Bil
Låste døren da kontrollørene kom
Storaksjon mot ulovlige verksteder ga resultater.
(Artikkelen er først publisert av Broom): Det finnes mange ikke-godkjente bilverksteder over hele landet – både mekaniske og opprettingsverksteder. Reparerer du bilen din hos en av disse, risikerer du å ta en stor sjanse.
Selve driften er heller ikke lovlig. Alle verksteder i Norge skal være godkjent av Statens vegvesen. Men det er det langt fra alle som er.
Denne uken har Statens vegvesen gjennomført en aksjon mot hele 37 ulike adresser i Agder, hvor de mistenkte ulovlig verkstedvirksomhet. Og det ga resultater: Hele 12 virksomheter fikk vedtak om stans.
Ødelegger for de seriøse
– Vi hadde gjort et omfattende forarbeid basert på tips fra godkjente virksomheter, naboer og bileiere. Vi gjorde også befaringer i forkant. Så dro vi ut i samarbeid med a-krimsenteret i Agder som består av Politiet, Arbeidstilsynet, Skatteetaten og NAV, forteller Einar Eskilt som er seksjonssjef for tilsyn i Statens vegvesen.
– Dette er ganske utbredt?
– Ja, det er dessverre det. Det er mange som reparerer biler uten å ha godkjennelse. Det ødelegger for de seriøse aktørene som er underlagt strenge krav til både kompetanse og utstyr. Det koster penger å drive seriøst. Men det gir også en svært viktig sikkerhet for alle som har bilene sine på verksted, sier Eskilt.
EU-kontrollen ble strengere – og dyrere
Låste døren
Regelverket er enkelt her:
– Du har lov til å skru på din egen bil og biler i din egen husstand. Ut over det er det kun godkjente verksteder som har lov til å reparere biler. De er underlagt strenge krav, og slik må det også være, sier Eskilt.
Han forteller at kontrollørene fikk ulike reaksjoner under aksjonen:
– En låste rett og slett døren, slik at vi ikke kunne komme inn og sjekke. Der blir det et snarlig besøk igjen. De fleste andre tok det med fatning. Noen var tilsynelatende uvitende om reglene, andre visste nok hva de gjorde. Vi følger naturligvis opp alle videre. I neste omgang kan det bli anmeldelser og tvangsmulkt på opp mot 30.000 kroner, forteller Eskilt.
Skulle spare penger, slik gikk det
– Trafikkfarlig bil
– Hva vil du si til bileiere som tar sjansen på å bruke ulovlige verksteder?
– Det bør de rett og slett ikke gjøre. Det er å utsette seg selv for stor risiko. Du har ingen garanti for at de som gjør jobben har nødvendig kompetanse, heller ikke at det brukes riktige deler. Resultatet kan bli en trafikkfarlig bil. Og det kan igjen få store og skumle konsekvenser, fastslår Eskilt.
LES MER: Bilene blir godkjent – uten kontroll