Bil
Likte ikke «kreativ» løsning – her ble det bot
– Feil bruk av sikkerhertsbeltet.
(Denne saken ble først publisert på Broom.no)
Statens vegvesen vinket inn tunge kjøretøy og varebiler på Sokn kontrollstasjon langs E39 utenfor Stavanger nylig. Her ble det blant annet fokusert på bruken av bilbelte.
Det ble kontrollert bruk av belte i fire busser, med totalt 102 passasjerer. Beltebruken ble også kontrollert i resterende kjøretøy som var innom kontrollplassen.
Det ble til sammen ilagt to gebyr på 1.500 kroner hver – for manglende/feil bruk av bilbelte.
En av disse ble gitt fordi en klype ble brukt for å hindre beltet i å stramme seg.
– Vil slenges
– Klypen brukes for at belte ikke skal stramme seg og ligge tett inntil kroppen. Dermed er setebeltet slakt og hvis en situasjon oppstår, så vil brukeren bli slengt et stykke frem før han fanges opp av setebeltet. Setebeltet skal ikke låses av på denne måten, da det skal begynne å virke med en gang det er behov for det. Dermed er dette feil bruk av setebeltet og bruker blir ilagt gebyr, forteller Bengt Asle Idsø ved Utekontrollen Sør.
Boten ble på 1.500 kroner.
Les også: Nytt hjelpemiddel er svært effektivt
Måtte sette igjen lasten
Men beltebruk var ikke det eneste som ble kontrollert. En lastebil hadde utgått løyvedokument som gir tillatelse til å drive transport mot vederlag.
Fører måtte laste av og kjøre tom videre – eller skaffe gyldig løyvedokument før transporten kunne fortsette.
Foretaket ble ilagt et gebyr på 60.000 koner for forholdet.
Les også: Hvis dette brevet kommer, har du dårlig tid
Farlig gods
Tre kjøretøy som transporterte farlig gods (ADR) ble kontrollert.
Ett av disse kjøretøyene hadde manglende informasjon i dokumentene for transporten og hadde noen mangler ved sikkerhetsutstyret som er påkrevd å ha med på transporten.
Forholdene måtte utbedres før videre kjøring var tillatt.
Les også: Slik forsøkte polakken seg – det gikk ikke så bra
Slitte dekk
Det ble som vanlig kontrollerte andre ting, også. Et tungt kjøretøy hadde fire dekk som var slitt under lovlig minimum på 1,6 millimeter.
Her ble fører ilagt et gebyr på 4.000 kroner (1.000 kroner per dekk) for dette forholdet.
Tre tunge og et lett kjøretøy fikk skriftlig teknisk mangel med krav om utbedring og etterkontroll.
Ellers hadde de fleste som var innom kontrollplassen tilsynelatende alt i orden og ble sendt videre uten noen reaksjoner.