Toyota Urban Cruiser AWD Executive:

Kun én ting gir minus i karakterboken

Toyota Urban Cruiser scorer nærmest en fulltreffer med lav pris, firehjulstrekk, og gode kjøreegenskaper. Kun en ting gir minus i karakterboken.

Toyota Urban Cruiser kan bli en storselger her i landet, med firehjulstrekk og riktig pris.
Publisert

Denne artikkelen ble først publisert hos Finansavisen.

Dagens testbil heter Toyota Urban Cruiser AWD Executive, og den kan det komme til å bli ganske mange av på veien. Denne toppmodellen står nemlig oppført i Toyotas prisliste med 366.800 kroner. Den rimeligste utgaven til 304.700 kroner får det minste batteriet på 49 kWh, fremhjulsdrift og 344 km WLTP rekkevidde, men da følger det ikke med varme i rattet eller setene.

Toyota Urban Cruiser har en design som knytter den sammen med de øvrige modellene.

Mellom de to ytterpunktene går det an å sjonglere litt med hva en strengt tatt har behov for, men den røde bilen på bildene er altså fullastet med utstyr.

Dessuten står det skrevet «Prototype» langs siden med store bokstaver, som en slags unnskyldning på forhånd dersom noe skulle vise seg å ikke virke. Med tanke på hvor mange biler Toyota lager, virker det litt snodig at GPS-en i dashbordet tydeligvis ikke er klar, det burde jo være mulig å bruke en de har fra før.

Nødrim og filosofi

I stedet har de koblet opp en mobiltelefon som bruker Google Maps for å vise vei, og instruktøren understreker viktigheten av å trykke på «Continue» etter hvert som markørene passeres. Den første biten av testruten er sant og si litt kjedelig, og det bryter ut en diskusjon om hva slags GPS det ville være mest utfordrende å lytte til.

Toyota Urban Cruiser er komfortabel på landevei og motorvei, og sprek nok til å holde følge med øvrig trafikk.

Listen inkluderer en syngende GPS som lager nødrim og skråler ut hvor du skal, en filosofisk GPS som ikke synes det spiller noen rolle hvilken vei du svinger, og en politisk GPS som alltid prioriterer å svinge henholdsvis lengst til høyre eller lengst til venstre, avhengig av personlige preferanser. Som du sikkert har gjettet nå, fører dette til at ingen husker på å trykke «Continue», og kjøreruten forsvinner som digitalt dugg i den sterke solen.

Forsøket på å navigere etter det knøttlille papirkartet i bilen, kombinert med sterkt overdreven optimisme og ren synsing, leder til oppdagelsen av noen oransje piler festet til forskjellige trafikkskilt.

Toyota Urban Cruiser har firehjulstrekk og god bakkeklaring, så det er ikke noe problem dersom du skulle havne på safari utenfor de mest urbane strøkene.

Disse fører ut av det urbane området, og inn på det som viser seg å være offroad-seksjonen Toyota har lagt inn i programmet. Testbilen har firehjulstrekk, men du vil nok ikke slite nevneverdig med å kjøre langs den støvete grusveien i utgaven med drift på fremhjulene.

Stikkende busker

Toyota Urban Cruiser hører til i klassen for kompakt SUV, sammen med blant andre Volvo EX30. Interiøret i Toyota-en er helt klart å foretrekke, og det litt firkantede rattet ligger godt i hånden.

Toyota Urban Cruiser er langt i fra noen Land Cruiser, men greier fint litt dype spor på en grusvei.

Noe annet denne omkjøringen blant stikkende busker og kornåkre demonstrerer, er at Toyotas ingeniører har truffet blink med fjæringen. Her og der har regnet gravet grøfter i veidekket, og selv om det humper og skumper kan en tydelig merke hvor godt sammenskrudd bilen føles.

Setene får en minus i margen for manglende støtte under lårene, men ellers er de store nok med god passform. Det går også an for voksne å sitte i baksetet, og de kan forskyves frem eller tilbake hele 16 centimeter ettersom du ønsker mer beinplass eller større bagasjerom.

Baksetet i Toyota Urban Cruiser er justerbart 16 cm i lengderetning.

Det rommer for øvrig 310 liter, og bilen kan trekke 750 kg på henger. Oppå taket går det som vanlig 75 kg i dertil egnet beholder.

Kjekk nummer to

Siden du leser om en elbil vil du helt sikkert høre om rekkevidden, og denne utgaven med 61 kWh batteri og firehjulstrekk skal greie 395 km WLTP. Med fremhjulsdrift og det samme batteriet oppgir Toyota at du kommer 426 km målt etter WLTP, så i praksis er det ikke så stor forskjell.

Toyota Urban Cruiser har 310 liter bagasjerom, nok til en tur på butikken, eller så mye bagasje to personer får lov å ha med inn i kabinen

Det finnes konkurrenter med større rekkevidde, men for mange vil nok dette være en kjekk bil nummer to, og da holder det til daglig bykjøring. Derimot er det noe annet som burde vært betydelig bedre på en ny modell fra bilgiganten.

Maksimal ladeeffekt på 67 kW når du kobler den til en hurtiglader er for dårlig. Det tar 45 minutter fra 10-80 prosent, en øvelse de aller fleste andre i dette segmentet utfører betydelig raskere.

Toyota Urban Cruiser kommer med varmepumpe som standard, og testbilen hadde firehjulstrekk.

Hjemme i garasjen bruker den seks timer på å lade opp, med en effekt på 11 kW. For noen vil dette være et stort rødt kryss i boka, men for andre spiller det mindre rolle så lenge bilen har firehjulstrekk.

Godt med garanti

De to elmotorene yter til sammen 135 kW, eller 184 HK, og 307 Nm. Fra 0 til 100 km/t går unna på 7,4 sekunder, og toppfarten er 150 km/t. Det offisielle forbruket oppgis å ligge på 16,6 kWh/100 km, og etter en dag med både offroad og noe motorveikjøring viste displayet et snitt på 17,2 kWh/100 km.

De forskjellige varsellydene i Toyota Urban Cruiser er lett å skru av ved å knotte litt på skjermen.

I henhold til EU-krav har alle biler lyder som minner deg på at du ikke må krasje, holde fartsgrensen, holde i rattet og ellers følge med på veien. Heldigvis er de nokså diskret i Toyota Urban Cruiser, og den store skjermen gjør det enkelt å skru dem av.

Designen bærer et visst preg av at Toyota selger biler over hele verden, men den er tiltalende nok, og du vil kjenne igjen enkelte trekk som gir den tilhørighet til de øvrige modellene. Noe annet du kanskje setter pris på, er at batteriet kommer med en garanti.

Batteriet i Toyota Urban Cruiser skal fremdeles ha igjen minst 70 prosent av kapasiteten selv om du kjører bilen en million kilometer.

Etter ti år eller en million kilometer garanterer Toyota at batteriet minimum vil ha 70 prosent igjen av den opprinnelige kapasiteten. For øvrig vil nok mange kjenne på at dette er ganske omskiftelige tider, og det ligger en viss grad av trygghet i å kjøpe bil fra en såpass anerkjent og godt etablert aktør. Alt i alt var kjøreturen i Toyota Urban Cruiser en svært positiv opplevelse.