Bil
KrF sier nei til avgiftssjokk på nybiler
KrF sier ja til høyere avgifter, men nei til brå avgiftsøkning på biler som følge av nye målemetoder i EU.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
New European Driving Cyclus (NEDC) har i mange år vært målestokken for utslipp fra biler. Men som følge av en ny EU-forordning blir metoden byttet ut til fordel for WLTP.
Den tyske bilindustrien VDA antar at utslippstallene vil øke med 15 til 20 prosent med den nye metoden. Dermed vil avgifter på nye norske biler øke tilsvarende fra og med 1. januar 2019 for personbiler og 2020 for varebiler.
Økningen er uaktuell for Frp, som tvert imot krever at bilavgiftene skal videre ned. Regjeringspartner Venstre ser på sin side tilbake til «bilavgiftsforliket» med Høyre, Frp og KrF fra 2015 om å dreie avgiftene mer over på utslipp fremfor vekt og hestekrefter.
Vil ikke kutte i avgiftene
I dag startet budsjettkonferansen mellom regjeringspartiene, men avgiftene og statsbudsjettet for neste år vil fortsatt kreve godkjenning fra Stortinget. Tidligere regjeringspartner KrF er mer på linje med Venstre, men vil kreve overgangsordninger.
– Vi ønsker ikke noen avgiftsjokk, men forutsigbarhet gjennom gradvise avgiftsøkninger, sier KrFs samferdselspolitiske talsmann Hans Fredrik Grøvan til ABC Nyheter.
– Vi har en politisk enighet og et forlik som fortsatt gjelder. Vi endrer ikke mening og profil, men står fast på av i fortsatt skal stimulere null- og lavutslippsbiler. Vil vil derfor ikke kutte for hardt i avgiftene til bensin- og dieselbiler, sier han.
Han viser til at i 2017 var årlige inntektene til staten fra de samlede bilavgiftene 9,6 milliarder lavere i 2017 enn i 2013.
– Et slikt inntektstap gjør det vanskeligere å finansiere velferdsoppgaver vi alle ønsker oss, sier Grøvan.
Steile fronter
Onsdag melder VG om steile fronter mellom Frp og Venstre.
– Det er uaktuelt for Frp å gå over til ny målemetode uten å legge inn et bunnfradrag, så bilene ikke blir dyrere enn de er i dag. Det handler om at det fortsatt skal være rimelig å kjøpe ny bil, sier leder i Frps bilpolitiske utvalg, Morten Stordalen, til VG.
– Avgiftene må være tilpasset det de bilene faktisk slipper ut. Vi mener at avgiftene også må bli høyere for de bilene, det sier seg selv, svarer Venstres finanspolitiske talsperson Abid Raja.
Får Venstre avgiftsøkningen gjennom uten justeringer, vil nye biler bli 20.000 til 80.000 kroner dyrere.