Motor
Lanserer en helt ny Mini
Mini har hatt en spennende historie i to kapitler. Nå gjenfødes originalen i en spesialmodell utført av legenden Michael Cooper og sønnen Charlie.
Denne artikkelen ble først publisert hos Finansavisen.
Mange mennesker over hele verden tenker på Rowan Atkinsons Mr. Bean når de ser en original Mini.
Avdøde John Cooper, sønnen Michael og barnebarnet Charlie har imidlertid vært viktigere for bilmerket helt siden John Cooper fikk innpass hos Mini etter seirene i Formel 1 i 1959 og 1960 med sin Cooper T51.
Fra å trimme og bygge egne racingbiler viste ideen om å lage racing- og rallyversjoner av Mini – og kalle dem Cooper – sseg å være meget god.
Et ikon
Seire i Rally Monte Carlo og 24-timersløpet på Nürburgring er blant høydepunktene og med sjåfører som Stirling Moss, Bruce McLaren, Niki Lauda og Michael Cooper bak rattet, var et ikon skapt.
Siden har en rekke sportslige og trimmede Mini Cooper gatemodeller fulgt merket gjennom årene, ikke minst etter oppkjøpet av BMW Group i år 2000. Kundene har derfor kunnet kose seg med både Cooper- og ikke minst de helt spesielle John Cooper Works-modeller.
Toppmodellen Mini Cooper GP fra 2020 er et av høydepunktene, men nå har Michael og Charlie Cooper sammen med Mini-spesialisten Mini Sports utviklet en replika av den originale Mini Cooper med alt du drømmer om i en Mini.
Modernisert
Understellet i Mini Cooper Grand Prix er naturlig nok forbedret siden forrige årtusen med egenutviklede bremser og moderne støtdempere.
Karosseriet er praktisk talt identisk med originalen, men interiøret er oppgradert med bedre skinnseter, moderne ratt (mange trolig vil bytte med et treratt), bedre klimaanlegg og en diskret skjerm for moderne løsninger som media, navigasjon og speiling av telefonen.
Vindusheiser, døråpnere og instrumentklokkene er også nostalgiske for en ekte og klassisk Mini-opplevelse.
Under panseret sitter det en 1,3 liters rekkefirer med dobbel innsprøytning, som toppmodellene i sin tid også hadde. Et eksosanlegg basert på originalen og den firetrinns manuelle girkassen er også modernisert og tilpasset den nye motoren.
Effekten er samtidig økt til i overkant av 100 hestekrefter, så den lille og lette bilen blir ingen sinke på veien, selv om dagens elbiler slår den ut av lyskryssene.
Tute, blinke og vinke
Det er da heller ikke hensikten med bilen, hvor kjøreopplevelsen og kjøregleden er satt i sentrum. Den lille bilen trives trolig best på smale og svingete veier, hvor moderne og bredere biler må ta flere hensyn.
Kjører du en klassisk Mini på engelske veier, slik selskapet Small Car Big City (SCBC) i London tilbyr, må du samtidig tute, blinke og vinke til likesinnede, og kanskje også til de mange andre trafikantene som alltid smiler ved synet av en klassisk Mini.
Har du allerede en original Mini Cooper kan du kjøpe deler av Grand Prix-pakken fra den nye bilen eller få Mini Sports til å bygge om bilen fullstendig til den nye versjonen.
Sistnevnte vil koste deg rundt 35.000 pund eller 475.000 kroner. Kjøper du en av de planlagte 35 helt nye bilene hvor hver eneste skrue, paneler og andre deler er nytt, må du ut med rundt 70.000 pund eller 950.000 kroner.
Norske avgifter
Dette er selvfølgelig mye for en liten Mini og med norske avgifter blir beløpet betydelig høyere. Du får likevel en bil med mer sjarm og identitet enn de aller fleste andre bilene på veien.
Med Michael og Charlie Coopers erfaring med biler og bilkjøring under huden, tør vi love en kjøreopplevelse av de sjeldne også.
Med entusiaster som dette er det håp for Mini også i fremtiden, selv om stadig flere nye biler vil bli elektriske.