Bil
Krisemøte om dieselbilens fremtid
– Det er bilprodusentenes forbannede ansvar
Bilprodusentene i Tyskland presses hardt av landets politikere. I dag holdes det et krisemøte i Berlin om dieselbilens fremtid.
Det skjer etter at det har blitt slått alarm om skyhøye utslipp av giftgasser og partikler i de store tyske byene.
Nå skal tyske toppolitikere presse den tyske bilindustrien om å minske dieselbilenes utslipp, og ber dem om å øke produksjonen av elbiler. Det skriver SVT.
Den enorme tyske bilindustrien har de siste årene vært i hardt vær etter Volkswagen-skandalen, og avsløringer om ulovlig samarbeid om teknisk utvikling.
Les også: Ønsker å forby fossilbiler
Kan bli dieselforbud snart
Sist fredag vant miljøorganisasjonen DJH en sak i retten i Stuttgart. Dommen åpnet for lokale kjøreforbud mot dieselbiler i nær fremtid.
Under dagens toppmøte i Berlin vil representanter fra de store bilprodusentene i Tyskland, møte Tysklands samferdselsminister Alexander Dobrindt (CSU) og miljøminister Barbara Hendricks (SPD).
Sjefene for bilgigantene Wolksvagen, Audi, BMW, Porsche, Opel, Ford og Daimler skal stå på gjestelisten til dagens møte.
– Det er bilprodusentenes forbannede ansvar å redusere skadene, sier samferdselsminister Alexander Dobrindt, i et intervju med TV-kanalen ARD.
Les også: Disse eierne er mest fornøyd med elbilen sin
Ønsker å fjerne fossilbiler i Norge
Norge har gått inn for å fase ut fossilbiler innen 2025, som er tidligere enn de fleste andre europeiske land. Men Ap og Høyre vil ikke lovfeste forslaget.
Et enstemmig Storting har stilt seg bak forbudet, og flere partier vil nå lovfeste at alle nye personbiler må være utslippsfrie innen 2025. Det kommer fram i en undersøkelse gjort av miljøstiftelsen Zero.
Norge og Nederland er foreløpig de eneste landene som vil stoppe nysalg av fossile biler innen 2025. Frankrike og England satser på en stans av salget innen 2040.
Les også: Om ti år vil nok ingen kjøpe ny bensin- eller dieselbil
– Unødvendig
Høyre og Arbeiderpartiet ville derimot ikke svare på spørsmålet om å lovfeste en utfasing av fossilbiler innen 2025, selv om begge partiene har programfestet målet om utslippsfritt nybilsalg innen 2025.
Det er symptomatisk for norsk miljøpolitikk, mener fungerende kommunikasjonssjef i Zero, Per Kristian Sbertoli.
– Norske politikere kommer gjerne med veldig ambisiøse mål og lovnader, men når det kommer til konkrete tiltak, så blir de vagere. Hvis Høyre og Ap ikke vil lovfeste utslippsfrie biler innen 2025, hvordan skal det da skje? Det skjer ikke av seg selv. Det er altfor sent å vente til 2040 med å fase ut fossile biler, sier han til NTB.
Høyres Tina Bru mener en lovfesting er unødvendig fordi markedet uansett er på vei mot en utslippsfri bilpark.
– Hvorfor bruke pisken når det ikke er nødvendig? Det er mulig å innrette politikken uten å forby fossilbiler. For å få folk med på det grønne skiftet kan man ikke bare lage forbud. Man må gjøre det billigere å velge miljøvennlig, sier Bru.
Quiz: Hva kan du om de norske partiene?