
Les også: Så vanlig ut - det var den absolutt ikke!
Dette er saksgangen
Den vanlige gangen i klagesaker som gjelder bil, er at det starter med en klage til Forbrukerrådet eller Forbrukertilsynet. Dersom det ikke lykkes med å få en løsning på saken her, kan den havne i Forbrukerklageutvalget. Forbrukertilsynet kan hjelpe med utfylling av skjema til FKU, men klageren må selv signere, datere og sende inn skjemaet i posten.
Det er ikke lenger gratis å få en sak behandlet i Forbrukerklageutvalget. Skal Forbrukerklageutvalget behandle saken din, må du betale et saksbehandlingsgebyr som utgjør ett rettsgebyr. Dette tilsvarer 1277 kroner i 2024.
Vedtak her er bindende dersom det ikke bringes inn for domstolene innen fire uker etter at vedtaket er forkynt. Dette betyr at det er enklere å få inn penger noen eventuelt skylder deg i en slik klagesak.
Ventetiden for å få en klagesak behandlet i Forbrukerklageutvalget er for tiden ca. 8-10 måneder.
Les også: Lekker bruktbil - men her kan du også gå på en smell