Livsstil
Kuttet momsen: Halv pris av toppmodellen
Mercedes-Benz EQS 450 4Matic SUV har alltid tikket av de fleste boksene. Med mer utstyr og lavere pris er den enda mer interessant.
Denne artikkelen ble først publisert hos Finansavisen.
Mercedes-Benz traff litt dårlig da EQS 450 4Matic SUV ble lansert samtidig med at det ble innført moms på elbiler over en halv million kroner. 140.000 kroner er kanskje ikke helt avgjørende for biler til 1,2 millioner, men det satte et støkk i markedet.
Siden er alt blitt dyrere, kanskje bortsett fra kinesiske elbiler, men når Mercedes-Benz nå øker utstyrsnivået og reduserer prisen på innstegsmodellen med litt mer enn momspåslaget, blir bilen mye mer interessant.
Da koster bilen rundt halvparten av toppmodellen Maybach EQS 680 SUV og bare omtrent en tredjedel når utstyrslisten er komplett. Maybach byr naturligvis på mer luksus, mer effekt og mer av alt bortsett fra rekkevidde, men kampanjemodellen EQS 450 4Matic Special Edition Premium har også mye.
Lang rekkevidde
Som før er bilen stor, luksuriøs og velkjørende med gode ytelser og ikke minst lang rekkevidde. 645 kilometer betyr at Steinkjer, Stockholm og København er innen rekkevidde på en god sommerdag. Vinterstid behøver du ikke bekymre deg for at gradestokken synker under 20 minus uansett hvilket fjell du skal til eller over, i alle fall i Sør-Norge.
Vår uhøytidelige test i kjølige forsommerdager med til dels full bil, aktiv kjøring med testing av ytelser og mye motorveikjøring gav oss 570 kilometer etter å ha brukt 99 prosent av batteriet. Noe som skulle bety totalt 577 kilometer som stemmer godt overens med gjettometerets påstand om 579 da vi startet.
Ladeeffekten på 200 kW er riktignok godt under de beste, men med mindre du skal kjøre ytterligere mangfoldige kilometer uten stans er dette lite å bekymre seg over.
Litt hurtiglading mens du gjør nødvendige ærend koster lite tid og ofte lader du med ombordladeren på destinasjonen. Med 11 kW ladeeffekt er det vanligvis kapasiteten i sikringsskapet som setter begrensningen.
Massasje og dunputer
Mesteparten av tiden står biler generelt og denne spesielt dessverre stille, for opplevelsen bak rattet er et høydepunkt. Forsetene med massasje er antagelig bedre enn både godstolen og sofaen hjemme, og dunputene på nakkestøttene er en deilig detalj, selv om det ikke er krysset av for kjøling i setene.
Både styringen og kjørefølelsen preges av at bilen er stor og tung, men både luftfjæring og firehjulsstyring reduserer de negative effektene av dette.
Understellet sluker både små og store ujevnheter på en eksemplarisk måte, og du kan heve og senke bilen etter behov. Svingradiusen gjør manøvrering på små flater til en drøm, så lenge du venner deg til den ekstreme oppførselen.
Stor og tung
Parkeringssensorer og 360-graders kameraer forenkler imidlertid betjeningen, til tross for lengden på vel over fem meter og bredden med speil på godt over to.
Når hastigheten øker svinger bakhjulene i stedet med forhjulene og gir en trygg og behagelig stabilitet. Inntil du virkelig overdriver hastigheten i svingene skjules størrelsen og ikke minst vekten imponerende godt, selv med en egenvekt på over 2,8 tonn.
Både understell, styring og ESP tilpasser seg kjøreprogrammene i de to trinnene Comfort og Sport, mens gassresponsen i har Eco i tillegg. Bilen oppfører seg derfor stort sett slik du vil, selv om forskjellene i oppsettet fremstår som små, da de også skjules av vekten og størrelsen.
Enorm plass
Stor er også kupeen der passasjerene på andre seterad sitter som konger med de samme dunputene på nakkestøttene, varme i setene, koppholdere og to separate klimasoner. I tillegg har du to separate puter som kan benyttes i ryggen eller mot c-stolpen hvis du vil sove.
Selv på tredje seterad har du varme i setet og koppholdere, og tilgangen er god med elektrisk justering, men her skorter det litt på takhøyden for oss høye og mørke. Benplassen kan imidlertid bli akseptabel hvis de på andre seterad benytter seg av de 19 centimeterne det tredelte setet kan skyves i lengden.
Dermed kan du få mellom 195 og 2.100 liters bagasjerom med fleksible løsninger. 100 kilo taklast, 495 i nyttelast og 1.800 kilo på hengeren bør også tilfredsstille de fleste.
Mye utstyr
Selv om dette er en kampanjemodell hvor prisen skal holdes nede, er utstyrsnivået meget høyt, selv om prisen på ekstrautstyret begrenser seg til 50.400 kroner. Burmester stereo, MBUX Hyperscreen, panoramasoltak, Digital Light, frontrutevisning, servolukking av dører og 21-tommers felger er bare noe av det du nyter godt av.
Materialkvaliteten fremstår også meget god med skinn, alcantara og polstrede materialer på så godt som alle flater. Det behagelige rattet har en rar utforming nederst, men de mange berøringsfeltene betjener det meste du ønsker av kjøre- og komfortfunksjoner i instrumentpanelet, hovedskjermen og frontrutevisningen.
Passasjeren har samtidig sin egen skjerm med de fleste komfortfunksjonene, mens betjeningen mellom setene av blant annet start og stopp, bilinnstillinger, strømavlesning, parkeringsfunksjoner og nødblink bør overlates til sjåføren.
Klønete volumknapp
Klimaanlegget har to soner, så det kan begge fikle med, slik den litt klønete haptiske volumbetjeningen også kan. Soltaket og gardinene i taket har også ulogisk berøringsbetjening, hvor du lett kan komme borti SOS-knappen ved en feil.
Da er betjeningen av regenereringen i tre trinn pluss «Intelligent energigjenvinning» via hendler på rattet alt annet enn klønete. De store symbolene og mange funksjonene i hovedskjermen er også brukervennlige, i tillegg til at du kan speile telefonen.
Smak og behag
Designet på bilen preges i stor grad av aerodynamikken, men vi skal ikke dømme alle som ikke har like god smak som oss. Store og små stjerner i grillen og de tredimensjonale baklyktene er imidlertid tøffe detaljer. Lekker lakk, 21-tommers felger, markerte hjulbuer og kromdetaljer bidrar også til et spiselig utseende.
Når prisen i tillegg mer enn forsvarer størrelsen, utstyrsnivået, rekkevidden og ikke minst komfortnivået blir hele bilen mer appetittvekkende.