Motor

Lexus RZ 550e F Sport – Trykker du inn denne knappen, skjer det noe helt spesielt

Med steer-by-wire, kraftige motorer og simulerte girskift forsøker Lexus å gi RZ 550e F Sport en sportslig profil. Men forsvarer det prisen?

Publisert

Denne artikkelen ble først publisert hos Finansavisen.

Lexus RZ 550e F Sport har en knapp i midtkonsollen der det står M Mode. Når du trykker på den later bilen som det står en bensinmotor under panseret, koblet til en åttetrinns girkasse du kan styre manuelt med hendlene bak rattet.

Lexus RZ har ikke noe frunk, og heller ingen V8, men sistnevnte kan simuleres.

Høyttalerne produserer digital motorlyd, men det er langt ifra noen buldrende V8-er med bassgitar i kjelleren. Det låter mer som om Sølvguttene har drukket litt vann, og står og gurgler den første noten i «Ave Maria».

Åtte liksom-gir

Et hardt tramp på høyre pedal gjør at både farten og lyden øker, helt til det simulerte turtallet treffer sperren. Akselerasjonen opphører, frem til du trekker i høyre hendel. Da later mikrochip-ene som om du girer opp, og bilen skyter fart igjen med et rykk.

Det nye rattet Lexus RZ 550e F Sport hører til steer-by-wire systemet, og forutsetter at du stort sett holder i det som en Formel 1 fører. Men du må snu det opp ned med armene i kryss for å få fullt utslag, noe som burde vært enkelt å unngå.

Sølvguttene tar ny sats og gurglingen øker i volum og register, frem til de igjen stanger strupehodet i turtallssperren. Bilen har åtte liksom-gir du kan leke med, og det er ganske underholdende på de svingete veiene rundt Faro i Portugal.

Centimeters klaring

En møtende Peugeot 308 Cabriolet demper den gode stemningen når den kjører rett frem i en sving, og setter kurs direkte mot fronten på Lexus-en. Denne topputgaven kalt Lexus RZ 550e F Sport er utstyrt med det nye steer-by-wire-systemet, og en skal ikke utelukke at det nokså direkte utslaget på styringen ved unnamanøver bidro med de nødvendige centimeterne.

Lexus RZ 550e F Sport kan late som om den har bensinmotor og åtte gir du kan leke med, noe som er ganske underholdene på en svingete landevei.

Graderingen av den andre sjåførens kjøreferdigheter overleveres med et hornsignal av standard lengde for nestenulykker, og suppleres internt med et utvalg nordnorske perler.

Formel 1

Hvis du ser på bildene av rattet og lurer på hvor resten av det har blitt av, er du ikke alene. Utformingen fordrer at du stort sett holder samme grep som Formel 1-førere, selv om det selvsagt er mulig å hekte hånda på i nedre kant eller hvile den oppå.

Lexus RZ 550e F Sport kan settes i M Mode, som simulerer en åttetrinns manuell girkasse. Da høres det ut som om Sølvguttene gurgler den første noten i Ave Maria, noe som skal ligne på motorlyd.

Poenget skal være at du ikke behøver en full sirkel, fordi bilen styrer dit du vil med små bevegelser som ikke fordrer at du skifter grep. Men hvis den logikken hadde vært en luftmadrass, ville det nok vært best å ha med en pumpe i bakhånd.

Er det verdt pengene?

Du må nemlig snu rattet en hel omgang, til det er opp ned, for å få fullt rattutslag. Og da må du altså velge mellom å kjøre med armene i kryss, eller gripe tak der du får tak i på den rektangulære nyvinningen. Som navnet indikerer er det kun en ledning med digitale signaler som formidler hvor du har tenkt deg hen, og følgelig bør det være mulig å programmere flere forskjellige nivåer av varierende sensitivitet.

Lexus RZ 550e F Sport kan som en forventer settes i kjøremodus «Sport», og siden utslaget på rattet er styrt av software burde det være en smal sak å gjøre styringen merkbart skarpere.

Du kan trykke på «Sport», og da vises det i displayet, eller «Eco» og da kutter klimaanlegget ut. For øvrig er det ingen merkbar forskjeller fra «Normal», men en mer direkte styring i «Sport» hadde virkelig gjort seg. Lexus anslår at systemet vil øke prisen på bilen med rundt 3.000 euro, ca. 35.000 kroner på dagens kurs, og en kan spørre seg om det er verdt pengene.

450 km WLTP

For øvrig oppleves Lexus RZ 550e F Sport som ganske sprek, til tross for vekten på snaut 2,2 tonn. To elmotorer foran og bak sørger for firehjulstrekk, kalt Direct4, og leverer til sammen 300 kW - tilsvarende 408 HK. Hver elmotor yter 269 Nm, men Lexus oppgir ikke noe samlet tall for dreiemoment. Uansett skal det være nok til å avklare sprinten fra 0-100 km/t på 4,4 sekunder, og øke på til 180 km/t før det hele er over.

Lexus RZ 550e F Sport har en maksimal ladeeffekt på 150 kW på hurtiglader. Det bør øke dersom de skal konkurrere med de tyske premium-merkene og stadig nye modeller fra Kina.

Batteriet er naturlig nok utviklet i samarbeid med Toyota, og har en kapasitet på 77 kWh som skal rekke til 450 km WLTP. Maksimal ladeeffekt oppnås ved 150 kW på hurtiglader, og da tar det en halv time å øke kapasiteten fra 10-80 prosent. Den interne laderen på 22 kW skal bruke tre og en halv time på å lade batteriet helt opp hjemme i garasjen.

Viktigere enn noen gang

Dersom du leste testen av Zeekr 7X husker du kanskje at den har 100 kWh batteri, 800 volts arkitektur, og kan benytte opptil 480 kW ladeeffekt. Den har også firehjulstrekk og elektriske dører, 470 kW eller 630 HK, kan trekke to tonn på hengeren, og koster rundt 650.000 kroner godt utstyrt.

Lexus RZ 550e F Sport har panorama glasstak som kan gjøres ugjennomsiktig ved å trykke på en knapp. Det er litt rart at den nye Toyota bZ4X nå har fått et lignende tak uten sprosse, mens den blir værende hos Lexus, som tross alt skal være premium-merket.

Det ligger selvsagt en verdi i merkevaren Lexus som ukjente kinesiske produsenter ikke uten videre kan underby. Men for de etablerte aktørene vil det nok være viktigere enn noen gang før å pløye ny teknologisk utmark, dersom de skal høste markedsandeler.

Lexus RZ med steer-by-wire kunne jo ha fått noen sterkere utvendige markører, for å markere en aldri så liten digital revolusjon, men designen følger velkjent oppskrift uten å rope særlig høyt.

Derfor virker det litt snodig at Lexus har vært såpass forsiktige med konfigurasjonen av det nye steer-by-wire systemet. I stedet for å skape en digital revolusjon i et marked som helt tydelig liker denslags, har de valgt å lage noe som ligner litt for mye på et mekanisk system.

Smalt lydbilde

Resten av førermiljøet følger kjent oppskrift, uten å gi noen tyske ingeniører søvnløse netter. Dersom Lexus RZ 550e F Sport virkelig skal spille i samme liga som det BMW, Mercedes og Audi presenterer må det bli færre påminnelser om de tette båndene til Toyota ombord.

Lexus RZ 550e F Sport er toppmodellen, men også den mangler uttrekkbare støtte under lårene for de av oss med generøse dimensjoner.

Selv i toppmodellen mangler det uttrekkbar støtte under lårene, og kun føreren har justerbar korsryggstøtte. Stereoanlegget som formidler de gurglende Sølvguttene når du kjører «manuelt» er heller ikke noe å skryte av. Lydbildet er smalt og kompakt, som om musikken blir formidlet via de flatpakkede pappeskene fra Ikea.

Forskjellen er for liten

Utvendig har Lexus RZ 550e F Sport fått noe nytt listverk, og en ny gråfarge, men ellers følger designen kjent oppskrift. Også her kunne jo Lexus benyttet muligheten til å gjøre et større poeng ut av nyvinningen steer-by-wire, men en kan nesten få inntrykk av at de ikke ønsker å fokusere altfor mye på det.

Lexus RZ 500e har et vanlig rundt ratt, og når du kjører de to bilene like etter hverandre er forskjellene i minste laget.

Litt senere på dagen var det bytte av bil, og den siste biten foregikk med vanlig mekanisk sammenkobling av ratt og fremhjul. Det bidro til å forsterke inntrykket av at det er for liten forskjell mellom det systemet de allerede hadde, og det nye de har laget.

Båtlaster med alternativer

Uansett om du foretrekker rundt eller firkantet ratt, får du de samme gode garantiordningene som de trofaste kundene til Lexus vet å sette pris på, og de topper stadig vekk forskjellige indekser for hvor fornøyd folk er med servicen. Dersom du har lest helt ned hit har du kanskje fått inntrykk av at Lexus RZ 550e F Sport ikke er en spesielt god bil.

Lexus RZ 550e F Sport er en bra bil, der alt fungerer, med gode garantier og mengder av fornøyde kunder som nok vil bytte inn i nyeste modell. Men presset fra konkurrentene øker, og Lexus bør heve nivået på enkelte områder for å henge med.

Det stemmer ikke, alt fungerer når du trykker på knappene, den er komfortabel og rask, og den manuelle girmodusen er gøyal å bruke. Problemet er heller at konkurrentene frakter båtlaster med spennende alternativer hit, og at lojalitet til etablerte merker er en forgjengelig ressurs. Prisene er foreløpig ikke klare, men for toppmodellen vil det nok ligge rundt 850.000 kroner. De første bilene forventes til Norge i starten av 2026, og norske priser vil bli offentliggjort før de åpner for bestilling.